شناسهٔ خبر: 52128240 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

فوتون جدید در دو وزن ۶ و ۸.۵ تن با انبوهی از امکانات

تولد دوباره الوند

عصر خودرو- در نمایشگاه حمل و نقل، شاهد یک محصول جدید در بخش کامیونت کشور بودیم که قرار است به زودی وارد بازار حمل و نقل کشورمان شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، کشنده جدید فوتون که با نام الوند در ایران و توسط گروه سایپا دیزل فروخته می شود و یکی از پرفروش ترین های این بخش از بازار است.

یار قدیمی سایپادیزل

فوتون از قدیمی ترین عرضه کنندگان کامیونت در کشورمان در مقایسه با سازندگانی که امروزه در این قسمت فعالیت می کنند، محسوب می شود. این خودروساز چینی امروزه در بخش های مختلفی از بازار تجاری های ایران حضور دارد که البته در دو قسمت کشنده و وانت بار، به قدرت و گستردگی بخش کامیونت حاضر نشده است. کامیونت در بازار تجاری های کشورمان و همچنین حمل و نقل جاده ای، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و حجم زیادی از بارهای تولیدی در بخش های صنعتی و تولیدی، توسط این خودروها جابجا می شود. از آنجایی که رقبای فوتون سایپادیزل که از ابتدا با نام الوند وارد بازار شده است، به روز شده اند و امکانات متعددی داشته و از نظر طراحی ظاهری نیز در وضعیت بهتری بودند، نیاز به نسل جدید این کامیونت پرفروش نیز حس می شد که سایپادیزل، اقدام به نمایش و عرضه آن کرده است.

فوتون جدید

طراحی این خودرو در نمای بیرون و داخل به کلی دگرگون شده و جدید است. هرچند که فرم کلی اتاق مشابه با محصولات چینی به نظر می آید و این قضیه را می توان از بخش هایی مثل شیشه های دور کابین در بخش خواب و فرم عقب اتاق متوجه شد. این اتاق از نظر شکل ظاهری، با فرم خسته کننده و ساده قبلی به طور کامل فاصله گرفته و در داخل اتاق نیز شاهد تغییرات زیادی هستیم. استفاده از فرمان جدید دکمه دار برای کار با بخش های مختلف مثل کروز و سیستم صوتی، در کنار داشبورد کاملا جدید از این کامیونت در بخش داخلی نیز یک محصول جذاب و قابل قبول ساخته است. البته باید قبول کرد که طراحی داخلی کامیونت به خاطر وجود فضای کم داخل اتاق، هیچ وقت به زیبایی و گستردگی یک کامیون و کشنده نخواهد بود و همیشه طرحی ساده که بالاترین کارایی را داشته باشد، مدنظر است. از این رو در طراحی داخل بسیاری از کامیونت ها حتی شباهت هایی نیز به ناچار دیده می شود.

در بخش فنی نیز این کامیونت تغییرات قابل توجهی دارد. هرچند هنوز مشخصات دقیقی از این کامیونت منتشر نشده است اما می توان گفت احتمالا پیشرانه کامنز پراستفاده در خودروهای تجاری سبک کشورمان یعنی موتور ISF3.8s5154 روی این کامیونت قرار دارد که با بهینه سازی هایی، بالاترین قدرت تولیدی آن به 155 اسب بخار و بیشترین گشتاورش نیز به 491 نیوتن متر می رسد. این پیشرانه روی کامیونت فورس گروه بهمن نیز قرار دارد که البته ریشه آن کامیونت نیز، محصولی از فوتون است و این شباهت کاملا قابل پیش بینی خواهد بود. این پیشرانه با حجم 3.8 لیتر، یکی از پربازده ترین موتورهای دیزل موجود در کشورمان برای کامیونت هاست که دارای استاندارد یورو5 با eev است. برای موتور مورد بحث، فیلتر دوده در نظر گرفته نشده است اما دارای سیستم کاهش آلایندگی SCR بوده که این عمل با پاشش مایع ادبلو انجام می شود. جعبه دنده این خودرو نیز به صورت دستی و با 1+6 سرعت است که از تکنولوژی ZF بهره می برد و البته احتمالا ساخت شرکت wanliang چین خواهد بود.

فوتون جدید در دو وزن ناخالص 6 و 8.5 تن عرضه می شود و دارای امکاناتی است که برخی از آنها تا به امروز در کامیونت های کشورمان دیده نشده است. این کامیونت در وزن 8.5 تن با اتاق خوابدار و در وزن 6 تن در دو نوع خوابدار و بدون اتاق خواب قابل خریداری است. امکاناتی مثل  دیلایت و پروژکتور که این روزها به عضو جدایی ناپذیر بسیاری از خودروهای تجاری تبدیل شده اند و واقعا در افزایش ایمنی آنها نقش بالایی دارند در این خودرو نیز دیده می شود. در کنار مواردی مثل سیستم نمایش و اخطار باز بودن درب ها به صورت دیجیتالی در داخل صفحه نمایش پشت فرمان که اطلاعات دیگری مثل دمای آب و مقدار سوخت و مایع ادبلو را نیز به راننده منتقل می کند، سیستم کروز کنترل و تاخوگراف به همراه مانیتور برای سیستم صوتی و تصویری و ترمز ضد قفل، این کامیونت دارای ترمز اضطراری و رادار خط خوان نیز هست که تا به امروز در کامیونت های کشورمان دیده نشده است. می توان با دکمه موجود روی کنسول داشبورد، فاصله مد نظر برای عملکرد سیستم ترمز اضطراری را تعیین کرد تا در صورت پیش بینی بروز حادثه، این سیستم به طور خودکار وارد عمل شود. چراغ اخطار این سیستم نیز در صفحه نمایش پیش فرمان وجود دارد. همچنین با داشتن رادار خط خوان، در صورت عبور از خطوط جاده، به راننده اخطار می دهد تا در صورتی که راننده دچار خواب آلودگی شده است، به وضعیت هوشیاری خود برگردد. این کامیونت همچنین دارای سیستم کنترل کشش برای حرکت در مسیرهای لغزنده نیز هست که راننده امکان خاموش کردن این سیستم و ترمز ضد قفل را برای مواقع نیاز دارد.

نویسنده: مهندس علیرضا داودی

نظر شما