شناسهٔ خبر: 52133769 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ سردار سعید دادگر

تعمیق فرهنگ حجاب و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی

حجاب و عفاف دو اصل مهم در زندگی بشر به شمار می‌‌رود زیرا رعایت این الزامات دینی موجب می‌شود تا انسان از آسیب‌های اجتماعی دور بماند ضمن آنکه بارعایت دیگر شئون زندگی می‌تواند الگویی والا برای سایرین باشد.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار «سعید دادگر» فرمانده انتظامی استان گلستان؛ حجاب، به معنای پوشش اسلامی، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.

علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛

مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده ‎اند:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ؛ ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ؛ ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

فواید و آثار حجاب اسلامی

برای دستیابی به اهداف تربیت دینی، توسعه فرهنگ تعالی بخش حجاب و عفاف اهمیت ویژه ای دارد لذا پویایی تربیت دینی در شرایط کنونی به پویایی روش ها، نگرش ها و برنامه هایی وابسته است که در سطح خانواده، نظام های آموزشی و سیاست های حاکم بر جامعه مطرح می شود.

عفاف نیز یکی از فضایل اخلاقی است که همواره در تعالیم اسلام جایگاه والایی داشته و توجه بدان مهم است. در روایات متعددی عفاف بهترین عبادت شمرده شده و امام علی (ع) آن را بهترین خوی و خصلت و سرمنشأ هر خیر و نیکی خوانده است.

حجاب و عفاف دو اصل مهم در زندگی بشر به شمار می‌ رود زیرا رعایت این الزامات دینی موجب می‌شود تا انسان از آسیب‌های اجتماعی دور بماند ضمن آنکه بارعایت دیگر شئون زندگی می‌تواند الگویی والا برای سایرین باشد.

فلسفه حجاب اسلامی در واقع توجه به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی است که قرب الهی را فراهم می‌سازد و زمینه رشد معنوی مردان را هم در اثر حفظ نگاه فراهم می‌کند.

یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی است زیرا توجه به این مهم انسان را از معاشرت‌های بی بند و بار محفوظ می‌دارد و بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌کند.

حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تامین کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی هستند.

حجاب حصاری محکم و ایمن از نگاه نامحرمان برای زن مسلمان است زیرا کرامت زن به عنوان مادر در حفظ پوشش و توجه به دستورات خداوند بزرگ در کتاب تعالی بخش به آن اشاره شده است.

زن از نگاه اسلام دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی به نام مادر است که اگر دستورات قرآنی را مورد توجه قرار دهد به آن جایگاه شایسته در پیشگاه الهی دست یافته و خود را از نگاه‌های شیطانی در امان داشته است.

اسلام بر خلاف غرب، جایگاه زن را والا و ارزشمند می‌داند و به همین منظور در قرآن کریم بر مصونیت زن از نگاه‌های نامحرم تاکید و توصیه‌های فراوان شده است.

بررسی حجاب و عفاف در آیات قرآن، احادیث و روایات می تواند نقش بسزایی درآشنایی بانوان با جایگاه رفیع زن در دین مقدس اسلام و هویتی که معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به زنان بخشید، داشته باشد.

بانوان در جوامع اسلامی باید منزلت خود را با توجه به چهارچوب وظایف خود در بخش حجاب و عفاف، اخلاق و رفتار مناسب حفظ کنند تا سلامت فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی ایران که دارای ارزش‌های دینی و ملی است ارتقا یابد.

حجاب برای زن ایرانی که مسئولیت تربیتی و آموزشی یک نسل را بر عهده دارد دارای چهارچوب و دستورالعمل است که هر یک از بانوان که نقش مادری و همسری در کانون خانواده را بر عهده دارند باید به آن اهمیت دهند.

رفتار حضرت فاطمه (س)، الگو و معیار بسیار روشنی برای همه بشر به ویژه دختران جوان و مسلمان است تا زندگی سعادتمندی داشته باشند در حقیقت دختران جوان با عفاف خود، گامی مؤثر برای بالا بردن شخصیت و ارزش خود و حفظ موقعیت خویش در برابر مردان بر خواهند داشت.

حجاب و امنیت اجتماعی

حجاب باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامی و تشویق جوانان به ازدواج موفق می‌شود. حفظ حجاب، نه تنها باعث ایجاد امنیت اجتماعی فراگیر می شود بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی، مسئولان را از واردات کالاهای تجملاتی، لوازم بهداشتی و آرایشی مبتذل نهی می‌کند.

اگر بخواهیم به طور کلی فواید مهم حجاب را بیان کنیم می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱.نزدیکی به خدای متعال و تقویت معنویت در زندگی

از جمله مهمترین آثار وبرکات حفظ حجاب در زندگی تحصیل رضایت خدای متعال و تقویت حالات معنوی در زندگی است. چراکه با رعایت این دستور الهی در واقع به اوامر الهی احترام گذاشته از این رو به این واسطه در جهت رضایت الهی قدم برداشته و می توان به حالات معنوی خود کمک کرد.

۲.آرامش روحی و روانی

هرچند بعضی از افراد به واسطه نداشتن روحیه عزت و اعتماد به نفس برای اقناع و آرامش خود رو به سوی بی‌حجابی می‌آورند، ولی با یک تحقیق میدانی و آماری بین افراد با حجاب و بی‌حجاب به روشنی نتایجی بدست می‌آید، که ماحصل آن این است افراد باحجاب به واسطه عدم تمایل به عشوه گری و خود نمایی در روابط اجتماعی از آرامش بیشتری برخوردار هستند.

۳. استحکام و بهبود روابط خانواده

رابطه استحکام خانواده و رعایت حجاب را می‌توان این چنین شرح داد که زن و مرد در خانواده با تمرکز داشتن به خواسته‌های‌ به حق اعضای خانواده در مسیر رسیدن به ایجاد کانون گرم و صمیمی قدم برمی‌دارند و تمام همت خود را برای نیل به این مهم صرف می‌نمایند.

حجاب مردان

وجوب حجاب برای زنان بدان معنا نیست که حفظ حجاب مختصّ خانم ها بوده و مردان با هر وضعیتی و با هر نوع پوششی می توانند درون جامعه ظاهر شوند، بلکه برای آنان نیز محدودیت های خاصی در نظر گرفته شده و مردها نیز وظیفه دارند حجاب را در مورد پوشش ظاهری رعایت کنند، هرچند همان گونه که بیان شد حجاب مردان در حد پوشش زنان نیست.

آنچه از مجموعه دستورات دینی در خصوص حجاب مردان به دست می آید آن است که بهتر است مردان نیز بدن خود را تا حد امکان بپوشانند.

در کنار آنچه که اشاره شد می توان با نگاهی به اوضاع برخی کشورهای غربی که در آن ها زنان و مردان محدودیتی برای پوشش ندارند به اهمیت والای حجاب پی برد. آمارهای اسفناک از خشونت علیه زنان، نگاه کالامحور، سست شدن و در مواقعی نابودی بنیان خانواده، احساس پوچی، آمار بالای جرم و جنایت و مشکلات اخلاقی، آسیب های اجتماعی فراوان و...تنها بخشی از عواقب زندگی در غرب می باشد. اما در جوامعی که مردان و زنان آن نسبت به رعایت دستورات الهی و پوشش اسلامی کوشا بوده و به آن اهمیت می دهند به روشنی می توان روح زندگی، آرامش و لذت بردن از بودن در کنار هم را مشاهده کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما