شناسهٔ خبر: 52131982 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حسینی نژاد: روحانیت از زندگی اشرافی اجتناب کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ساده زیستی روحانیت را مهمترین عامل نفوذ ایشان در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت همواره یار مردم و مستمندان بوده و باید از زندگی اشرافی که سقوط در مادی گرایی و دنیاپرستی است، اجتناب نماید.

به گزارش شفقنا به نقل از حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گردهمایی طلاب و فضلای رزن، درزگین، فامنین، اسدآباد و بهاراز شهرهای استان همدان که در شهرک مهدیه قم برگزار شد، به گستره نقش حوزه و طلاب در ایران اشاره کرد و اذعان داشت: عده‌ای به اشتباه بر این باورند که جایگاه حوزه نسبت به پیش از انقلاب افول کرده است؛ علی رغم تمام تلاش‌های دشمنان در بهره گیری از ابزارهای جامع پذیری نوین، روحانیت به برکت قدم نهادن در مسیر اهل بیت علیهم السلام و علمای سلف در جامعه از نقش تأثیرگذاری بالایی برخوردار است.

او به دایره تاثیرگزاری حوزه‌های علمیه بر جامعه اشاره نمود و یادآور شد: در حوزه ۱۰ هزار نفری پیش از انقلاب اسلامی، اکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر مشغول تحصیل و تدریس و تحقیق هستند و گستره تالیفات و تعداد اساتید و مقالات علمی حوزه نشان دهنده نقش و جایگاه مؤثر حوزه‌های علمیه است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا با بیان اینکه املای نانوشته غلط ندارد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه با قدم نهادن در مسیر انقلاب اسلامی به عنوان مهد انقلاب وظیفه‌ای مادرانه نسبت به نظام اسلامی دارد؛ اگر حوزه انقلابی، متعهد و با اخلاص نماند، قطعاً انقلاب به انحراف کشیده خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه سیاست ما عین دیانت ماست، تصریح کرد: کسانی که می‌گویند سیاست، حوزه را عقب نگه داشته است، نه حوزه را خوب می‌شناسند و نه بویی از معارف شیعی برده‌اند؛ این حرف‌ها که حوزه نباید ورودی به عرصه سیاست داشته باشد، ظلم به روحانیت، شیعه، دین و اهل بیت علیهم السلام است.

حسینی نژاد ادامه داد: جمهوری اسلامی انتظار ۱۴۰۰ ساله حوزه‌های علمیه است، همه باید مخلصانه و متعهدانه در این انقلاب و نظام، برای عزت بخشی به کشور و میهن خدمت‌رسانی نمائیم.

او ساده زیستی روحانیت را مهمترین عامل نفوذ ایشان در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: موفق ترین روحانیون، با تقواترین، مخلص‌ترین و ساده زیست‌ترین ایشان هستند؛ روحانیت همواره یار مردم و مستمندان بوده و باید از زندگی اشرافی که سقوط در مادی گرایی و دنیاپرستی است، اجتناب نماید.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا با تاکید بر اینکه جمعی از نمایندگان طلاب همواره فکر و دغدغه برطرف سازی مشکلات طلاب و فضلا را دارند، خاطرنشان کرد: طلبه‌ای مستأجر با چند فرزند و شهریه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی، قطعاً با مشکلات و سختی‌های فراوانی روبروست.

او اظهار داشت: حوزه‌های علمیه به دنبال آن است تا نسبت به کسانی که درس خواندن را برنامه اصلی خود قرار داده، در جامعه ثمربخش و در مسیر تحصیل و تدریس و تحقیق علوم حوزوی قدم بر می‌دارند، حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد.

حسینی نژاد دغدغه‌ها و مشکلات معیشتی اقشار مختلف مردم و چالش‌های اقتصادی حاکم بر کشور را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: اگر دولتی با ولایت فقیه نزدیک و دل ولی فقیه را شاد کند، قطعاً موهبت الهی و عنایت تکوینی امام معصوم (علیه السلام) را به خود خواهد دید.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی همدانی نیز در این جلسه ضمن اشاره به حضور مفید و مؤثر نمایندگان طلاب در حوزه‌های علمیه، به تبیین جایگاه فاطمه زهرا سلام الله علیها در آیات و روایات اسلامی پرداخت و ابراز داشت: در قرآن کریم شخصیت زن و مراتب شخصیت بانوان هم پای شخصیت مردان بزرگ اعم از انبیا، اولیا و ائمه مطرح شده است.

او با بیان اینکه از سرشت الهی زن، خلافت الهی تا حمل امانت الهی و اسوه بودن شخصیت زن، در قران مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: قرآن کریم همانگونه که انبیا و اولیا را اسوه و الگو مطرح می‌کند، بانوانی را به عنوان نمود و نماد کاملی از انسان سعادتمند مطرح می‌کند؛ حضرت مریم بانوی بزرگواری است که توحید و اخلاق در وجود ایشان ظهور و بروز نموده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه سوره حضرت مریم چهره‌ای زنانه از سوره حضرت یوسف است، خاطرنشان کرد: مراحل و مراتب سیر شخصیتی حضرت یوسف و ابتلائاتی که ایشان با آن روبرو شدند و اتهام خلاف عفت که به حضرت یوسف زدند، حضرت مریم نیز بدان دچار شدند.

او با اشاره به اینکه عکس العمل حضرت یوسف به عنوان موحد کامل در آزمون الهی شباهت زیادی با آزمون حضرت مریم دارد، خاطرنشان کرد: همانگونه که حضرت یوسف در اوج عفت پاسخ می‌دهد، حضرت مریم نیز در مرتبه‌ای بالاتر با این آزمون روبرو می‌شوند.

هاشمی همدانی با بیان اینکه پیراهن حضرت یوسف اتهام را از حضرت یوسف دور نموده، کودک سخن گو و حضرت عیسی نیز اتهام ناروا را از این این بانوی ارجمند به دور می‌سازد، اظهار داشت: حضرت مریم به مقامی می‌رسد که «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَی نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (آیه ۴۲ سوره آل عمران)؛ سخن گفتن ملائکه با ایشان نشان دهنده برگزیدگی ایشان و کسب مقام عصمت است.

او با بیان اینکه زمانی که خداوند مقام عصمت و طهارت را به زنی اعطا می‌کند، چنین زنی بر تمام زنان عالم برتری می‌یابد، خاطرنشان کرد: خداوند متعال برگزیدگی و سروری را به حضرت مریم به تمام زمان‌ها داده است و این موضوع هیچ منافاتی با مقام والای زهرای مرضیه سلام الله علیها ندارد؛ چرا که اگر چنین نباشد، محدود کردن فضیلت حضرت فاطمه سلام الله علیهاست، زیرا حضرت زهرا (س) با هیچ زنی قابل مقایسه نیستند.

هاشمی همدانی افزود: مقام طهارت و برگزیدگی که خداوند متعال به اهل بیت علیهم السلام عطا نموده، از جمیع زنان و مردان است؛ این نشان می‌دهد که طهارت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هم علی نساء العالمین و هم علی رجال العالمین اطهر است.

او به واقعه مباهله و انتخاب محبوب ترین افراد نزد رسول الله صلی الله علیه اشاره کرد و با بیان اینکه با فضیلت ترین افراد در نزد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله با تقواترین ایشان هستند، خاطرنشان کرد: در آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری «ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَ» خداوند متعال به بشریت بشارت می‌دهد که مودت ذوالقربی را تا قیامت بر مؤمنان واجب کند و در میان ایشان تنها یک زن که وجود نازنین فاطمه زهرا سلام الله علیها است، وجود دارد.

هاشمی همدانی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در سوره مبارکه شورا از زبان پنج پیغمبر این آیه تکرار شده که اجر انبیا بر عهده خداوند متعال است؛ حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز تاکید می‌کنند که اجر نبی بر عهده خداوند متعال است، «قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلَی رَبِّهِ سَبِیلًا» (آیه ۵۷ سوره فرقان)؛ مودت اهل بیت علیهم السلام به عنوان اجر مورد تاکید نبی مکرم اسلام از این روست که تنها راه به سوی خداوند متعال و قدم نهادن در مسیر سعادت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین بیرامی، نماینده طلاب رزن، درگزین و فامنین نیز در این جلسه گزارشی از آمار و اطلاعات طلاب شهرستان‌های مذکور ارائه کرد و اظهار داشت: قریب به ۸۰۰ نفر از طلاب شهرهای رزن، درزگین، فامنین، اسدآباد و بهار در حوزه علمیه قم، مشغول تحصیل، تدریس و تحقیق هستند.

او گزارشی از حمایت‌های معیشتی از طلاب نیازمند استان همدان ارائه کرد و ابراز داشت: مدیران حوزه‌های علمیه همواره دغدغه مند، حل مشکلات و معضلات طلاب و فضلای ارجمند هستند.

نماینده طلاب رزن، درگزین و فامنین در ادامه به شخصیت وارسته استاد هاشمی همدانی اشاره و با بیان اینکه بالغ بر ۱۵۰۰ نفر در درس رسائل و مکاسب ایشان شرکت می‌کردند، اظهار داشت: استاد هاشمی همدانی با مشارکت خیرین یک مرکز اسلامی در کشور اسپانیا و دو مدرسه علمیه در کشور هندوستان تأسیس نموده است.

او با بیان اینکه از ایشان ۹۰ سخنرانی بین المللی در رابطه با ادیان و مذاهب به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده است، خاطرنشان کرد: استاد هاشمی همدانی تمام وقت عمر خود را صرف طلاب و فضلای ارجمند و کسب و ارائه اندیشه اسلامی نموده است.

بیرامی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به رویکردها و طرح‌های جدید مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه قم خاطرنشان کرد: با پیگیری نمایندگان طلاب و راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه قم، مقرر گردید تا مرکز خدمات فرایندی را برای پرداخت حق بیمه بیشتر در پنج سال پایانی تأمین اجتماعی فضلای معزز تعریف نمایند تا بتوان دریافتی بازنشستگان طلاب معمر را ارتقا داد.

نظر شما