شناسهٔ خبر: 52133623 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حیف و میل بیت المال در استان کهگیلویه و بویراحمد به «جو وسبوس» رسید

گروه استان‌ها- این روزها بازار سوداگران جو و سبوس یارانه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد داغ شده تا جایی که انحراف در توزیع نهاده‌های دامی بیداد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج ، دولت با هدف کمک به دامداران و در مجموع کاهش فشار اقتصادی بر مردم و جلوگیری از کوچک شدن سفره آنان، اقدام به وارد کردن نهاده‌های دامی از جمله جو و سبوس کرده است.

دو نرخی بودن قیمت نهاده‌ها سبب سوداگری در بازار نهاده‌های دامی شده است به گونه‌ای که افرادی تاکنون تجربه یک روز دامدار بودن را ندارند وارد پروسه خرید و فروش حواله نهاده‌های دامی شده‌اند زیرا با کمترین زمان بهترین سود را دریافت می‌کنند.

بررسی‌های خبرنگاران تسنیم در شهرستان‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد قیمت جو یارانه‌ای 2400 تومان بوده در حالی در بازار آزاد 6 هزار تومان است و به راحتی سوداگران با در دست داشتن یک حواله جو بعد از خروج از ادارات جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و امور عشایر حداقل برای هر کیلوگرم 2 هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

سود نهاده‌های دامی به حدی بوده که حتی دامداران را به وسوسه انداخته و بعد از گرفتن سهمیه آن را خارج از شبکه عرضه می‌کنند و برخی با علم به احتمال حذف ارز 4200 تومانی در سال آینده، اقدام به انبار و نگهداری نهاده‌های دامی از جمله جو کرده‌اند تا سال آینده این نهاده‌ها را به مراتب با قیمت بیشتری فروش کنند.

یکی از کارکنان سازمان جهادکشاورزی به تسنیم می‌گوید: دو نرخی بودن نهاده‌های دامی موجب عرضه خارج ازشبکه، ترغیب دامداران به سوداگری و حتی دلال بازی و سو استفاده عده‌ای غیر دامدار شده است تا جایی که به دلیل افزایش تقاضا با کمبود روبه‌رو شده‌ایم و عده‌ای برای دریافت سهمیه نهاده‌ دامی ساعت‌ها در صف‌های طولانی ماندگار هستند.

مدیر تعاون روستایی کهگیلویه وبویراحمد می‌گوید: تاکنون بیش از 16 هزار تن انواع نهاده‌های دامی شامل جو، سبوس، ذرت و سویا، بین دامداران روستایی این استان توزیع شده است

قدرت الله ویسی با بیان اینکه این میزان نهاده دامی توسط شرکت‌های تعاونی دامداران شهرستان‌ها و دیگر عوامل مجاز در بین دامداران توزیع شده است، افزود: حمایت از تولید کنندگان، تأمین امنیت غذایی، تنظیم بازار، تأمین علوفه زمستانی دامداران، رفع نیاز دامداران، کمک به تولید و افزایش کمی و کیفی تولیدات از جمله اهدف توزیع نهاده‌های دامی است.

وی این را هم گفته است که کمیته نظارت بر توزیع نهاده‌های کشاورزی، به منظور توزیع عادلانه کالاهای مورد نیاز روستاییان در تشکیل و کار نظارت به صورت مستمر انجام می‌شود.

نهاده‌های یارانه‌ای در اختیار عشایر قرار گرفت

حمید پوردیان مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری کهگیلویه و بویراحمد نیز از توزیع بیش از 15 هزار تن جو و کنسانتره یارانه‌ای برای دام عشایر خبر داد و گفت: از این میزان بیش از 10 هزار تن جو یارانه‌ای با هدف حفظ دام مولد تهیه و با قیمت دولتی توزیع شده است.

به گزارش تسنیم، 2میلیون و 466 هزار و 590 راس دام در استان داریم که از این تعداد یک میلیون و 479 هزار و 954 راس روستایی و مابقی متعلق به جامعه عشایری است.

توزیع استانی تمام نهادهای دامی وارداتی شامل جو، کنجاله، سویا و ذرت با قیمت مصوب و بر‌اساس آمار جمعیتی دام، طیور و شاخص توانمندی استان‌ها در تولید محصولات دامی متناسب با میزان عرضه توسط واردکنندگان بخش خصوصی از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام کشور در سامانه بازارگاه کشاورزی انجام می پذیرد.

خبرگزاری تسنیم به عنوان رسانه‌ مردم انتظار دارد رئیس سازمان جهاد کشاوزی در این زمینه به صورت شفاف ورود کرده و صادقانه از انحراف صورت گرفته پرده گشایی و با مسببان وضعیت موجود برخورد کند.

انتهای پیام/541/ی

برچسب‌ها:

نظر شما