شناسهٔ خبر: 52132621 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه مجازی کتاب

ندا ولی‌پور

مراسم افتتاحیه «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، محمود شالویی (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی)، رمضانعلی سبحانی‌فر (معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران)، معاونان و مدیران دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جمعی از مدیران ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران انجمن‌ها و تشکل‌های نشر شنبه (دوم بهمن‌ماه۱۴۰۰) برگزار شد.

عرضه بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب

محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای مراسم که به صورت وبیناری حضور پیدا کرد، با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: دولت مردمی در زمینه گسترش فعالیت‌های عمومی رویکرد مردم‌محوری دارد. مردم ازجمله مهمترین عوامل تاثیرگذار ‌بر رشد و اعتلای فرهنگی هستند.

او با تاکید بر رویکرد دولت مبنی بر تسهیل هرچه بیشتر دسترسی مردم به کالاهای فرهنگی، اظهار کرد: اگر کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرد، فرصتی را نیز فراهم کرد. امروز در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. بسیاری از دستگاه‌ها ازجمله شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و چند دستگاه دیگر در برگزاری این رویداد فرهنگی مشارکت دارند. باید بعد از کرونا نیز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تداوم داشته باشد.

آمار نمایشگاه مجازی کتاب جای تفاخر دارد

در بخش دیگر این مراسم، یاسر احمدوند با بیان این‌که "در طلیعه رویداد فرهنگی بزرگ نمایشگاه مجازی کتاب تهران و ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزند برومند او امام خمینی‌( ره) قرار داریم" اظهار کرد: امام خمینی(ره) در جوانی خود یک نویسنده تمام‌عیار بودند که «شرح سرالصلاه» یکی از این آثار ایشان است که بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی آن را نگاشتند. انقلابی که به وسیله چنین شخصیتی ایجاد شده باید حتما پرچمدار تولید علمی و کتابخوانی باشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور دوهزار ناشر و عرضه بیش از ۲۰۰ هزار اثر در نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: این موضوع جای تفاخر دارد. این نمایشگاه از نظر ناشر و تعداد کتاب بزرگترین نمایشگاه است؛ امید که توسط مردم هم استقبال خوبی صورت گیرد. همچنین در جلسه‌ای با رئیس سازمان صدا و سیما مقرر شد رویدادهای این نمایشگاه پوشش گسترده داده شود.

گزارشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه مجازی کتاب


همراهی حدود ۵۰ سازمان برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

در ادامه مراسم علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،  بیان کرد: دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکشنبه آغاز می‌شود و براساس برنامه‌ریزی‌ها مخاطبان از سه روز پیش می‌توانستند برای ثبت سفارش کتاب‌های مورد علاقه خود به سامانه مراجعه کنند. 

 او افزود: نمایشگاه به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مخاطبان قرار دارد و آن‌ها می‌توانند آثار خریداری شده خود را به صورت رایگان در آدرس مورد نظر خود دریافت کنند. همزمان در مرکز پاسخگویی نمایشگاه و در نقطه اوج نمایشگاه، ۷۰ نفر پاسخگوی پرسش‌های مردم هستند. اگر کاربران در جریان ثبت سفارش یا دریافت مرسوله خود دچار مشکل شدند، مرکز پاسخگویی از ساعت ۹ تا ۲۱ از طریق شماره تماس ۹۱۰۰۹۸۹۸ -۰۲۱آماده راهنمایی آن‌هاست.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزود: در این رویداد فرهنگی بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب از ۲۱۰۰ ناشر داخلی و خارجی در معرض دید مخاطبان قرار دارد. ۱۵۰هزار دانشجو، طلبه، استاد دانشگاه و اعضای هیأت علمی موفق به ثبت‌نام بن خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب شدند. امیدواریم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حامیان نمایشگاه، میزان اعتبار بن خرید دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزایش پیدا کند.

به گفته او حدود ۵۰ سازمان، برگزارکنندگان نمایشگاه مجازی کتاب تهران را همراهی می‌کنند که از میان آنها می‌توان به سازمان صدا و سیما، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، بانک صادرات ایران، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حوزه علمیه، شهرداری‌ها و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد.

رمضانی به عنوان نقطه عطف نمایشگاه مجازی کتاب تهران به همزمانی برگزاری برنامه‌های ترویجی و فرهنگی در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اشاره کرد.

او همچنین گفت: به دلیل تقارن زمان آغاز به کار نمایشگاه مجازی کتاب تهران با سالروز میلاد حضرت زهرا(س) بخش ویژه‌ای در سامانه این رویداد پیش‌بینی شده و آثار مرتبط با حضرت زهرا (س) از سوی ۱۳۰ ناشر دسته‌بندی و با نام این شخصیت بزرگ دینی متمایز شده است.

گزارشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه مجازی کتاب

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به "برگزاری برنامه‌های ترویجی و فرهنگی همزمان با نمایشگاه" بیان کرد: سه پویش  همزمان با نمایشگاه برگزار خواهد شد. نخست پویش «#این_کتاب_را_بخوان» که در آن ناشران و گروه‌های ترویجی و تشکل‌های نشر آثار خود را معرفی می‌کنند و در آخرین روز نمایشگاه به برگزیدگان این پویش جوایزی اهدا می‌شود. دومین پویش نیز با عنوان «#من_هم_کتاب_خریدم» با مشارکت خریداران کتاب برگزار خواهد شد و پویش «نذر کتاب».

تقویت ناوگان پستی برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

همچنین رمضان‌علی سبحانی‌فر با اشاره‌ به اقداماتی که در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب شده‌ بود، بیان کرد: در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از ۹۵ درصد بسته‌ها به سلامت به دست مخاطب‌ها رسید. همچنین باید توجه کرد که در این نمایشگاه بیش از ۱۸۰۰ ناشر شرکت کرده بودند، و یک میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب به ۸۵۰ هزار آدرس و ۱۷ هزار نقطه روستایی فرستاده‌شد. 

او با بیان این‌که "نمایشگاه مجازی کتاب تهران و خرید و فروشی که در آن انجام می‌شود، دو بال آی.تی و لجستیک دارد" توضیح داد: سخت‌ترین بخش برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مربوط به بخش لجستیک آن است که توسط هفت هزار نفر موزع و ۱۵۰۰ دستگاه وسایل نقلیه ارسال‌ها انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان این‌که "در این دوره ضعف‌های سال گذشته برطرف شده است" ادامه داد: با تامین امکانات زیرساختی بیشتر، این رویداد را به خوبی به سرانجام خواهیم رساند تا طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم. به همین منظور ۴۰۰ دستگاه وانت را به دستگاه شهری اضافه کردیم و پنج هاب پستی دیگر به سیستم مکانیزه سورتینگ - یکی از مهم‌ترین و کاراترین سیستم‌های اتوماسیون انتقال، تشخیص و تفکیک محصول‌های متنوع است- وصل کردیم تا به سرعت ارسال بسته‌ها افزوده شود. در تهران در مدت برگزاری نمایشگاه مجازی جدای از شعبه‌های ثابت پست، ۱۸ نقطه یعنی ۹ شعبه ثابت و ۹ شعبه سیار مشغول جمع‌آوری کتاب از ناشران خواهندبود. این امکانی است که پست می‌تواند در استان‌های پرترافیک انجام دهد.

سبحانی‌فر افزود: برای حفظ امنیت و صیانت از بسته‌های مخاطب‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران، چهارهزار باکس چرخ‌دار و هفت هزار باکس کوچک به چرخه پستی اضافه شده‌است. همچنین با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار لفاف استاندارد برای ارسال بسته‌های پستی معرفی شده‌است تا ناشران از آن‌ها استفاده دقیق کنند. ناشران باید توجه داشته‌باشند تا در بسته‌ها و پاکت‌ها به تعداد و حجم استاندارد کتاب بگذارند.

مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان این‌که "در مدت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یک نماینده از خانه کتاب و ادبیات ایران در شرکت پست حضور خواهد داشت" بیان کرد: این فرد در مرکز توزیع پست، بسته‌ها را بررسی می‌کند و اگر بسته‌ای خراب و قابل ترمیم بود، آن را ترمیم می‌کند و اگر قابل ترمیم نبود، بسته به ناشر بازگردانده می‌شود.

رمضانعلی سبحانی‌فر در پایان سخنان خود گفت: وقتی بسته تحویل پست شد، پیامک با بارکد به افراد فرستاده می‌شود و اگر این بارکد را بررسی کنند، می‌توانند بسته پستی را رهگیری کنند. 

راه‌اندازی مرکز اطلاع‌رسانی و میز خدمت ویژه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

سعید مجیدی(مدیر فعالیت‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران) در پایان این نشست گفت: ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با مشارکت دستگاه‌ها، مؤسسات، انجمن‌‏ها، تشکل‏‌ها، ناشران و دیگر نهادهای مرتبط فعالیت‏‌های فرهنگی متنوعی را با محوریت کتاب و کتابخوانی، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرد تا مشتاقان و علاقه‌مندان این حوزه در کنار لذت خرید کتاب، از این برنامه‌‏ها هم بهره ببرند.

مجیدی با بیان این‌که سلسله نشست‌‏های فرهنگی در سه سطح ستادی، ملی و بین‌المللی و در چهار حوزه اقتصاد نشر، ترویج کتاب و کتابخوانی، نشر الکترونیکی و هم‌‏افزایی بخش دولتی و خصوصی برنامه‌ریزی شده است، گفت: برنامه‌های بخش سرای اهل قلم با حضور نویسندگان، ناشران، منتقدان و مخاطبان مشتاق در حوزه کتاب برگزار می‌‏شود، هر چند به جهت محدودیت‌‏های کرونایی امکان حضور تعداد محدودی از علاقه‌مندان در این برنامه‌ها فراهم شده است اما علاقه‌مندان می‌توانند از طریق فضای مجازی در این نشست‌ها شرکت کنند.

مدیر فعالیت‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه داد: بیش از ۵۰ نشست‏ داخلی، ۱۳ نشست‏ خارجی و بین‌المللی، شش محفل ادبی و شعر، پنج کارگاه در زمینه نویسندگی، شعر و داستان، ویراستاری و درست‌نویسی از جمله برنامه‌های مهم بخش نشست‌های فرهنگی هستند. 

او سپس توضیحاتی درباره پویش‌هایی که همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار می‌شود، ارائه کرد.

گزارشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه مجازی کتاب

او همچنین بیان کرد: با توجه به اهمیت اطلاع‌‏رسانی و آگاهی از این رویداد بزرگ فرهنگی، امسال برای اولین‌بار مرکزی برای استقبال از مقامات، ناشران و چهره‏‌های فرهنگی و هنری پیش‌‏بینی شده است؛ بر همین اساس با دعوت‏ رسمی از افراد، درباره کمیت و کیفیت برگزاری برنامه‌های مربوط به نمایشگاه، فرآیند پشتیبانی و برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سعید مجیدی در پایان گفت: مرکز اطلاع‌رسانی و میز خدمت (از من بپرسید) از دیگر بخش‌های این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. علاقه‌مندان برای یافتن پاسخ سوالات خود درباره نمایشگاه، نحوه خرید و... می‏‌توانند با مرکز پاسخ‌گویی این رویداد فرهنگی تماس بگیرند. 

گزارشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه مجازی کتاب

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظر شما