شناسهٔ خبر: 52149654 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

اختصاص ۷۵ میلیارد تومان اعتبار اضطراری برای سیل کرمان

به گفته استاندار کرمان ۷۵ میلیارد تومان اعتبار اضطراری برای سیل این استام تخصیص یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر استاندار کرمان گفت: با دستور رییس جمهور و وزیر کشور ۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های اضطراری و جبران فوری خسارت های ناشی از سیل به استان اختصاص داده شد.

 علی زینی وند روز یکشنبه در نشست ستاد پیشگیری و مدیریت بحران استان کرمان افزود: اختصاص اعتبار برای مناطق سیل زده نباید منتظر بخشنامه و دستورالعمل های اداری باشد و بسرعت در اختیار دستگاه ها قرار گیرد.

وی با بیان قرارگاهی برای رسیدگی به مسائل مناطق سیل زده استان تشکیل می دهیم تاکید کرد: باید بسرعت سیل بندها ترمیم و لایروبی رودخانه ها انجام شود و بهانه کمبود تجهیزات و ماشین آلات پذیرفتنی نیست.

استاندار کرمان اظهار داشت: تامین آب شرب بهداشتی در سریع ترین زمان ممکن و به هر وسیله انجام شود و خانواده های روستایی باید به آب شرب دسترسی داشته باشند؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز بر وضعیت آب شرب بهداشتی و بهداشت محیط در مناطق سیل زده نظارت کامل داشته باشند.

وی ادامه داد: در سیل جنوب کرمان همه دستگاه ها و نهادها به طور انقلابی پای کار آمدند و کارهای بی سابقه ای برای جلوگیری از خسارت انجام شد که حتما اطلاع رسانی شود.

زینی وند بیان کرد: میزان بارندگی ها در استان ۲۴۶ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۴۳ درصد نسبت به بلندمدت افزایش داشت و تالاب جازموریان به طور کامل آبگیری شده است.

وی تصریح کرد: دهیاران، بخشداران و فرمانداران نباید مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه را بدهند و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می شود.

استاندار کرمان گفت: شرکت های بزرگ معدنی استان ۱۳ میلیارد تومان برای لایروبی و پاکسازی رودخانه ها در قالب مسئولیت های اجتماعی کمک کنند.

وی اظهار داشت: در سفر رییس جمهور به جنوب کرمان مصوبات خوبی داشتیم و باید از ایشان تشکر کنیم که تقاضاهای ما را پذیرفت.

زینی وند افزود: مهار سیلاب‌های بالادست توسط منابع طبیعی و آب منطقه‌ای حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما به اندازه چندین هزار میلیارد تومان لایروبی اثرگذار است.

وی بیان کرد: برآورد خسارات به اسباب منزل، احشام و سرویس های بهداشتی تا آخر هفته مشخص شود تا برای جبران به هیات دولت اعلام کنیم.

به گزارش ایرنا مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز گفت: ۱۴ شهرستان استان در جریان بارندگی‌های اخیر دچار سیلاب شدند اما تاکنون ۹۰ درصد مناطق آسیب دیده از حالت اضطرار خارج شده‌اند و به ثبات رسیده اند.

مجید سعیدی افزود: خسارت های سیل در جنوب استان گسترده بود.

وی اظهارداشت: با هشدار بموقع هواشناسی، اطلاع رسانی و آماده باش مدیران و فرمانداران عملیات مهار سیل را در کمترین زمان و بخوبی انجام دادیم.

سعیدی با اشاره به حضور مقامات ارشد کشوری در مناطق سیل زده اظهار داشت: همگی از تلاش های استاندار و همه مدیران و دستگاه های استان در جریان سیل تقدیر کرده اند و در حال جمع بندی آخرین خسارات وارده هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان تاکید کرد: در ۱۳ روستا در جازموریان و ۱۶ روستا در بخش مرکزی رودبارجنوب باید مطالعات اساسی صورت گیرد، چون در مسیر رودخانه هستند و هرگونه بارندگی شدید، همین شرایط را برای آنها رقم خواهد زد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز با اشاره به ادامه امداد رسانی به سیل‌زدگان استان گفت: برای ۴۰ هزار نفر در ۲۳۸ روستا و شهر استان امدادرسانی و اسکان در جریان سیلاب توسط نیروهای هلال‌احمر انجام شد و ۵۰۰ تن اقلام توزیع شده است.

رصا فلاح افزود: امداد رسانی به وسیله هشت فروند بالگرد هلال‌ احمر، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی مناطق انجام شد و ۳۰ نفر به صورت زمینی و هوایی در عملیات‌ هلال‌احمر نجات پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: استان های تهران، یزد، اصفهان، فارس و غیره در بحث ارسال اقلام معیشتی و امدادی همکاری کردند و کار امداد و نجات در شرایط سخت طوفان نیز ادامه داشت.

به گزارش ایرنا اواسط دیماه امسال استان کرمان در گیر سیل شد و به فاصله کمتر از ۱۰ روز سیل دیگر و مخرب تری جنوب و شرق استان را درگیر کرد./ایرنا

نظر شما