شناسهٔ خبر: 52133267 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس روس:مسکو ایران را فراتر از شریک، بلکه متحد خود می‌داند

یک کارشناس روس سفر رئیس جمهور ایران به مسکو را نشانه ائتلاف قوی دو کشور دانست و گفت روسیه ایران را فراتر از شریک و به شکلی نادر متحد خود برمی‌شمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آندره اونتیکوف» کارشناس روس سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به مسکو را نشان دهنده روابط مستحکم و اتحاد قوی دو کشور دانست.

اونتیکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس سفر رئیسی به روسیه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این سفر به گفت‌و‌گو با همتای روس خود محدود نشد، بلکه سخنرانی وی در دومای روسیه را نیز شامل شد که این اتفاقی نادر و بلکه بسیار استثنایی بود.

وی تاکید کرد: مقامات روسیه ایران را متحد می‌دانند که این هم در نوع خود نادر است ،چرا که روسیه کشورهای دوست را شریک می‌نامد  و صحبت از متحد، نشان‌دهنده هویت روابط مسکو و تهران است.

کارشناس روس گفت: دو کشور در بسیاری از موضوعات به توافق رسیدند و همکاری‌های دوجانبه مستمری وجود دارد که این امر در حجم وسیع مبادلات تجاری بین دو کشور منعکس شده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند سوریه شاهد همکاری دو کشور بودیم به طوری که دمشق، تهران و مسکو با پشتیبانی از یکدیگر موفق به مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه شدند و بدین طریق این کشور حاکمیت خود را حفظ کرد.

وی به مذاکرات هسته‌ای در وین اشاره کرد و گفت روسیه و چین به عنوان سپری در برابر چالش‌های غرب عمل می‌کنند، زیرا دو کشور در این مذاکرات در کنار ایران هستند.

اونتیکوف با اشاره به مانورهای مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، تصریح کرد: این مانورها عمق روابط سه کشور را آشکار می‌کند و پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اهمیت آن را در سطح منطقه و اهمیت آن را در روابط با روسیه و چین نشان می‌دهد.

کارشناس روس به  اشتراک مواضع دو کشور در قبال پرونده سوریه و اشتراک مواضع دو کشور با چین در پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت این امر به یافتن راه‌حل در مذاکرات وین کمک می‌کند و به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد از توافق بعدی خارج شود، کاری که ایالات متحده در دوره ترامپ انجام داد.

گفت‌وگو از معصومه فروزان

انتهای پیام/

نظر شما