شناسهٔ خبر: 52148066 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

وضعیت رشد جمعیتی ۲۵ استان کشور خوب نیست

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت جمعیتی ۲۵ استان کشور از حد جانشینی کمتر است و اگر همین شرایط ادامه یابد با تحلیل جمعیت و سالمندی مواجه خواهند شد و ماهیت و هویت استان‌ها دچار خدشه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کمال حیدری روز یکشنبه در ششمین نشست کشوری جمعیت و وظایف وزارت بهداشت در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سالن اجتماعات زکریای رازی دانشکده دندانپزشکی سمنان ابراز داشت: اکنون حد جانشینی جمعیت در کشور به ۱.۶ دهم رسیده است و خیلی پایین‌تر از حد جانشینی است.

وی بیان کرد:  اگر به ازای هر ازدواج ۲.۱ زادآوری باشد حد جانشینی رعایت شده و جمعیت در تعادل، پویا و پایا است و اگر نرخ جانشینی جمعیت به کمتر از ۲ و یک دهم برسد سالمندی رخ می‌دهد و به عبارت جوانی نیست که جانشین سالمندی شود و بدون جانشینی کاهش جوانان را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: گیلان، مازندران و سمنان جزو سه استان اول کشور در معرض آسیب از لحاظ پایین بودن نرخ رشد جمعیت است و باید برای افزایش باروری در این استان‌ها تمهیدات ویژه اندیشیده شود.

حیدری تصریح کرد: موضوع رشد جمعیت تنها مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و همه ظرفیت ها باید به سمتی پیش رود که خروجی ارزشمندی در موضوع جمعیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ٢٠ سال آینده بحرانی خواهیم داشت و تخت‌های ما به سمت سالمندی می رود اضافه کرد: برای جبران،  کمتر از یک دهه فرصت داریم بنابراین برای تحقق این مهم به عزم ملی نیاز است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: فرهنگ‌سازی و اقناع افکار عمومی از مزایای فرزندآوری نقشی مهم در افزایش زادآوری دارد و باید بیش از پیش در این زمینه با کمک بخش‌های مختلف تلاش شود.

حیدری تاکید کرد: موضوع رشد جمعیت مساله ملی است و باید در این زمینه آگاهانه و پیگیرانه تلاش کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: افزایش تعرفه پوشش بیمه‌ای به منظور کمک به کاهش هزینه درمان ناباروری و کمک به افزایش جمعیت برنامه‌ریزی شده است.

 حدود ۹.۹۸ درصد جمعیت ۷۰۰ هزار و ۷۸ نفری استان را سالمندان تشکیل می دهند که با این آمار، سمنان رتبه نهم استانهای کشور را دارا است.

منبع: ایرنا

نظر شما