شناسهٔ خبر: 52133728 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان مطرح کرد:

نبود قانون مدون برای ایمنی بازار اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه هشت هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در بازار بزرگ اصفهان در معرض خطر است، گفت: وجود قانونی مدون و الزام‌آور برای ایمنی واحدهای صنفی لازم است تا به واسطه آن در واحدهای صنفی به ویژه اصناف، خود ایمنی بازار حاصل شود.

صاحب‌خبر -

ابراهیم مطلبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی در اصفهان، ایمنی بازار بزرگ اصفهان است و بیشترین نقش را در این ارتباط، اتاق اصناف اصفهان دارد و چندین سال است که اتاق اصناف برای ایمنی اصناف همکاری نداشته است.

وی افزود: اخیراً رایزنی‌هایی با اتاق اصناف انجام و نقاط مشترکی حاصل شده است. در بازدیدهای مشترک از واحدهای صنفی بازار بزرگ اصفهان با همکاری اتاق اصناف، موارد غیرایمن به مالکان واحدهای صنفی اعلام شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به وجود هشت هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در بازار بزرگ اصفهان، تصریح کرد: وجود قانونی مدون و الزام‌آور برای ایمنی واحدهای صنفی لازم است تا به واسطه آن در واحدهای صنفی به ویژه اصناف اصفهان، خود ایمنی بازار حاصل شود؛ چنانچه در یکی از حریق‌ها بازار تعطیل باشد شاهد حادثه‌ای فاجعه‌بارتر از بازار تبریز در اصفهان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تاکنون تذکرات زیادی با سازمان میراث فرهنگی، اداره برق و اتاق اصناف برای ایمنی بازار انجام شده است، اضافه کرد: شبکه تارعنکبوتی برق‌کشی در بازار اصفهان بسیار خطرناک است اما هیچ نهادی تاکنون توجه ویژه به این امر نداشته است.

بسیاری از واحدهای صنفی بیمه آتش‌سوزی ندارند

مطلبی با تاکید بر اینکه عزم سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ایمن‌سازی بازار است، گفت: برای حاصل شدن ایمنی بازار، جلسه‌ای روز گذشته با اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان مجلس برگزار شده تا شاهد تکرار حوادثی از این قبیل نباشیم.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی پهنه‌بندی خطر و ارزیابی ریسک در بناهای تاریخی اصفهان توسط آتش‌نشانی با همکاری دانشگاه اصفهان انجام شده و کتاب آن نیز به چاپ رسیده است، اظهار کرد: ارزیابی ریسک خطر در بازار آغاز شده و تا یک ماه آینده نقشه پهنه‌بندی خطر در بازار اصفهان نیز آماده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بازار بزرگ اصفهان کاربری‌های خطرناکی از جمله کارگاه‌های طلاسازی در بازار اصفهان فعالیت دارند، افزود: در این کارگاه‌ها از کپسول‌های ۱۱ کیلوگرمی گاز مایع و کپسول‌های هوا استفاده می‌شود که بسیار خطر آفرین است؛ نمونه این حادثه در یک ماه گذشته در بازار اصفهان اتفاق افتاد و با حضور به موقع آتش‌نشانان علی‌رغم دسترسی بسیار سخت و تصرف‌های کسبه اطفا شد.

وی با بیان اینکه پاساژهای چهارباغ نیز تحت بررسی ایمنی قرار گرفته و موارد ایمنی به هیئت امنا تذکر داده شده است، ادامه داد: تذکرات توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری داده شده اما هنوز رفع آنها برای کسبه الزام‌آور نیست و برای الزام آن باید قانونی محکم در ایمنی وجود داشته باشد.

مطلبی اضافه کرد: موارد و خطرها شناسایی شده، اولویت‌های پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر احصا شده و به صورت جدی به آن ورود شده تا تاب‌آوری شهر افزایش یابد.

وی در خصوص بیمه بودن اصناف در برابر آتش‌سوزی، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از واحدهای صنفی بیمه آتش‌سوزی ندارند و نداشتن بیمه آتش‌سوزی برای مالکان ضرر زیادی به همراه خواهد داشت.

نظر شما