شناسهٔ خبر: 52140383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۳ بهمن

آغاز پرداخت بدون ضامن تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان/ ، ضرورت حفاظت از صندوق به عنوان سرمایه ملی

افزایش بهای ۱۲ واحد پولی، بانک‌ها سریع‌تر اتصال خودپرداز به سامانه صیاد را عملی کنند، آغاز پرداخت بدون ضامن تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان، ضرورت حفاظت از صندوق به عنوان سرمایه ملی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۳ بهمن شبستان به شرح زیر است:

بانک‌ها سریع‌تر اتصال خودپرداز به سامانه صیاد را عملی کنند

هرچند مهلتی تا پایان زمانبندی وعده داده شده توسط رئیس بانک مرکزی جهت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد توسط شبکه بانکی باقی نمانده، اما تاکنون تنها یک بانک این اتصال را برقرار کرده است. این نشان می دهد زیرساخت‌های لازم توسط بانک مرکزی فراهم است و شبکه بانکی باید سریعتر عمل کند. از ابتدای امسال، بانک ها موظف به اجرای کامل قانون جدید چک شده اند. این قانون در سال ۱۳۹۷، توسط مجلس شورای اسلامی به منظور بهبود فضای کسب و کار و معاملات به وسیله چک، کاهش صدور چک بلامحل و همچنین کاهش نسبت چک های برگشتی به مبادله شده تصویب شد.

تاثیر چشمگیر قانون جدید چک بر معاملات

مطابق آمار بانک مرکزی، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان ماه، ۵۵.۲ میلیون فقره چک به ارزش ۱۶۶۱.۲ هزار میلیارد تومان مبادله شده که تعداد چک‌های برگشتی نیز در این بازه زمانی برابر با ۵.۱۳ میلیون فقره به ارزش ۲۰۷.۹ هزار میلیارد تومان بوده است. 

از این رو، در هشت ماهی که از سال ۱۴۰۰ می‌گذرد، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله شده به ترتیب برابر با ۹.۳ درصد و ۱۲.۵ درصد است. این در حالی است که قبل از اجرای قانون جدید چک و در سال ۱۳۹۶، نسبت تعداد و ارزش چک¬های برگشتی به مبادله شده به ترتیب برابر با ۱۵ و ۲۱ درصد بوده است.

 

الزام به ثبت و تائید، مهمترین تکلیف اجراشده قانون جدید چک

یکی از مهمترین تکالیف قانون جدید چک که توسط کاربران چک و شبکه بانکی از ابتدای امسال عملیاتی شده شامل الزامی شدن ثبت و تائید چک در سامانه صیاد بانک مرکزی است که تاثیر بسزایی در کاهش چک های برگشتی داشته است.

مطابق این تکلیف، همه کاربران چک موظفند تا اطلاعات خواسته شده روی برگه چک های جدید بنفش رنگ از جمله نام گیرنده، مبلغ و تاریخ سررسید چک را علاوه بر لاشه کاغذی، در سامانه صیاد نیز ثبت کنند؛ چرا که در غیر اینصورت چک های ثبت نشده در سامانه صیاد توسط شبکه بانکی کارسازی نخواهند شد. از این رو بانک ها موظف شدند تا راه های دسترسی کاربران چک به سامانه صیاد را مهیا و تسهیل کنند. 

روش‌های ثبت وتائید چک در سامانه صیاد

یکی از راه‌های دسترسی کاربران چک به سامانه صیاد بانک مرکزی، مراجعه حضوری به شعب بانکی جهت ثبت و تائید چک توسط متصدیان بانک است. این راهکار هر چند در ابتدا لازم و ضروری بود، اما با سختی‌هایی نیز همراه است؛ چرا که هر بار مراجعه به شعب بانکی جهت ثبت و تائید چک امری زمان‌بر و وقتگیر است.

از دیگر راه‌های دسترسی به سامانه صیاد، استفاده از اپلیکیشن‌های تجاری و موبایل بانک‌ها است. هر چند این روش در دسترس بسیاری از کاربران قرار دارد، اما همچنان افرادی که در مناطق محروم صاحب کسب و کاری هستند یا به هر دلیل به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی ندارند در استفاده از چک‌های جدید در معاملات خود، کمی با مشکل مواجه هستند.

با توجه به افزایش روز افزون استفاده از چک‌های جدید میان مردم، لازم است تا بانک‌ها امکان دسترسی به سامانه صیاد را برای همه، به خصوص صاحبان کسب و کار در مناطق محروم نیز مهیا کنند. از این رو، اتصال دستگاه‌های خودپرداز و کارتخوان به سامانه صیاد و راه‌اندازی سامانه‌های پیامکی جهت ثبت و تائید چک، از جمله راهکارهای مناسب جهت حل مشکل این افراد است.

 

افزایش بهای ۱۲ واحد پولی

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز ( یکشنبه، ۳ بهمن ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۱۲ واحد پولی افزایش و قیمت ۲۲ ارز کاهش یافت، نرخ ۱۲ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. (امروز یکشنبه، ۳بهمن ماه) هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۹۲۶ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۶۵۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۶ هزار و ۵۸ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۶۷ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۲۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۰۱ ریال، روپیه هند ۵۶۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۶۶۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۸۴۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۹۴۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۴ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۳۷۶ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۱۸۸ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۸۱ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۱۲۷ ریال، روبل روسیه ۵۴۱ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۱۷۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۳۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۶۰ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۳ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۶۱ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۳۸ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۷۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۲۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ دینار و ۴۲۱ ریال، رینگ مالزی ۱۰ هزارو ۳۰ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۲۰۳ ریال، دینار اردن۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۳۵ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۶۲۶ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۸ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۱ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۳۴۳ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و۹۰۸ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۸ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۳ریال قیمت خورد.

 

تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها؛ هدف از راه اندازی سامانه نسخه الکترونیکی

مهدی یوسفی، سرپرست دفتر ارزیابی فناوری‌های سلامت شب گذشته (شنبه 2 بهمن) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما هدف از راه اندازی سامانه نسخه الکترونیکی را تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها دانست و گفت: متولی سلامت با متولی سلامت الکترونیک فرق می‌کند و سلامت الکترونیک به نظر ما مهمترین وجه دولت الکترونیک است.

 

در ادامه این برنامه شیرین شجاعی، دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی با بیان اینکه متاسفانه نظام پزشکی نقش مشورتی جدی و پررنگی در این حوزه نداشته است، گفت: سامانه نسخه الکترونیک برای پزشکان به وجود آورده است. پلتفورم‌های متعدد که زمان بر است و مشکلاتی که در درون این پلتفورم‌ها وجود دارد موجب کاهش ارتباط پزشک با بیمار و در نهایت آزار و اذیت بیمار می‌شود.

 

شجاعی با انتقاد از ضعف‌های امنیتی سامانه نسخه الکترونیک گفت: این سیستم هنوز امنیت لازم را ندارد و بحث محرمانگی اطلاعات بیماران به خوبی در نظر گرفته نشده و امکان امضای الکترونیک هم هنوز مهیا نشده است.

 

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی با بیان این که این سیستم اگر درست اجرا می‌شد و بشود، می‌تواند موثر باشد، افزود: الان ما همه شده ایم میرزا بنویس بیمه ها.

 

هم پوشانی و حذف جعل اطلاعات با نسخه‌نویسی الکترونیکی رفع شد

مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران شب گذشته (شنبه 2 بهمن) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما از رفع هم پوشانی و حذف جعل اطلاعات با نسخه‌نویسی الکترونیکی خبر داد و گفت: خوشبختانه مسئولان به این باور رسیدند که اجرای این طرح مهم امکان پذیر است، چرا که ایجاد یک شبکه ارتباطی میان ارایه دهندگان خدمت بسیار با ارزش است؛ در حال حاضر یک شبکه ارتباطی میان تمامی ارایه دهندگان خدمت یعنی پزشکان، داروخانه و سایر ارکان پاراکلینیک ایجاد شده که قبلا وجود نداشته است.

 

رضایی با بیان اینکه همچنین در میان مراکز داده‌های رسمی کشور شاهد تبادل اطلاعات هستیم، گفت: سامانه‌های نسخه نویسی با سازمان ثبت احوال، سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی در حال تبادل داده هستند، این موضوع مانع جعل اطلاعات می‌شود به عنوان مثال دیگر کسی نمی‌تواند با مدرک جعلی طبابت کند یا اینکه شکل‌گیری پایگاه‌های مرجع اطلاعاتی مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر از مزایایی است که در بحث نسخه نویسی الکترونیکی شکل گرفته است که یکی از مزایای آن رفع هم پوشانی بیمه‌ای است.

 

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه بحث اجرای راهنما‌های بالینی که در وزارت بهداشت تدوین شده است، در گذشته امکان اجرا نداشت، گفت: اما در شرایط فعلی با اجرای نسخه الکترونیکی بستر اجرای راهنما‌های بالینی فراهم شده است. از دیگر موفقیت‌های اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیکی ورود نرم افزار‌ها و استارتاپ‌های بخش خصوصی در این عرصه است که می‌تواند موجب تحول بزرگی در سلامت الکترونیک شود.

 

وی با بیان اینکه در بخش مشکلات و عدم موفقیت‌ها می‌توان به مواردی همچون حضور نداشتن تمامی سازمان‌های بیمه‌گر در اجرای نسخه نویسی الکترونیکی اشاره کرد، گفت: تنها دو سازمان بیمه سلامت ایران و تامین اجتماعی اجرای نسخه نویسی الکترونیکی را در دستور کار قرار دادند، البته ورود بیمه‌های تکمیلی نیز در این مساله بسیار مهم است و عدم ورود جدی آن‌ها مشکلاتی برای بیمه شدگان و ارائه دهندگان ایجاد کرده است. مشکل بعدی اشکالات ارتباطی در برخی نقاط جغرافیایی کشور است که باید رفع شود.

 

آغاز پرداخت بدون ضامن تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در توئیتی از آغاز پرداخت بدون ضامن تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان از سوی بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه به افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب خبر داد.

 

خاندوزی در این توئیت نوشت: الوعده وفا؛ با بخشنامه وزارت اقتصاد و پیرو جلسه هفته قبل آقای رئیس‌جمهور، بانک‌های زیرمجموعه این وزارت مکلف شدند تسهیلات زیر ۱۰۰میلیون تومان افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را "بدون ضامن" انجام دهند.

 

ضرورت حفاظت از صندوق به عنوان سرمایه ملی

مهدی غضنفری، رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی شب گذشته (شنبه 2 بهمن) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما بر ضرورت حفاظت از صندوق به عنوان سرمایه ملی تاکید کرد و از فرصت بیشتر به تسهیلات گیرندگان خبر داد و گفت: سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی، حدود ۲۰۰ درخواست طرح ارزی به ثبت رسیده بود که با درخواست آن‌ها موافقت شد.

 

وی با بیان اینکه اگر این موافقت‌ها صورت نمی‌گرفت بدهی سررسید شده آن‌ها نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار می‌شد، گفت: در حال حاضر این استمهال صورت گرفته و فرصت بیشتری به تسهیلات گیرندگان داده شده است.

 

غضنفری با بیان اینکه همچنان حدود ۱۰ میلیارد دلار تسهیلات معوق به جا مانده که شش میلیارد دلار در به بخش دولتی و چهار میلیارد دلار مربوط به بخش خصوصی است، گفت: بانک‌های عامل متعهد شدند در قبال هر گونه عدم پرداخت تسهیلات گیرندگان، منابع ارزی را به صندوق توسعه ملی برگردانند و در این رابطه حتی دو مرتبه مجبور به نامه نگاری با بانک مرکزی شدیم، اما متأسفانه بانک‌های عامل چند برابر توان و ظرفیت خود عاملیت پذیرفته اند و حالا تنها کاری که می‌کنند این است که در نقش پستچی نامه‌های ما را به دست تسهیلات گیرنده می‌رسانند.

 

رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی با بیان اینکه در جلسه هیأت امنایی که یکشنبه قبل با اعضای هیأت امنا داشتیم مصوبه‌ای اخذ شد که طبق آن اجازه داشته باشیم از طرف بانک‌های عامل بخشی از این طلب را به صورت سهام یا تملک دارایی‌ها دریافت کنیم و جزئیات این مصوبه در جلسه بعدی بررسی خواهد شد، گفت: مصاحبه و گفتگو با مردم راه حل و راهکاری است که مدیریت جدید دارد تا شفاف سازی‌هایی درباره محل مصارف منابع صندوق توسعه ملی صورت گیرد که این مصارف البته مطابق اساسنامه صندوق نیست، البته این مصوبات می‌تواند دستور مقامات بالادست باشد که در شرایط اضطرار اتخاذ کرده اند و به هر حال با این شیوه نمی‌توان صندوق توسعه ملی را به عنوان یک سرمایه ملی حفظ کرد.

 

 

 

پایان پیام/50

نظر شما