شناسهٔ خبر: 52153454 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل دیوان محاسبات استان:

وضعیت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های کهگیلویه و بویراحمد در ۸ ماهه امسال مناسب نیست

عیسی فتحی

مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت جذب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای این استان در هشت ماهه امسال مناسب نیست.

صاحب‌خبر -

«اسماعیل کیهان» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به دو اصل ۵۴ یعنی جایگاه دیوان محاسبات واصل ۵۵ شرح وظایف نظارت در قانون اساسی گفت: اساسی ترین وظیفه یوان محاسبات، حفاظت از بیت المال و تهیه و تنظیم گزارش تفریغ بودجه و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی  است.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات ۱۳۰ دستگاه اجرایی استفاده کننده از بودجه را بررسی می‌کنند، افزود: نتیجه این گزارش، در تفریغ بودجه درج می‌شود.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد سرجمع اعتبارات استان از محل منابع مختلف تا پایان آبان ماه امسال را هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه هزینه ای، تملک و منابع شرکت‌های دولتی عنوان و خاطرنشان کرد: اعتبارات مصوب هزینه‌ای دو هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان بوده که تخصیص آن دو هزار و ۱۸۷ میلیارد بوده که  مبلغ دو هزار و ۶۸ میلیارد تومان معادل صورت ۹۹ درصد جذب شده است.

کیهان اعتبارت تملک دارایی مصوب تا پایان آبان ماه امسال در استان را دو هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: از این مبلغ ۹۰۱ میلیارد تومان تخصیص یافته که ۱۹۸ میلیارد تومان جذب شده است.

وی درصد جذب تخصیص اعتبارات تملک دارایی‌های استان را ۲۲ درصد عنوان و بیان کرد: این آمار خوبی برای استان نیست و از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم در این فرصت باقی مانده تا پایان سال مالی تلاش مضاعفی جهت جذب به موقع و موثر این اعتبارات را داشته باشند.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد اعتبار منابع داخلی شرکت‌های دولتی را دو هزار و ۹۳۷ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این مبلغ یک هزار و ۷۷۳ میلیارد تومان تخصیص و یک هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان جذب شد.

کیهان پیش بینی درآمدهای عمومی استان را ۷۲۹ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: از این مبلغ ۵۱۸ میلیارد تومان وصول که معادل ۷۱ درصد است.

وی پیش بینی درآمدهای دانشگاه‌ها را ۴۱۳ میلیارد تومان عنوان و تاکید کرد: ۲۸۷ میلیارد تومان وصول که معادل ۶۹ درصد محقق شده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد نتیجه پیگیری‌های دیوان محاسبات در استان در هشت ماهه ابتدای امسال را واریز بیش ۱۰ میلیارد تومان به حساب خزانه عنوان کرد و گفت: این مبلغ، مربوط به پرداختی‌های مازاد و خلاف مقررات بوده است.

کیهان اظهار کرد: در راستای سیاست های پیشگیرانه دیوان محاسبات مبلغ ۳۸۳ میلیارد تومان به حساب دستگاه‌های اجرایی واریز شد و مبلغ  ۱۳۲ میلیارد تومان حاصل اقدامات پیشگیرانه فاقد واریز وجه  ناشی از تلاش همکاران بوده است.

وی به اقدامات این سازمان برای جلوگیری از فرسایشی شدن طرح‌های عمرانی ناتمام و رها شده در استان اشاره کرد و افزود: مکاتبات لازم با دستگاه‌های اجرایی ذیربط انجام شده که این طرح‌ها هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد به تسهیلات بانک‌ها و برخی دستگاه‌ها به برخی افراد در راستای اشتغال زایی اشاره و تصریح کرد: در این راستا مکاتبات لازم انجام شده و موضوع به جد در دستور کار دیوان قرار دارد تا  تسهیلات پرداختی اثر بخشی لازم را داشته باشد. 

کیهان با توصیه به مدیران و فرمانداران جدید تاکید کرد: با توجه به طرح‌های ناتمام بسیاری که در استان وجود دارد از ریز کردن و خرد کرن اعتبارت به طرح‌های جدید حتی المقدور جلوگیری شود.

وی رویکرد جدید دیوان محاسبات را مبتنی برمردم پایه بودن و فناورانه عنوان و خاطرنشان کرد: در  راستای سیاست‌های پیش گیرانه با درایت جناب آقای دکتر بذرپاش اقدام راه اندازی سامانه ۱۹۸ شده است که مردم می‌توانند مشکلات را در رابطه با بودجه و طرح‌های عمرانی را با تماس با این سامانه در میان بگذارند که با حفظ محرمانه بودن اطلاعات، دیوان به صورت جدی ورود پیدا می‌کند و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد  اثر بخشی گزارش تفریغ بودجه را دومین رویکرد تیم مدیریتی جدید دیوان نام برد و یادآور شد: گزارش تفریغ بودجه که در سنوات قبل تقدیم مجلس می‌شد،  به علت اینکه بعد از تصویب قانون بودجه تقدیم مجلس می‌شد اثر بخشی خاصی نداشت، اما گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ چهار ماه زودتر در پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد.

کیهان عنوان کرد: به منظور اثر بخشی بیشتر انشالله گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰  دو ماه زودتر از سال قبل وتا پایان تیرماه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس می‌شود.

وی به گزارش ضمنی هر دوماهه دیوان محاسبات در راستای گزارش تفریغ بودجه در سال جاری اشاره و بیان کرد: گزارش هشت ماهه تهیه و تنظیم شده و گزارش ده ماهه نیز در مرحله پایانی است که هدف از این گزارش ها جلوگیری از انحراف‌  و ترک فعل‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی است.

انتهای پیام

نظر شما