شناسهٔ خبر: 52133608 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محب : تغییر سیاست آمریکا در افغانستان از ترامپ آغاز و با بایدن عملی شد

تهران- ایرنا- حمدالله محب مشاور امنیت ملی اشرف غنی رئیس جمهورd سابق افغانستان گفت که یکی ازدلایل سقوط کابل ، تغییر جدی اولویت سیاست خارجی ایالات متحده بود که از زمان دولت ترامپ آغاز و در دولت جو بایدن عملی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مشاور امنیت ملی اشرف غنی رییس جمهورd سابق افغانستان در گفتگو با فارین پالیسی گفت که تصمیم جدی جوبایدن برای خروج بی‌ قیدوشرط و بدون برنامه‌ریزی انتقالی، فرصت فروپاشی نظام در افغانستان را فراهم کرد.

محب در ادامه افزود: ما به طور دائم درخواست کرده بودیم که یک روند تدریجی خروج به ما امکان دهد تا به درستی برای پر کردن شکاف ها و کاستی‌هایی که با خروج کامل ایالات متحده ظاهر می شد، آماده شویم، اما این اتفاق نیفتاد.

به گفته وی، واشنگتن با توجه به تهدیداتی که از چین و فضای امنیت سایبری سرچشمه می‌گرفت، به این نتیجه رسید که باید راهی برای خروج از افغانستان بیابد تا مجبور شود جنگ را برای خود پایان دهد.

محب با توجه به توافق‌نامه دوحه گفت که دولت افغانستان در حاشیه این توافقنامه قرار داشت و امریکا با طالبان برای اینکه به جنگ خود در افغانستان پایان دهد، به طالبان امتیاز داد.

مشاور امنیت ملی اشرف غنی خاطر نشان کرد که هفته‌های قبل از فروپاشی، آن‌ها به این درک رسیده بودند که نظام سقوط خواهد کرد و دولت کابل در پی تحلیل اوضاع برای جلوگیری از سقوط نظام و خونریزی بودند.

محب مدعی شد که این یک واقعیت شناخته شده است که اگر حمایت‌های پاکستان نبود، طالبان وجود نداشت. شواهد زیادی در مورد رابطه طالبان و پاکستان وجود دارد که طالبان در پاکستان فعالیت دارد و از سوی این کشور تجهیز و تمویل می‌شود.

نظر شما