شناسهٔ خبر: 52148757 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اتحادیه عرب از متجاوزان به یمن حمایت کرد

اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای از امارات متحده عربی که به تازگی در واکنش به تجاوزاتش به یمن هدف حملات یمنی ها قرار گرفت، حمایت کرد و برای این کشور «حق دفاع از خود» قائل شد.

صاحب‌خبر -

اتحادیه عرب که طی سال‌های گذشته پس از حمله عربستان سعودی به یمن و به خاک و خون کشیدن مردم بیگاه این کشور فقیر عربی و دفاع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از سرزمین خود، هر چند ماه با فشار عربستان یا کشورهای هسمو با وی تشکیل جلسه داده است و بیانیه‌هایی را علیه انصارالله، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صادر کرده است، امروز (یکشنبه) نیز پس از نشست فوق العاده خود که به درخواست امارات برگزار شد، حمله موشکی و پهپادی اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پالایشگاه «آیکاد سه» امارات و فرودگاه ابوظبی که در پاسخ به حملات و تجاوزات نیروهای تحت حمایت ابوظبی انجام شد را محکوم کرد.  

به گزارش ایرنا، اتحادیه عرب که به اذعان بسیاری از کارشناسان منطقه و مقامات برخی از کشورهای عربی طی سال‌های گذشته به دلیل اتخاذ راهبردهای یکجانبه گرایانه و همسو با برخی از کشورهای ذی نفوذ از جمله عربستان و امارات از اهداف اصلی خود دور و به ابزاری برای فشار بر کشورهای عربی دیگر تبدیل شده است در بیانیه اخیر خود از همبستگی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی با امارات تقدیر کرد. 

اتحادیه عرب با چشم پوشی از تجاوز و حملات وحشیانه نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان که امارات نیز در آن حضور دارد به یمن، پاسخ ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به این جنایات که با هدف قراردادن مراکز حساس نظامی و اقتصادی در عمق خاک دشمن متجاوز انجام شده است را حملات تروریستی توصیف کرد و دفاع مردم یمن از خود را نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق بشر دانست. 

این اتحادیه که پس از حملات وحشیانه اخیر نیروهای ائتلاف به مراکز زیربنایی و حیاتی یمن و همچنین بمباران مناطق مسکونی و یک بازداشتگاه در این کشور، سکوت اختیار کرد، حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به تاسیسات نظامی ابوظبی را تهدید جدی برای تاسیسات حیاتی غیرنظامی، منابع انرژی و ثبات اقتصاد جهانی و همچنین تهدیدی برای صلح منطقه‌ای ارزیابی کرد. 

اتحادیه عرب در بیانیه خود، بدون در نظر گرفتن تجاوز عربستان به یمن و کشورهای متحد ریاض در این جنگ، حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که در پاسخ به دشمن متجاوز انجام شده است را عامل بی‌ثبات کننده منطقه و تضعیف کننده امنیت ملی اعراب دانست و افزود: این حملات به صلح و امنیت بین المللی آسیب می‌رساند و خطری برای خطوط کشتیرانی تجاری بین المللی است. 

اتحادیه کشورهای عربی بدون در نظر گرفتن حملات متعدد نیروهای متجاوز ائتلاف به بیمارستان‌ها، مناطق مسکونی، مدارس و تاسیسات زیربنایی از جمله بنادر، انبارهای مواد غذایی، تجهیزات ارتباطی و مخابراتی و فرودگاه صنعا و همچنین بدون در نظرگرفتن پرونده قتل جمال خاشقچی و حادثه ۱۱ سپتامبر، اقدامات دفاعی انجام شده توسط انصارالله و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را ماهیت تروریستی آن‌ها توصیف کرد و مدعی شد که این اقدامات دفاعی و مقابله به مثل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امنیت و ثبات منطقه را از بین می‌برد و قواعد بین المللی و قانون بین المللی حقوق بشر را تهدید می‌کند.  

اتحادیه عرب در بیانیه خود با یکجانبه گرایی بر همبستگی مطلق با امارات و ایستادگی در کنار آن و حمایت از آن در همه اقداماتی که برای دفاع از این کشور و امنیت مردم و افراد مقیم آن و حفظ منافع ملی و توانمندی‌های آن انجام می‌دهد، تاکید کرد. 

اتحادیه عرب بدون اشاره به اینکه آیا مردم یمن نیز بر اساس قوانین بین المللی در برابر تجاوز نیروهای ائتلاف حق دفاع از خود را دارند یا نه، حق امارات برای دفاع از خود و پاسخ به حملات را بر اساس قوانین بین المللی دانست و از آن حمایت کرد.  

در حالی که بسیاری از کشورها و سیاستمداران منطقه حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با هدایت انصارالله را دفاع از خود و نه اقدامی تروریستی ارزیابی می‌کنند،  اتحادیه عرب در بیانیه خود از همه کشورها خواست که پس از حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن  به امارات متحده عربی، انصارالله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند. 

در شرایطی که سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان در پی حملات وحشیانه نیروهای متجاوز ائتلاف و به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم یمن توسط جنگنده‌های عربستان و امارات سکوت اختیار کرده است، اتحادیه عرب در بیانیه خود از سازمان ملل و شورای امنیت خواست که مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرند و موضعی قاطع و متحد در برابر حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عربستان و امارات اتخاذ کنند.  

اتحادیه عرب در بیانیه خود که در پایان نشست اضطراری این اتحادیه به درخواست امارات برگزار شد از دبیرکل این اتحادیه خواست تا اجرای این قطعنامه را پیگیری کند و گزارشی آن را در نشست عادی بعدی ارائه کند.

نظر شما