شناسهٔ خبر: 52133434 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

زیان ۴۰ درصدی سهامداران بورس در ۱۸ ماه

صاحب‌خبر -

هم‌زمان با نزول دنباله‌دار شاخص بورس در ۱۸ ماه گذشته حجم اعتراض‌ها در مجامع عمومی شرکت‌های بورس نسبت به عملکرد مدیران افزایش‌یافته و حتی مطابق ویدئوهایی که ظرف چند هفته گذشته منتشرشده نشان می‌دهد برخی از این مجامع به آشوب کشیده شده است به گزارش همشهری آنلاین، در طول سال‌های گذشته، همیشه سطح استرس در مجامع عمومی شرکت‌های بورس بالا بوده است. اما امسال سطح تنش‌ها در مجامع عمومی شرکت‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش‌یافته است. برآورد می‌شود با آغاز فصل مجامع در ۴ ماه نخست سال آینده سطح این تنش‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده‌اند. متأسفانه بیشتر سهامداران خرد در بورس ضررهای فراوانی کرده‌اند و سرمایه آنها از بین رفته است. دولت سیزدهم در ابتدا قول داد با تزریق نقدینگی شاخص بورس را ارتقا دهد اما همچنان بورس روند نزولی به خود گرفته است.

آشوب در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان
تاکنون ۴ ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده که نشان می‌دهد سطح تنش در مجامع عمومی شرکت‌های بورس بالا بوده است. در روزهای گذشته، نخستین تصاویر بحث‌برانگیز از مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان منتشر شد. این شرکت با نماد کرمان در بورس شناخته می‌شود و سهام «کرمان» در بازار اول فرابورس دادوستد می‌شود. در جریان مجمع برخی سهامداران خواستار ارائه توضیحات کامل‌تر هیئت‌مدیره شدند اما مجمع به دلیل نبود استانداردهای مشخص پرسشگری و پاسخگویی به آشوب کشیده شده است.

درگیری در مجمع عمومی بانک دی
در مجامع عمومی بانک دی و سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین (با نماد و برق) منتشرشده است که البته اطلاعات کاملی در مورد دلایل بالا رفتن سطح تنش و آشوب در این مجامع وجود ندارد. با این حال گزارش‌ها و تصاویر ویدئویی که روز گذشته از شرکت بین‌المللی توسعه ‌ساختمان با نماد «ثابت» در بورس منتشر شد نشان می‌دهد نمایندگان این شرکت با این بهانه که سهامداران حقیقی قصد ایجاد تشنج دارند از حضور آنها در مجمع جلوگیری می‌کنند و این موضوع به اعتراض سهامداران حقیقی این شرکت منجر شده است. البته همشهری در هیچ‌یک از موارد فوق قادر به صحت‌سنجی ادعاهای طرفین نیست.

نزول بورس و توضیحات ناکافی
بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل بالا رفتن سطح تنش در مجامع عمومی شرکت‌های بورس نزول دنباله‌دار، شاخص بورس در ۱۸ ماه گذشته است که به‌طور میانگین به زیان ۴۰ درصدی سهامداران و حتی افت ۸۰ درصدی قیمت سهام برخی شرکت‌ها منجر شده است، درحالی‌که به زعم سهامداران مسئولان بازار سرمایه و سیاست‌گذاران برای بهبود عملکرد و بهبود زیرساخت‌های بازار سرمایه اقدام عملی مهمی انجام نداده‌اند. اما این همه ماجرا نیست. بسیاری از سهامداران خرد که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند عملکرد مدیران شرکت‌ها قابل‌قبول نیست و توضیحات آنها هم اغلب ناکافی است. بررسی‌های بیشتر از ریشه تنش‌ها در مجامع عمومی شرکت‌های بورس نشان می‌دهد؛ اغلب این تنش‌ها بین سهامداران خرد و مدیران شرکت‌های بورس رخ می‌دهد و سهامداران عمده کمتر با مدیران شرکت‌ها دچار تنش و چالش می‌شوند.

رسیدگی نشدن به شکایت سهامداران
قوه قضاییه ظرف یک سال گذشته سامانه‌ای با نام سامانه سوت زن را تأسیس کرده تا از این طریق جلوی تخلف‌های مالی و اقتصادی گرفته شود. این سامانه باهدف ارائه خدمات غیرحضوری به افرادی که قصد ارسال گزارش فساد رادارند، تأسیس‌شده و امکان ارسال گزارش فساد به صورت ناشناس را فراهم کرده است.

نظر شما