شناسهٔ خبر: 52146462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

خشونت مسلحانه در آمریکا از کنترل خارج شده است

با گذشت یکسال از ریاست جمهوری جو بایدن و مخمصه های متعدد داخلی و بین المللی که گریبانگیر دولت اوست، کارشناسان آمریکایی از افزایش لجام گسیخته خشونت های مسلحانه و مرگبار بعنوان یکی از معضلات داخلی در این کشور سخن می گویند اذعان دارندکه این دست خشونت ها در آمریکا از کنترل خارج شده است.

صاحب‌خبر -

شبکه خبری سی ان ان در پی تیراندازی اخیر منجر به قتل  یک پلیس در شهر نیویورک درروزهای اخیر با پرداختن به این بحران اخلی خشونت سلاح گرم در آمریکا، گزارش داد: طی ماه های اخیر خشونت با سلاح گرم در آمریکا رو به فزونی  نهاده است؛ مطالعاتی که از سوی سازمان «سختگیری قوانین اسلحه موجب نجات زندگی » نام دارد ( Strong Gun Laws Save Lives) که بر روی ۵۰ ایالت آمریکا به عمل آمد، نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین ایالت هایی که  سختگیری در اعمال قوانین حمل سلاح در آنها به کار گرفته می شود  و آنهایی که سستی در اعمال آن می کنند با میزان خشونت با اسحله رابطه مسقتیمی دارد.

این شبکه خبری افزود: بطور مثال ایالت «می سی سی پی» که ضعیف ترین سختگیری در اعمال قوانین مربوط به حمل سلاح را دارد، در سال ۲۰۲۰ میلادی بدترین وضعیت خشونت با سلاح گرم را تجربه کرده است ، چراکه در جامعه آماری یکصدهزارنفری ۲۸ مورد قتل با سلاح گرم در آن روی داده اما ایالت کالیفرنیا که سخت ترین قوانین مربوط به حمل سلاح در آن به کار گرفته شده تنها ۸ مورد ثبت شده  است.

سی ان ان درادامه گزارش داد» کارشناسان نسبت به افزایش قتل  و کشتار با سلاح گرم در آمریکا در دوران همه گیری ویروس کرونا هشدار می دهند.

ریچارد روزنفلد (Richard Rosenfeld) جرم شناس از دانشگاه سنت لوئیس ایالت  مسیوری دراین باره به سی ان ان گفت: قتل و کشتار با سلاح گرم در سال ۲۰۲۱ در بسیاری از شهرهای آمریکا در دوران همه گیری ویروس کرونا بطور متوسط  افزایش داشت، بطوریکه این میزان در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۳۰ درصد بود که در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۴۵ درصد رسید.

سی ان ان  افزود: این کارشناس مسائل جنایی  می گوید،  میل به افزایش جرائم آدم کشی با سلاح گرم در آمریکا در صورت وقوع اتفاقاتی نظیر  قتل  جرج فلوید به دست پلیس سفید پوست و  یا بروز نا آرامی های  اجتماعی حاصل از رفتار نیروهای پلیس،  به شدت در آمریکا وجود دارد.

خشونت با سلاح گرم در آمریکا از کنترل خارج شده است

سی ان ان درادامه گزارش داد: بسیاری از شهرهای آمریکا، حدود دو سوم از ۴۰ شهربزرگ آمریکا شاهد رکورد بی سابقه قتل و کشتار بر اثر خشونت با سلاح گرم نسبت به سال های گذشته  بوده اند.

«آنتونی بارکسدل» (Anthony Barksdale) تحلیلگرمسائل جنایی و کمیسر سابق پلیس بالتیمور از ایالت مریلند دراین باره به صراحت به سی ان ان گفت:  خشونت با سلاح گرم در آمریکا از کنترل خارج شده است.

وی گفت: فاکتورهای زیادی درباره بروز این خشونت ها بر شمرده می شوند، مانند همه گیری ویروس کرونا، تاثیرات حادثه  فرگوسن که پلیس سفید پوست نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست را با هشت گلوله از پای درآورد، نحوه برخورد نیروهای پلیس با شهروندان رنگین پوست، وجود سلاح های بسیار در سرتاسر آمریکا که در نهایت در اختیار افراد قاتل و آدم کش قرار می گیرد، وجود اسلحه های غیر مجاز و دیگری وجود اسلحه هایی که افراد خود می سازند و با آن به بیرون آمده و اقدام به جنایت می کنند، بنابراین فاکتورهای بسیاری دراین رابطه وجود دارند.

این کارشناس مسائل جنایی در آمریکا، افزود: سال ها است که با این بحران آمریکا مواجه است و تاکنون هیچ کاری برای متوقف ساختن آن صورت نگرفته  است.

شکاف نبود اعتماد بین شهروندان آمریکایی با نیروهای پلیس

این کمیسر سابق پلیس به سی ان ان گفت: درماجرای قتل جرج فلوید  و نحوه برخورد نیروهای پلیس، شکاف و عدم اعتمادی بین جامعه با پلیس آمریکا بوجود آمد، نیروهای پلیس  باید نشان دهند که آنها در خدمت مردم و جامعه خود هستند، اما زمانی که شواهد و ویدیوهایی از نوع (سبعانه) برخورد نیروهای پلیس در شبکه های اجتماعی علیه رنگین پوستان نشر می یابد این اعتماد سازی تاثیر ندارد؛ بازگردان اعتماد عملکرد پلیس به جامعه کار بسیاری بزرگی است.

داشتن سلاح بخشی از فرهنگ آمریکایی 

سی ان ان افزود: برای هر ۱۰۰ آمریکایی بطرز باورنکردنی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست.

این کارشناساس جنایی دراین باره به سی ان ان گفت : متاسفانه داشتن و حمل اسلحه بخشی از فرهنگ آمریکایی است؛ متاسفانه باید گفت که این وضعیت روز به روز بدتر و وخیم تر می شود هم اکنون شاهد خشونت با سلاح گرم در سرتاسر آمریکا آنهم با آغاز سال ۲۰۲۲بودیم.

این کمسیر سابق پلیس به این رسانه تصویری آمریکایی گفت: هم اکنون با تیراندازی به دو نیروی پلیس در شهر نیویورک ، این شهر با آغاز سال ۲۰۲۲ شاهد کشته شدن ۵ افسر پلیس درجریان انجام وظیفه با سلاح گرم بودند.

درپی کشته شدن یک افسر پلیس و جراحت شدید افسر دیگری در تیراندازی دوم بهم ماه در منطقه هارلم نیویورک آمریکا، شهردار این شهر از قانونگذاران کشورش خواست اصلاحات قانون اسلحه را تصویب کنند.

«اریک آدامز» شهردار جدید نیویورک که خشونت های مسلحانه و تیراندازی های مرگبار در کشورش به امری عادی تبدیل شده است، گفت: ما اینجا اسلحه نمی سازیم. پس چگونه هزاران اسلحه را از خیابان جمع آوری می کنیم و آنها هنوز راه خود را به شهر نیویورک پیدا می کنند؟ این سلاح ها در دستان افراد قاتلی قرار دارند که جوامع ما را ویران می کنند.

اریک آدامز اضافه کرد: واشنگتن باید به ما بپیوندد و برای متوقف کردن جریان اسلحه در شهر نیویورک و شهرهایی مانند نیویورک اقدام کند.

خشونت مسلحانه در آمریکا از کنترل خارج شده است

برای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد

سی ان ان در گزارش اختصاصی خود دراین زمینه افزود: آمریکا تنها کشور در جهان است که شمار اسلحه در آن از شمار افراد بیشتر است. بنابر داده های  موسسه سوئیسی «اسمال آرمز سُروی» (Small Arms Survey (SAS)) در ازای هر یکصد شهروند آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد.

آمریکایی ها مالک ۳۹۳ میلیون قبضه سلاح

سی ان ان درادامه گزارش خود نوشته بود: شمار دقیق سلاح هایی که دراختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند، فروش غیرقانونی و سلاح های ثبت نشده، مشخص نیست اما  بنابر داده های «اسمال آرمز سُروی» برآورد می شود که آمریکایی ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح ها را دراختیار دارند.

پایتخت آمریکا شاهد ۲۲۷ مورد قتل در سال ۲۰۲۱

واشنگتن تایمز دیگر نشریه آمریکایی نیز در خصوص تیراندازهای مرگبار در آمریکا در مورخ ۱۲ دی ماه نوشته بود: خشونت با سلاح گرم در واشنگتن دی. سی و مناطق اطراف آن در سال ۲۰۲۱به شدت افزایش یافت، بطوری که در  پایتخت آمریکا در مجموع ۲۲۷ نفر با سلاح گرم به قتل رسیدند که این آمار نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی  که ۱۹۸ موردقتل بود، ۱۵درصد افزایش داشت.

تیراندازی های مرگبار در آمریکا همچون سریالی ادامه دارد و پدیده ای معمول و رایج دراین کشور که مسلح ترین ملت جهان را دارد، بدل گشته است.

 

نظر شما