شناسهٔ خبر: 52149268 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات سوریه؛

جزئیات حمله داعش به زندان الصناعه/ درگیری های قسد و داعش ادامه دارد/ حمله راکتی به پایگاه آمریکا

صاحب‌خبر -
جزئیات حمله داعش به زندان الصناعه/ درگیری های قسد و داعش ادامه دارد/ حمله راکتی به پایگاه آمریکا
خبرگزاری آریا- شبه‌نظامیان کُرد ادعا کردند که موفق شدند کنترل زندان عناصر داعش در الحسکه را به صورت کامل در دست بگیرند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ستاد کل شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) جزئیاتی از حمله عناصر تروریستی داعش به زندان الصناعه در الحسکه فاش کردند.
خبرگزاری نورث پرس به نقل از ستاد کل قسد گزارش داد، در حمله به زندان الصناعه، 200 فرد از جمله چندین انتحاری داعشی حضور داشتند.
قسد تأکید کرد که «زندان الصناعه به صورت کامل، تحت سیطره نیروهای ما قرار دارد و طی سه روز توانستیم 175 عنصر داعش را از پای درآوریم».
مرکز موسوم به دیدبان حقوق بشر در سوریه وابسته به معارضان هم امروز خبر داد که در درگیری بین اعضای داعش و قسد تاکنون بیش از 120 نفر کشته شده‌اند.
به گزارش این مرکز، طبق آخرین آمارها 77 نفر از اعضای داعش و 39 نفر از اعضای قسد و هفت غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند که البته تعداد واقعی کشته‌ها بسیار بیشتر است و گذشته از آن شمار زیادی نیز زخمی وجود دارد که حال تعدادی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.
این درگیری‌ها پس از حمله عناصر داعش به زندان غویران که بزرگ‌ترین و خشونت‌بارترین حمله داعش از مارس 2019 بوده است، آغاز شد.
عناصر داعش شامگاه پنجشنبه به این زندان در شهر الحسکه که هزاران داعشی در آن زندانی بودند، حمله کرده و نیروهای قسد برای چهارمین روز متوالی در تلاش برای مقابله با این عناصر هستند.
صدها زندانی داعشی بازداشت اما ده‌ها نفر نیز فرار کرده‌اند که هنوز تعداد دقیق آن‌ها مشخص نیست. داعش نیز در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که یک انبار اسلحه در این زندان را به تصرف خود درآورده و از زمان آغاز عملیات صدها نفر را فراری داده است.

درگیری های قسد و داعش ادامه دارد
درگیری ها در زندان «غویران» محل نگهداری عناصر تروریستی که از پنجشنبه گذشته میان «داعش» و «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) آغاز شده همچنان ادامه دارد و برخی خبرها از کنترل کامل زندان به دست شبه نظامیان کرد سوریه مورد حمایت آمریکا حکایت دارد.
منابع خبری منطقه از کنترل قسد بر زندان غویران خبر داده اند و در همین پیوند، «آرام حنا»، سخنگوی رسمی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) نیز گفت که تلاش برای بازرسی کامل منطقه «الزهور» استان حسکه که با درگیری‌های جسته و گریخته با تروریست‌ها همراه است همچنان ادامه دارد.
وی در اظهاراتی افزود که شبه نظامیان کرد در حال تعقیب تروریست‌ها در دو محور شمالی و جنوبی و پاک‌سازی منطقه الزهور هستند و آنچه سبب کندی عملیات شده استفاده داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی است.
سخنگوی قسد همچنین کنترل داعش بر زندان غویران را تکذیب و اعلام کرد که این زندان در کنترل نیروهای کرد است.
وی ادامه داد که قسد از توان کافی برای مقابله و برخورد با حوادث این چنینی برخوردار است.
به گفته حنا، تاکنون 29 داعشی در درگیری با نیروهای کرد کشته و ده‌ها نفر از تروریست های فراری نیز دستگیر شده‌اند.
وی همچنین با اعلام اینکه ائتلاف بین المللی در درگیری با داعش عملیات پوشش هوایی را انجام می دهد، اظهار کرد که 5 شبه نظامی کرد، یک نیروی امنیت داخلی (آسایش)، یک آتش‌نشان و 4 غیر نظامی در درگیری با تروریست ها کشته شده اند.
در همین باره نیز، «مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در توئیتر نوشت که اطراف زندان به طور کامل به کنترل نیروهای کرد درآمده است و همه فراریان نیز دستگیر شدند.

آخرین آمار کشته های درگیری ها
«دیده بان حقوق بشر سوریه» امروز (یکشنبه) خبر داد که درگیری میان داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه در زندان غویران ادامه دارد و شمار کشته شدگان به 120 نفر رسیده است.
به گفته این نهاد مخالف دولت سوریه که مقر آن در لندن است، درگیری ها در زندان غویران و مناطق پیرامون آن باعث آواره شدن هزاران خانواده غیرنظامی از محله های اطراف مناطق درگیری شد.
حمله پنجشنبه گذشته عناصر داعش به زندان غویران در استان حسکه یکی از شدیدترین و بزرگترین حملاتی است که این گروه تروریستی پس از شکست در جنگ سوریه و کنترل قسد بر مناطق شرق و شمال شرق این کشور انجام شده است.
دیده بان حقوق بشر سوریه پیشتر به آمار بالای کشته شدگان داعش اشاره کرده بود و در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که هنوز از سرنوشت ده ها زندانی داعش اطلاعی در نیست و بنابر این پیش بینی می شود که شمار کشته ها افزایش یابد.
این نهاد ادامه داد که مجموع کشته شدگان از آغاز عملیات زندان غویران تاکنون به 120 نفر رسیده است.

دمشق: اقدامات داعش و قسد باعث کشتار غیرنظامیان در حسکه شده است
دمشق در واکنش به حوادث اخیر استان حسکه مجددا خواستار خروج نیروهای آمریکایی و نیروهای ترکیه از سوریه شد.
وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن، حوادث اخیر در استان حسکه، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه و نیروهای ترکیه از شمال غربی این کشور شد.
این وزارتخانه همچنین اقدامات نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان قسد را جنایت جنگی و مصداق جنایت علیه بشریت خواند.
وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: اقدامات داعش و قسد در روزهای اخیر باعث کشتار غیرنظامیان و تخریب گسترده زیرساخت‌ها در استان حسکه شده و از سوی دیگر جنگنده‌های آمریکایی با بمباران این منطقه باعث به قتل رسیدن شهروندان بی‌گناه در این استان شده‌اند.
این وزاتخانه همچنین خاطرنشان کرد: جنگ با تروریسم تنها شعارهای تبلیغاتی و مواضع دروغین نیست که از نشست‌های بین‌المللی و بلندگوها شنیده می‌شود؛ بلکه جنگ با تروریسم باید صادقانه، به دور از استانداردهای دوگانه، نفاق سیاسی و ارسال تروریست از مکانی به مکان دیگر برای خدمت به مقاصد سیاسی و نظامی باشد.
وزارت خارجه سوریه از نهادهای حقوق بشری سازمان ملل از جمله کمیساریای عالی در امور پناهندگان، سازمان جهانی غذا و یونیسف نیز خواست به هزاران خانواده سوری که مجبور به ترک منازل خود شده‌اند به هر روش ممکن کمک فوری کنند.
وزارت خارجه سوریه در پایان از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با مسئولیت‌پذیری برای حفظ صلح و امنیت بین المللی و حفظ جان غیرنظامیان بی گناه در شمال و شمال شرق سوریه و مقابله با این فاجعه انسانی، اقدام لازم را انجام دهد.

موضع آمریکا در قبال حوادث زندان غویران
وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده همچنان متعهد به شکست داعش از طریق ائتلاف بین المللی و شرکای خود است.
وزرات خارجه آمریکا ادامه داده که ائتلاف بین‌المللی توانایی داعش را برای انجام حملات به‌ ویژه در شرایطی که این گروه به تلاش‌های خود برای بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد، به طور قابل توجهی محدود کرده است.
دستگاه سیاست خارجی آمریکا افزوده که حمله به زندان غویران نیاز به تأمین مالی طرح های ائتلاف بین المللی را تأیید می کند.
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن همچنان در کنار شرکای خود در منطقه برای مقابله با بقایای داعش می ایستد.
وی در ادامه از نیروهای دموکراتیک سوریه قسد به دلیل آنچه «واکنش سریع و تعهد مستمرشان به مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه» نامید، قدردانی کرد.

حمله راکتی به پایگاه آمریکا
خبرهای منتشر شده از حمله راکتی به یک پایگاه آمریکایی در حاشیه میدان نفتی «العمر» در شرق سوریه حکایت دارد.
پایگاه خبری «یونیوز» در این باره گزارش داد، یک پایگاه آمریکایی در حاشیه میدان نفتی «العمر» در شرق سوریه عصر دیروز (شنبه) هدف حمله راکتی قرار گرفت.
گزارشی درباره خسارات و تلفات احتمالی این حمله راکتی منتشر نشده است. همچنین تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

نظر شما