شناسهٔ خبر: 52133845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

در پی حمله هوایی مرگبار ائتلاف سعودی به یمن؛

سیاستمداران آمریکایی خواستار قطع کمک های نظامی به عربستان شدند

سیاستمداران آمریکایی در پی حملات هوایی مرگبار ائتلاف سعودی به یمن که منجر به کشته شدن غیرنظامیان و کودکان شد، از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواستند به حمایت نظامی از عربستان خاتمه دهد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، تارنمای نیوز ویک گزارش داد اسپانسر آکرمن  یک گزارشگر امنیتی ملی آمریکا در پیامی گفت: آمریکا شریک این حمله است همانطور که در هر حمله هوایی عربستان یا امارات در این جنگ هولناک که زمانی جو بایدن و مقامات ارشد  دولتش قول پایان آن را داده بودند، شریک بوده است.

در اوایل سال ۲۰۲۱، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا  گفت که از حملات هوایی ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی در یمن حمایت نخواهد کرد. با این حال، پس از گذشت یک سال، آمریکا به کمک های نظامی خود به عربستان ادامه داده است. اخیرا دولت بایدن ۶۵۰ میلیون دلار تسلیحات به سعودی ها فروخته و مدعی شده که این تسلیحات برای " اهداف دفاعی" است.

طیف ترقی خواه کنگره آمریکا در واکنش به حملات اخیر در توییتی گفت: این یک خبر وحشتناک است که ویرانی بیشتر یمن را به دنبال دارد. این حملات همچنین پیامد قابل پیش‌بینی تداوم تسلیح عربستان سعودی است.

این طیف از نمایندگان کنگره افزودند همانطور که کنگره خواسته است، دولت بایدن باید مشارکت غیرمجاز در جنگ سعودی را متوقف کند و به بمباران و محاصره یمن پایان دهد.

دولت بایدن به تازگی اشاره کرد که ممکن است انصارالله یمن را باردیگر در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.

رو خانا سناتور دموکرات کالیفرنیا گفت: ما باید به پایان جنگ در یمن کمک کنیم، نه اینکه با قرار دادن مجدد حوثی ها (انصارالله) در فهرست تروریستی و ادامه سیاست ترامپ، آن را تشدید کنیم. سازمان‌های بشردوستانه هشدار داده‌اند که این اقدام  به معنای افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت برای میلیون‌ها غیرنظامی یمنی است.

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین نشست خبری خود در سال ۲۰۲۲  در پاسخ به سوالی درباره درخواست امارات برای قرار دادن نام گروه انصارالله در فهرست تروریستی نیز گفت که این مساله در حال بررسی است.

وی درباره پایان جنگ یمن افزود که در این موضوع به  مشارکت دو طرف نیاز است و دشوار و سخت خواهد بود.

رسانه‌های یمنی روز جمعه از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در حمله جنگنده‌های عربستان سعودی به بازداشتگاهی در استان صعده خبر دادند.

شبکه خبری المیادین به نقل از سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که در حمله ائتلاف سعودی به زندانی در استان صعده واقع در شمال یمن دست کم ۷۰ تن کشته و ۱۳۸ تن زخمی شدند.

رئیس دفتر وزارت بهداشت یمن در صعده نیز به المیادین گفت: بیش از ۵۰ تن همچنان زیر آوار هستند.

جنگنده‌های نیروهای متجاوز عربستان و امارات در ادامه جنایات در یمن در ساعات گذشته بیش از ۷۰ بار استان‌های مختلف این کشور  را بمباران کردند که بر اثر آن ده‌ها شهروند غیر نظامی کشته و مجروح شدند و به اموال خصوصی و عمومی خساراتی وارد شد.

این حملات علیه مردم مظلوم یمن در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در گفت و گو با وزیر خارجه عربستان وعده تجهیز نظامی شرکای واشنگتن را در منطقه خلیج فارس داد.

وزیر خارجه دولت آمریکا مدعی تعهد واشنگتن برای کمک به شرکای حوزه خلیج فارس برای بهبود توانایی های دفاعی آنها علیه تهدید ها در منطقه و همچنین اهمیت کاهش آسیب به غیر نظامیان شد.

انتهای پیام/

نظر شما