شناسهٔ خبر: 52150501 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پس از عجز متحدانش در نبرد با نیروهای صنعا رخ می‌دهد؛

ورود مستقیم آمریکا به نبرد مأرب برای نجات سعودی

واشنگتن پس از اینکه عجز و ناتوانی متحدانش در نبرد مارب را مشاهده کرد، خود به طور مستقیم وارد نبرد مارب شده است به این امید که فتح این شهر راهبردی به دست نیروهای صنعا را به تاخیر اندازد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: تجاوز به یمن از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) به سرکردگی عربستان و با ایجاد یک ائتلاف مبهم به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن و دولت وی آغاز شد.

در این میان از روز نخست، نقش آمریکا به عنوان حامی اصلی و به عبارتی عضو اصلی ائتلاف متجاوزان بسیار پررنگ بوده است. به طوری که مسئولان یمنی بارها بر آمریکایی بودن این جنگ تاکید کردند و این کشور را مسئول جنایت های عربستان و امارات در یمن می دانند. آمریکا این جنگ را مانند دیگر جنگ ها فرصتی برای فروش سلاح و مهمات و بهبود وضعیت اقتصادی خود از طریق باج گیری از کشورهای عربی از جمله عربستان می دانست. کمک های تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا به متجاوزان ادامه داشت تا زمانی که خبر حضور مستقیم نظامیان آمریکایی در کنار نظامیان سعودی منتشر شد.

شکست خفت بار عوامل آمریکا در یمن باعث شد این کشور برای بالابردن روحیه فروریخته آنها، پس از ناکامی در تحقق اهداف تجاوز، به صورت مستقیم وارد جنگ شود. در این راستا، اواخر سال ۹۶ یک تیم چند ده نفری از نیروی گرین برت به مرز عربستان سعودی با یمن رفتند.

آمریکا به دنبال فتوحات گسترده نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در مأرب و پس از اینکه عوامل و متحدان آن نتوانستند در برابر نیروهای صنعا کاری از پیش ببرند، خود مستقیم وارد نبرد مأرب شده است تا شاید فتح این شهر راهبردی به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن را به تاخیر بیندازدآمریکا به دنبال فتوحات گسترده نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در مأرب و پس از اینکه عوامل و متحدان آن نتوانستند در برابر نیروهای صنعا کاری از پیش ببرند، خود مستقیم وارد نبرد مأرب شده است تا شاید فتح این شهر راهبردی به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن را به تاخیر بیندازد.

آمریکا پس از اینکه طی سالهای گذشته حمایت همه جانبه ای از ائتلاف سعودی و امارات به عمل آورد، به طور مستقیم وارد جنگ در مارب یمن شده است که این نشانه ناتوانی واشنگتن در تسلیم کردن مذاکره کننده یمنی و تاکیدی بر در تنگنا قرار گرفتن متحدانش است که خود مجبور به وارد کردن نیروهای ویژه در مارب به منظور تغییر موازنه و ممانعت از ادامه پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن شده است.

مشارکت نظامی آمریکا در جنگ علیه یمن موضوع بحث نیست بویژه آنکه صنعاء از ابتدا اعتقاد داشت این جنگ از آغاز اعلام آن در بهار ۲۰۱۵، یک جنگ با اهداف آمریکایی بود و کسی که تا به امروز مانع پایان آن شده آمریکاست زیرا به نتایج دلخواهش نرسیده است. آمریکا قبل از روی کار آمدن «جو بایدن» اعتراف کرد که با حمایت‌های لجستیک، فنی و اطلاعاتی، بروزرسانی بانک اهداف، سوخت‌رسانی به جنگنده‌ها بعلاوه حضور کارشناسان نظامی در مرزهای سعودی و یمن و نیز اتاق عملیات، در جنگ یمن مشارکت غیرمستقیم دارد.

خبری که شبکه آمریکایی «الحره» به نقل از یکی از مقامات ارشد پنتاگون اعلام کرد مبنی بر آنکه نیروهای ویژه آمریکا در نبردهای جاری در یمن برای پشتیبانی از ائتلاف سعودی مشارکت دارند؛ اقراری علنی است که بیشتر از یک پیام دارد شاید مهمترین این پیام‌ها آن باشد که تحولات میدانی، ورود مستقیم آمریکا به جنگ یمن در کنار متحدانش را تحمیل کرده باشد. در زمانی که این جنگ به مرحله‌ای سرنوشت‌ساز رسیده واشنگتن تخمین زده که متحدانش و در رأس آنها ریاض وارد روند فروپاشی سریع شده‌اند. این از اهمیت نبرد مأرب حکایت دارد.

از نظر سیاسی این اقدام آمریکا نشان دهنده شکست دولت فعلی این کشور مانند دولت‌های قبلی در تسلیم اراده مذاکره‌کننده یمنی علیرغم تمام فشارها در ماههای اخیر است. علاوه بر این آمریکا دیگر نمی‌تواند موضع و عملکرد خود را با ادعای میانجیگری پوشش دهد یا خود را داعی صلح نشان دهند.

آنچه مسلم است این است که بغرنج شدن وضعیت میدانی نیروهای ائتلاف سعودی، واشنگتن و تل‌آویو را بر آن داشت که برای توقف این روند وارد عمل شوند و فتح مارب به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن را به تأخیر بیندازند.

واشنگتن در باتلاقی فرو می رود که متحدانش در آن غرق شده اند به ویژه که اگر رهبران صنعا تصمیم به توسعه دامنه واکنش خود بگیرند و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار دهندواشنگتن در باتلاقی فرو می رود که متحدانش در آن غرق شده اند به ویژه که اگر رهبران صنعا تصمیم به توسعه دامنه واکنش خود بگیرند و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار دهند. ناظران امور بر این باورند که هدف از ورود آمریکا به جنگ مأرب با نیروهای ویژه خود، به تغییر موازنه اوضاع به نفع متجاوزان مربوط می شود تا خواسته آمریکا در میز مذاکرات را برآورده سازد.

به هر حال آنچه می توان گفت این است که برای همگان ماهیت نقش آمریکا در مدیریت جنگ یمن محرز شده است. دیگر آمریکا نمی تواند خود را داعی صلح معرفی کند. هنگامی که یک جنگنده نیروی هوایی عربستان از پایگاه نظامی در جنوب عربستان بلند می شود می توان نقش آمریکا را به وضوح مشاهده کرد. این نقش تنها محدود به خود هواپیما و یا بمبهایی که این جنگنده ها حمل می کنند، نمی شود و به مراتب بیش از آن است. خلبانان نیروی هوایی عربستان و فرماندهان ارتش این کشور از آموزش نظامی آمریکا بهره می برند. در کنار آن مشاوره نظامی صدها کارشناس نظامی آمریکا را باید مورد توجه قرار داد. در کنار آن فروش جنگ افزار را نباید فراموش کرد.

با این همه اینکه آمریکا مستقیم وارد جنگ مأرب می شود نشان از اهمیت راهبردی مارب از یکسو و فروپاشی متحدان آمریکا از سوی دیگر دارد که سبب شده است خود آمریکا به طور مستقیم وارد عمل شود.

نظر شما