شناسهٔ خبر: 52133331 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

تالار شیشه‌ای

در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در دی ماه، نسبت به آذر ماه کاهشی شد؛ همچنین، شاخص کل بورس نیز کاهش ۲.۹۵ درصدی را به ثبت رساند.

صاحب‌خبر -

معاملات بورس در دی ماه

در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در دی ماه، نسبت به آذر ماه کاهشی شد؛ همچنین، شاخص کل بورس نیز کاهش ۲.۹۵ درصدی را به ثبت رساند.

بررسی معاملات بازار سهام در طول دی ماه ۱۴۰۰، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به آذر ماه با ۹.۶۸ درصد کاهش، از ۸۱۰ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال به ۷۳۱ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۱۱۳ میلیارد و ۹۳۹ میلیون سهم در آذر ماه به ۱۱۲ میلیارد و ۶۹۳ میلیون سهم رسید که کاهش ۱.۰۹ درصدی را نشان می‌دهد.

در ماه یادشده، بازارها نسبت به ماه گذشته وضعیت متفاوتی داشتند؛ این در حالی است که ارزش معاملات و حجم معاملات بازار دوم و همچنین بازار مشتقه نسبت به ماه گذشته، روند افزایشی داشته است.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۱۴.۷۹ درصدی را در ماه دی نسبت به آذر تجربه کرد و از ۲۶۱ هزار و ۸۰۳ میلیارد ریال به ۲۲۳ هزار و ۷۴ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز ماه دی ماه ۴۳ میلیارد و ۹۵۹ میلیون سهم بود به ۴۰ هزار و ۲۴۱ میلیارد سهم در ماه گذشته رسید و کاهش ۸.۴۶ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام برخلاف بازار اول سهام افزایشی بود. به‌طوری‌که ارزش معاملات این بازار در دی ماه نسبت به آذر ماه، ۵.۷۰ درصد افزایش یافت و از ۲۳۹ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال به ۳۵۲ هزار و ۷۸۴ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۶.۵۱ درصد افزایش، از ۵۳ میلیارد و ۱۸۲ میلیون سهم به ۵۶ میلیارد و ۶۴۳ میلیون سهم رسید.

ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۵۶.۴۷ درصدی از ۲۴ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال در آذر ماه به ۵۵ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال در ماه منتهی به دی ماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۲۷ میلیون برگه به ۲۵ میلیون برگه رسید که افت ۵۵.۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در ماه منتهی به آذر ماه ۶۰۲ میلیارد ریال بود که در ماه منتهی به دی به یک هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال رسید و افزایش۱۷۱.۱۰ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افزایش چشمگیر ۵۹۸.۸۸ درصدی از ۱۴۲ میلیون قرارداد در آذر به یک هزار و ۱۶.۲ میلیون قرارداد در ماه منتهی به دی رسید.

ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در دی ماه در مقایسه با ماه پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۲۳۰ هزار و ۶۰ میلیارد ریال در آذر ماه به ۲۵۳ هزار و ۴۳ میلیارد ریال در ماه یادشده رسید و کاهش ۹.۰۸ را تجربه کرد.

حجم معاملات در این بازار نیز با افت ۱۱.۰۱ درصدی در این ماه نسبت به ماه قبل از ۱۶ میلیارد و ۵۹۵ میلیون یونیت به ۱۴ میلیارد و ۷۶۸ میلیون یونیت رسید. بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در یک ماهه منتهی به دی نسبت به ماه گذشته خود افت ۲.۹۵ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۳۱۸ هزار واحد به یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد کاهش یافت که افت ۳۸ هزار و ۹۱۰ واحدی را نشان می‌دهد. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در ماه منتهی به دی نسبت به آذر ماه کاهش داشت و با ۳.۷۰ درصد کاهش از ۲۱۹ هزار و ۲۶ واحد به ۲۱۰ هزار و ۹۳۱ واحد رسید و ۸ هزار و ۹۵ واحد کاهش یافت.

پرداخت سود ناشران بورسی از سجام

از ابتدای سال تاکنون، ۲۴۹ شرکت از طریق سامانه سجام اقدام به پرداخت سود به حساب سهامداران کرده‌اند. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار خبر از واریز سود ۲۴۹ شرکت از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران از ابتدای سال ۱۴۰۰ داد.

براساس این نامه، افزون بر ۲۴۹ شرکت یادشده، ۲۰ شرکت نیز در حال تکمیل فرآیند پرداخت سود سهام از سامانه سجام هستند.

همچنین، مطابق با مکاتبه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰، این شرکت در راستای تسهیل امور سهامداران و با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده، اعلام آمادگی کرده است تا سود متعلق به سهامداران را از طریق حساب‌های بانکی معرفی شده توسط سهامداران، در سامانه پرداخت پرداخت کند. بنابراین، ضروری است سایر ناشران برای سهولت در دسترسی سهامداران به سود سهام، اقدامات لازم به‌منظور پرداخت سود سهامداران از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را انجام دهد.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه پیش از این گفته بود«این مسائل در حالی مطرح است که بسیاری از شرکت‌ها نیز اقدامی برای پرداخت سود خود از طریق سجام نمی‌کنند البته هنگامی که شرکت تامین سرمایه امین که یک نهاد مالی زیرنظر سازمان بورس است، سود خود را از طریق این سامانه پرداخت نمی‌کند، چگونه می‌توان شرکت‌های دیگر را مکلف به پرداخت سود از طریق سامانه سجام کرد. پرداخت نکردن سود از طریق سامانه سجام مدت‌ها است که رانت‌های متعددی را ایجاد کرده است.»

 

نظر شما