شناسهٔ خبر: 52131933 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دو راهی حضور و نقش‌آفرینی زنان در اجتماع

طاهره شفیعی

جامعه هنوز حضور و کنش‌گری جدی زنان را نپذیرفته است، آن هم بعد از ۱۴ قرن که از نقش آفرینی اجتماعی حضرت زهرا(س) در جامعه می‌گذرد و ما همچنان در خانه اول هستیم و به رسمیت شناختن زنان راه جدی پیش‌رو دارد.

صاحب‌خبر -

همزمان با میلاد حضرت زهرا(س) و نقش‌آفرینی توأمان ایشان در خانه و اجتماع، گفت‌وگوی آزادی با عنوان «بیرون از خانه» با تمرکز بر تأثیر اشتغال و نقش‌آفرینی زنان بر تحکیم خانواده برگزار شد.

در این نشست که عصر امروز (شنبه، ۲ بهمن‌ماه) برگزار شد، موافقان و مخالفان اشتغال و نقش‌آفرینی زنان به بیان دیدگاه‌های خود درباره ضرورت یا عدم حضور زنان در اجتماع پرداختند.

نگاه انسانی به زن

یکی از بانوان شرکت کننده در ابتدای این نشست با اعلام مخالفت نسبت به تفکیک میان زن و مرد در نقش‌آفرینی اجتماعی و اشتغال، تأکید کرد: باید به زن فارغ از جنسیت او، نگاه انسانی داشت و سپس به نیازها و خواسته‌های این انسان توجه کرد.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در تأیید این دیدگاه، بر لزوم توجه به توانمندی‌های زنان پیش از هر چیز تاکید و اظهار کرد: هیچ چیز نباید مانع از بروز توانمندی‌های زنان شود.
 

یکی از آقایان شرکت کننده در این گفت‌وگوی آزاد نیز با اشاره به اینکه زنان یک قشر جامعه نیستند، بلکه نیمی از جمعیت و حتی نیم بیشتر جمعیت هستند، تأکید کرد: اینکه نیمی از جامعه نتوانند در مورد خودشان تصمیم بگیرند، اشتباه است. ما نمی‌توانیم بگوییم زنان بیرون از خانه باشند یا نباشند، آنچه اهمیت دارد این است که زنان چه در خانه و چه در بیرون در خانه از سلامت روان برخوردار باشند. 

یکی دیگر از شرکت کنندگان این سوال که آیا زنان باید در اجتماع حضور داشته باشند یا خیر را، اشتباه دانست، اگرچه برگزار کنندگان بر انجام گفت‌وگوی آزاد پیرامون این موضوع تاکید کردند.

باز تعریف نقش آفرینی زنان در جامعه

در ادامه یکی از بانوان جوان با یادآوری اینکه جامعه سنتی ایران که تا چند دهه قبل حتی با حضور زنان در جامعه موافق نبود، طی چند دهه گذشته دچار تغییر رویکرد شده، توضیح داد: امروز شرایط اقتصادی جامعه نیز باعث شده زنان خواه ناخواه به اشتغال روی آورند، اما این اشتغال عمدتا در رده‌های میانی بوده و زنان کمتر توانسته‌اند به رده‌های بالای شغلی دست یابند.

وی با اشاره به تعریف‌های اشتباه از اشتغال زنان به دلیل سرعت گذار در جامعه ایرانی، گفت: امروز نیازمند بازتعریف نقش‌آفرینی زنان در جامعه هستیم.

نگاه انسانی قرآن به زن
 

مجتبی جعفری، دکترای فلسفه و رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر پس از شنیدن دیدگاه‌های جوانان حاضر در این نشست، در مورد نگاه به زن به‌عنوان یک انسان، فارغ از جنسیت او، اظهار کرد: انسانی‌تر از نگاه قرآن به زن و انسان نداریم و این موضوع را با مطالعه کتب دینی می‌توان دریافت. خداوند انسان را در دو جلوه زن و مرد آفرید، این دو موجود با هم اختلاف دارند و نباید از این مهم غفلت کنیم.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: بهترین خصوصیات زنان، بدترین خصوصیات مردان است و این فرمایش امیرالمومنین(ع) به خوبی تفاوت دو جنس را مطرح می‌کند.

جعفری از جوانان دعوت کرد به این آیات و روایات نگاه تمدنی داشته باشند و تفاوت‌های میان زن و مرد را از این زاویه ببینند و افزود: براین اساس باید زنان را به‌عنوان موجوداتی با ویژگی‌ها و خصوصیات ویژه دید، خصوصیاتی همچون پوشش ویژه زنان که باید گفت اساسا فلسفه حجاب یعنی حضور زنان در جامعه است. زن برای حضور در اجتماع باید مقرراتی را در نظر بگیرد از جمله پوشش، نگاه، تعاملات اجتماعی که باید طبق قانون انجام شود تا جامعه روی ریل قرار گیرد، اما اگر این قوانین رعایت نشود، همان اتفاقاتی می‌افتد که در برهه‌ای در غرب اتفاق افتاد و از همه چیز زده شدند و مسئله فمینیست مطرح شد.

دو راهی حضور و نقش‌آفرینی زنان در اجتماع

تاریخ بخوانیم تا دچار تکرار نشویم

این دکترای فلسفه با بیان اینکه ما باید تاریخ غرب و به ویژه حوادث ۴۰۰ سال اخیر را بخوانیم تا اتفاقاتی که آنجا افتاد را تکرار نکنیم، تصریح کرد: ما هم در گذشته اشکالاتی داشتیم، اما نباید امروز دچار افراط شویم و بگوییم زن و مرد هیچ تفاوتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: زن یکی از ارکان جامعه است و اگر زن یعنی رکن و ستون جامعه را از آن بگیریم، آن جامعه سامان پیدا نخواهد کرد.

زن در اجتماع حضور داشته باشد

رئیس دانشگاه آزاد سلامی واحد شاهین شهر با تأکید بر اینکه اسلام را باید جامع و از زبان اسلام شناسان دید، تصریح کرد: نگاه اسلام به زن را از یک آیه و حدیث نمی‌توان فهمید. اسلام زن را مثل مرد یکی از ارکان اجتماعی می‌بیند و وظایف اجتماعی برای زن متصور است. با این نگاه زن باید در جامعه حضور داشته باشد، باید رشد و تحصیل کند و مشاغل اجتماعی که متناسب با اوست داشته باشد، ضمن اینکه باید مقرراتی رعایت کند، همانطور که مرد باید رعایت کند.

وی اضافه کرد: انصافا زنان در بسیاری از موارد بهتر از مردان کار می‌کنند و مسئولیت‌های محول شده را به خوبی انجام می‌دهند. بنابراین ضمن اینکه باید حدود الهی و محدودیت‌های شرعی درست و به جا رعایت شود، از جمله پوشش صحیح که اجازه نمی‌دهد زن در معرض و ابزار باشد، می‌توان زمینه ظهور و بروز توانمندی‌های زنان را فراهم کرد.

نگاه یک بعدی به موفقیت ممنوع

این دکترای فلسفه یادآور شد: به موفقیت نباید یک بعدی نگاه کرد، چراکه عوامل مختلف در کنار هم قرار می‌گیرد و باعث می‌شود یک زن موفق یا ناموفق باشد.

در بخش دوم این گفت‌وگوی آزاد، یکی از دختران جوان با اشاره به تعارض نقش زنان در جامعه، بیان کرد: جامعه ما در بخش‌های مختلف بسترها و ساختارهای مردسالاری دارد. ما زنان توانمند بسیاری داریم که اگر حدود رعایت شود، می‌توانیم به خوبی در جامعه نقش‌آفرینی کنیم، درحالی که می‌بینیم عملا از توانمندی‌های زنان هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. حتی اینکه اشتغال زنان را به رسمیت می‌شناسند برای این است که در سطوح میانی فعالیت کنند.

هنوز در خانه اول هستیم

وی ادامه داد: جامعه حضور و کنش‌گری جدی زنان را نپذیرفته است، آن هم بعد از ۱۴ قرن که از نقش‌آفرینی اجتماعی حضرت زهرا(س) در جامعه می‌گذرد، ما همچنان در خانه اول هستیم و به رسمیت شناختن زنان راه جدی پیش رو دارد.

یکی دیگر از حاضران نیز در تأیید این دیدگاه، اظهار کرد: زنان اتحادیه‌ای ندارند که از حقوقشان پایداری کند و اگر نرخ مشارکت زنان در جامعه بالاست به خاطر این است که نیروی ارزان حساب می‌شوند.

مجتبی جعفری، دکترای فلسفه در بخش دوم این گفت‌وگوی آزاد، در پاسخ به این‌ سوال که آیا اشتغال ۱۲ ساعته زن تعارضی با نقش‌های او دارد یا خیر، تأکید کرد: اشتغال ۱۲ ساعته نه تنها با نقش زن که با نقش مرد نیز تعارض دارد، اگر اشتغال طوری باشد که انسان فرصت بودن با خانواده را از دست دهد، با فلسفه زندگی تعارض دارد.

دو راهی حضور و نقش‌آفرینی زنان در اجتماع

پذیرش تفاوت‌های ذاتی میان زن و مرد

وی در مورد اینکه اشتغال منجر به تحکیم خانواده می‌شود یا خیر؟ گفت: در این زمینه باید حتما به تفاوت‌ها نگاه کرد، ضمن اینکه توافق زن و مرد در اشتغال بسیار مهم است، اما همه چیز توافق زن و مرد نیست. معتقدم اگر اصول و معیارها رعایت شود، تفاوت‌های ذاتی میان زن و مرد مورد توجه و اشتغال متناسب با آنها ایجاد شود، مشکلی درخصوص توافق و تفاهم نداریم.

وی با تأکید بر اینکه باید مثل امروز بنشینیم و با هم گفت‌وگو کنیم، گفت: باید معیارهای حقیقی را بدانیم و پای این معیارها بایستیم، سپس براساس این معیارها نسخه حقیقی از نقش‌آفرینی زنان در جامعه ارائه کنیم تا برآیند آن قانون شود.

به گزارش ایسنا، این دکترای فلسفه در خاتمه خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اجتماعی زنان در جامعه هیچ مانعی ندارد، اما اصول و معیارها باید رعایت شود.

به گزارش ایسنا، «بیرون از خانه»، به همت مجموعه توازن (توانمندسازی و ارتقای زنان نواندیش) و با همکاری کانون نخبگان جوان، خبرگزاری ایسنا، برنا و روزنامه اصفهان زیبا برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما