شناسهٔ خبر: 52150706 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

طرح واردات مشروط خودرو به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد

صاحب‌خبر -

گروه خودرو- نمایندگان مجلس در جلسه علنی به بررسی ایرادات شورای‌نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛ عضو هیأت رئیسه مجلس، گفت: کمیسیون صنایع بر نظر قبلی خود در ماده۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اصرار کرد. نمایندگان مجلس نیز با تأیید مصوبه کمیسیون صنایع و معادن تصویب کردند که ماده۴ این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

متن ماده ۴ به شرح زیر است:

‫ماده ۴- هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.

‫تبصره ۱- با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص‌های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آنها ( متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای مؤثر) به‌صورت سالانه، توسط وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت تعیین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

‫تبصره ۲- وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، مکلف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده را جهت جلوگیری از واردات مجدد آن، تدوین و اعمال نماید و گزارش آن را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

‫تبصره ۳- وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، مکلف است سیاست‌های تشویقی در چارچوب قوانین برای اولویت‌دهی و حمایت از واردکنندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری در تولید خودرو اقدام می‌کنند، تدوین و اعمال نماید.

‫تبصره ۴- دستور العمل مربوط به خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صنعت،معدن‌وتجارت تعیین می‌گردد.

همچنین محمدتقی نقدعلی؛ نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: امروز در برخی زمینه‌ها مقداری افراط کرده‌ایم، سال‌هاست که ایران‌خودرو و سایپا مورد حمایت صددرصدی قرار گرفته‌اند، اما نتیجه چه شد؟ غیر از بی‌کیفیتی محصولات و از میان بردن بازار رقابتی؟

وی افزود: از مجمع تشخیص مصلحت نظام تقاضا می‌کنم، به موضوع ساماندهی صنعت خودرو رأی موافق دهد. تا چه زمان بنا داریم بازار را در انحصار ایران‌خودرو و سایپا قرار دهیم؟ راه‌های نفس رقابتی باید باز باشند. این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، همچنین بیان کرد: برای مثال در حوزه لوازم خانگی واردات را ممنوع کردیم اما تولیدکنندگان لوازم داخلی هم باید انصاف را رعایت کنند، بعد از این موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی قیمت لوازم خانگی قیمت‌ها را چند برابر افزایش دادند. همچنین سیدجواد حسینی‌کیا؛ نماینده مردم سنقر در مجلس و نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن در برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو، با اشاره به موافقت کمیسیون تلفیق برای واردات 50 هزار خودروی سبک و 10هزار خودروی سنگین در سال آینده، گفت: در حال‌حاضر عرضه و تقاضای خودرو در کشور برابر نیست و همچنین در حوزه ماشین‌آلات معدنی و سنگین نیاز جدی در کشور وجود دارد. نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: پیش از موافقت کمیسیون تلفیق، کمیسیون صنایع نیز اصرار داشت که برای تنظیم بازار میزان محدودی واردات انجام شود تا عرضه و تقاضا مقداری بهبود پیدا کند. حسینی‌کیا؛ با بیان اینکه نتیجه واردات خودرو در سال آینده ایجاد آرامش در این بازار است، بیان کرد: این واردات انحصار را از بین می‌برد و موجب رقابت و تنظیم بازار می‌شود. ورود 50 هزار خودرو سبب کاهش قیمت خودروهای خارجی می‌شود که سایه آن بر خودروهای داخلی نیز می‌افتد و قیمت آنها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. وی تأکید کرد: در حال‌حاضر خودروی خارجی هشت برابر قیمت اصلی خود در کشور فروش می‌رود. با واردات محدود، سبب کاهش و ریزش در قیمت آن‌ها خواهیم بود. با کاهش قیمت خودروهای خارجی و تمایل به خرید آن‌ها، رقابت با خودروهای داخلی نیز ایجاد می‌شود و نتیجه آن کاهش قیمت خودروهای داخلی می‌شود. وی تصریح کرد: ورود 50 هزار خودرو سبک و 10 هزار خودروی سنگین، دلالی را از خودرو خارج می‌کند. هدف اصلی این است که نقدینگی جامعه از خودرو به سمت تولید و اشتغال حرکت کند. وی افزود: بخشی از دلایل گرانی خودرو متوازن نبودن عرضه و تقاضاست. در چنین شرایطی حتی کسی که ثروتمند هم است، خودرو با قیمت بالا نمی‌خرد اما واردات خودرو باعث می‌شود خودروی خارجی با قیمت بالای چند میلیارد، خود به خود کاهش پیدا کند و خرید و فروش بیشتر شود.

نظر شما