شناسهٔ خبر: 52133884 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مناقشه کی‌یف و برلین ؛

آسوشیتدپرس: آلمان فعلا برای خروج کارمندان سفارت خود از اوکراین اقدام نمی کند

تهران -ایرنا- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که با وجود بالا گرفتن تنش میان آلمان و اوکراین، دولت برلین فعلا برای خروج کارمندان سفارت خود و خانواده‌های آنها از کی‌یف اقدام نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس به نقل از وزارت خارجه آلمان می‌گوید: ما به دقت شرایط امنیتی کارمندان سفارت آلمان در کی‌یف را زیر نظر داریم و در این زمینه، به طور مرتب با شرکای اروپایی و بین‌المللی خود در ارتباط هستیم».

پیشتر روزنامه بیلد، چاپ آلمان گزارش داده بود که وزارت خارجه این کشور  روی طرح خارج کردن بستگان کارمندان سفارت آلمان از اوکراین کار می‌کند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز هفته پیش در جریان سفر به اوکراین خواستار حل و فصل دیپلماتیک مناقشه این کشور با روسیه شد.

او از آمادگی برای مذاکرات جدی با روسیه خبر داد و گفت، ‌ البته بدیهی است که تمامیت ارضی اوکراین قابل مذاکره نیست.

بربوک هشدار داد که هر گونه تجاوزی هزینه سنگینی برای حکومت روسیه به بار خواهد آورد.

مخالفت آلمان با ارسال تسلیحات به اوکراین، باعث ایجاد تنش بین کی‌یف و برلین شده است. دولت کی‌یف از مدت‌ها پیش از آلمان درخواست کرده تا تجهیزات دفاعی و نظامی لازم را برای اوکراین ارسال کند.

این در حالی است که دولت آلمان می‌گوید که سلاح‌های مرگبار نباید به مناطق بحران‌زده انتقال داده شوند.

در همین خصوص، کریستینه لامبرشت،  وزیر دفاع آلمان روز شنبه ۲ بهمن (۲۲ ژانویه) بار دیگر تاکید کرد: «برلین فعلاً قصد تحویل تسلیحات به اوکراین را ندارد».
 
او تاکید کرد که درباره این مسئله، در دولت آلمان ''اتفاق نظر'' وجود دارد.
 
از سوی دیگر سخنان فرمانده نیروی دریایی آلمان تنش بین دو کشور را تشدید کرده است و وزارت خارجه اوکراین روز شنبه ۲ بهمن (۲۲ ژانویه) اعلام کرد که مقام‌های دولت این کشور در گفت‌وگو با آنکا فلدهوزن، سفیر آلمان در کی یف، به صراحت اعلام کرده‌اند که اظهارات فرمانده نیروی دریایی آلمان ''کاملا غیرقابل قبول'' است.

اشاره وزارت خارجه اوکراین به سخنان کای-آخیم شونباخ است که روز جمعه در جریان سفر به هند، نگرانی کشورهای غربی درباره حمله روسیه به اوکراین را ''بیهوده'' توصیف کرد.

او گفته بود: «آنچه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌خواهد، احترام در شرایط برابر است».

شونباخ اما یک روز بعد، از اظهارات خود عقب نشست و در صفحه شخصی خود در توییتر خود نوشت: «چیزی برای تفسیر وجود ندارد، این یک اشتباه آشکار بود».
 
او از سمت خود استعفا کرد و وزیر دافع آلمان کناره گیری او را پذیرفته است.  

در همین خصوص، سخنگوی وزارت دفاع آلمان نیز گفت که سخنان شونباخ، «با مواضع این وزارتخانه مطابقت ندارد».

نظر شما