شناسهٔ خبر: 52133913 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

دانش بنیان‌ها روزی 50 دستگاه ونتیلاتور تولید و صادر می‌کنند/ قیمت اکسیژن ساز خانگی ایرانی نصف خارجی

عطیه سیدمحسنی

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: قیمت دستگاه اکسیژن ساز خانگی در مقایسه با نمونه خارجی بالا نیست اما به جهت مواد اولیه آن هزینه اش بالاست.

صاحب‌خبر -

محمدحسین بهشتی، سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری برنا درباره کاهش اثر تحریم‌ها و تولید تجهیزات پزشکی گفت: معاونت علمی برای افزایش تاب‌آوری یا ارتقا تاب‌آوری ملی چند حوزه در نظر گرفته که یکی از آن‌ها حوزه سلامت است. برای اینکه در حوزه سلامت بتوانیم اثرات تحریم‌ها را کاهش دهیم و توانمندی‌ها افزایش یابد، در چند سال گذشته به‌خصوص تلاش‌های جدی در 3 سال اخیر به علت شدت تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که در این حوزه موارد به 3 بخش تجهیزات پزشکی، ملزومات پزشکی و دارو تقسیم شده اظهار کرد: طی نشست‌هایی که با وزارت بهداشت برگزار شد استخراج کردیم که کشور به چه تجهیزاتی نیاز فوری دارد یا کدام محصولات ارزبری زیادی داشتند که در داخل تولید نمی‌شدند.

بهشتی ادامه داد: این موارد اولویت‌بندی و سپس فراخوان داده شد تا شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها کار کردند و با موضوعات آشنا بوده و سطح آمادگی فناوری تائید شده‌ای داشته باشند طرح‌های خود را ارائه دهند چراکه تنها توان بالقوه در این خصوص کافی نیست.

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری درباره نحوه انتخاب شرکت‌ها تشریح کرد: برای هر محصول یک شرکت انتخاب شد و ما حمایت‌هایی را انجام دادیم تا آنان بتوانند نمونه‌های اصلی را تولید کنند که در داخل بیمارستانها نصب و مورد استفاده قرار گیرد همچنین شرط دیگر آن تولید این بود که محصولات باید دارای قطعات اصلی بوده و قابلیت تولید انبوه را داشته باشند و سپس مجوز‌های لازم را از مراجع ذی صلاح اخذ کنند. 

وی افزود: عمده این مجوزها به سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی مربوط می‌شود و اگر کسی تا مرحله اخذ مجوز برسد آماده برای تولید انبوه است ما نیز حمایت‌های مادی و معنوی می‌کنیم و به آنان تسهیلات ارزان قیمتی با سود 4 درصد می‌دهیم. برحسب اینکه چه بخشی از آن برای اثبات فناوری یا برای بخش تحقیق و توسعه هزینه می‌شود ممکن است بخشی از آن یا همه آن را در انتهای کار بلاعوض کنیم.

بهشتی با اشاره به اینکه از ابتدای تشکیل مرکز طرح‌های کلان در معاونت علمی اذعان کرد: پس از تشکیل این مرکز تلاش در راستای این نکته بود که اگر تحریم‌ها شدیدتر هم شد بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و مشکلی برای کشور به وجود نیاید.

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری به تولید دستگاه اکسیژن خانگی اشاره کرد و گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا تشخیص داده بودیم که دستگاه اکسیژن ساز خانگی یکی از نیازهای جدی است و با حمایت از برخی شرکت‌های خصوصی نمونه‌هایی ساخته شد. بعد از شیوع ویروس کرونا به علت اینکه دانش این دستگاه و خط تولید آن موجود بود، خواستار شدیم تا افزایش ظرفیت داده شود تا نیاز جامعه تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای شیوع ویروس کرونا دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) توسط دو شرکت و 3 عدد تولید می‌شد گفت: بعد از کرونا وزارت بهداشت اعلام کرد در طول روز نیازمند 30 دستگاه هستیم و شرکت‌های دانش بنیان نه تنها 30 عدد را تولید کرده بلکه این عدد را به 50 هم رساندند طوریکه حتی بیش از نیاز داخل هم فراهم شد و ما تلاش کردیم این دستگاه‌ها را صادر کنیم.

بهشتی به کمبود ماسک در اوایل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و خاطر نشان کرد: ابتدای بیماری کرونا که با مشکل کمبود ماسک مواجه بودیم که به سرعت سعی کردیم از  شرکت دانش بنیانی که در حوزه ماشین سازی سابقه خوبی داشت حمایت کنیم و آن شرکت حدود 80 خط تولید را راه‌اندازی کرد و سایر شرکت‌ها هم در این زمینه ورود پیدا کردند و ظرف یک ماه نیاز بازار برطرف شد.

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری درباره تولید دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون برای بیماران کرونا و بیماران ریوی عنوان کرد: بیماران به این دستگاه نیازمند اما این دستگاه تولید داخلی نداشت شرکتی در این زمینه فعالیت داشت که با حمایت از آن توانست این نمونه را بسازد. درحال حاضر تعداد زیادی از این دستگاه نیاز داخل را رفع می کنند اما هنوز شاهد واردات آن از خارج هستیم ولی تلاش بر این است تا پس از گذراندن مراحل داخلی جلوی وارداتش گرفته شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به چرایی اینکه دستگاه اکسیژن ساز تولید داخل بوده اما قیمت بالایی دارد؟ گفت: قیمت این دستگاه در مقایسه با نمونه خارجی بالا نیست اما به جهت مواد اولیه آن هزینه‌اش بالاست. نوع 5لیتری اکسیژن ساز خانگی حدود 16 میلیون تومان است این درحالی است که نمونه خارجی آن دوبرابر قیمت دارد.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید:

  • گروه "پزشکان بدون مرز" با چه هدفی به ایران سفر کرده‌اند؟
  • ارجاع بیماران ممنوع است

نظر شما