شناسهٔ خبر: 52126619 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هشدار درباره خطرات داعشی‌های فراری از زندان «قسد» برای عراق

وزیر کشور پیشین عراق درباره نفوذ داعشی‌های فراری از زندان الحسکه به مثلت سوریه-عراق- اردن و سپس محور نجف و کربلا هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «باقر جبر الزبیدی» وزیر کشور پیشین عراق امروز شنبه درباره خطرات داعشی‌های فراری از زندان الحسکه سوریه برای عراق هشدار داد.

الزبیدی گفت که در آینده شاهد عملیات‌های فرار بیشتر داعشی‌ها در سایه استمرار بی‌توجهی قسد به فرار آن‌ها و شکست ائتلاف بین‌المللی برای پیدا کردن فراری‌ها، خواهیم بود.

وی گفت که ابراز همدردی ساکنان مناطق تحت سیطره قسد، با داعشی‌های فراری به ویژه پس از بدرفتاری‌های قسد با این زندانیان یک خطر واقعی است.

بنابر گزارش وبگاه «شفق نیوز»، الزبیدی بر حمایت از نیروهای امنیتی، گارد مرزی و نیروهای کمکی در نوار مرزی برای مقابله با نفوذ تروریست‌ها تأکید کرد و گفت که با وجود آنکه زندان غویران واقعا از عراق دور بوده و در مجاورت ترکیه واقع شده است اما فرضیه نفوذ تروریست‌ها به خاک عراق به قوت خود باقی است به خصوص اینکه گزارش‌ها حاکی از آن است که عناصر تروریستی قصد نفوذ به مثلث سوریه-عراق و اردن به سمت حوران و سپس محور نجف و کربلا را دارند و این پروژه‌ای است که العدنانی سخنگوی داعش در یکی از فایل‌های صوتی نیز گفته بود که هدف ما نجف و کربلاست.

وی تصریح کرد که فرار از زندان غویران تأثیراتی برای عراق خواهد داشت به خصوص اینکه بیش از هشت هزار عضو القاعده و داعش که در زندان الحوث هستند به اعدام محکوم شده اما حکم آن‌ها با وجود اینکه حدود چهار سال پیش صادر شده، اجرایی نشده است همچنانکه هزینه زندانیان هر ماه ۲۴۰ هزار دلار است و امکان تکرار حادثه فرار زندانیان ابوغریب در سال ۲۰۱۳ که علت اصلی وقوع فاجعه ژوئن ۲۰۱۴ و تباه شدن یک سوم عراق بود، وجود دارد.

از سوی دیگر یک منبع آگاه امنیتی از صدور دستوراتی در خصوص تشدید تدابیر حفاظت از زندان‌های عراق و آمادگی نیروهای امنیتی عراق خبر داد.

در همین ارتباط، رسانه‌های سوری، ظهر امروز (شنبه)، خبر دادند که شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) با عناصر داعش در زندان «الصناعه» (استان الحسکه-شمال شرق سوریه) درگیر شده‌اند.

بنابر گزارش شبکه «المیادین»، عناصر داعش بر بسیاری از بخش‌های زندان مسلط شده‌اند و سعی دارند با ایجاد راه‌های فرار از زندان خارج شوند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

نظر شما