شناسهٔ خبر: 52116875 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

خودتحریمی‌ و فرار نیروی انسانی متخصص ایران را تهی کرده است

گروه شرکت‌های شماران سیستم هفته گذشته به طور رسمی ‌از محصول جدید خود تحت عنوان «نرم‌افزارساز جامع» شماران رونمایی کرد که از قابلیت‎های بسیاری برخوردار بوده و پاسخگوی نیاز تمام سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی است.

صاحب‌خبر -

آی‌تی‌من- به مناسبت رونمایی از محصول جدید شماران پای صحبت مهندس فرهاد الیشایی مدیر عامل شرکت شماران سیستم و یکی از چهره‌های قدیمی‌صنعت نرم‌افزار کشور نشستیم.

الیشایی معتقد است؛ تنها راه پایدار ماندن شرکت‌های خصوصی در این شرایط اقتصادی؛ نوآوری در خدمات و محصولات‌شان است به نحوی که بتوانند خودشان را با نیاز جامعه تطبیق دهند.

 نوآوری، لازمه حیات شرکت‎های خصوصی
مدیر عامل شرکت شماران سیستم در ابتدای سخنان خود ضمن تشریح بازار نرم‌افزار طی یک سال گذشته، تاکید کرد که باید به شرکت‌های خصوصی که توانسته اند با این شرایط بد اقتصادی دو دهه در کشور دوام بیاورند، دست مریزاد گفت. فرهاد الیشایی با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر به دلیل تغییر ریاست جمهوری، کابینه و بدنه اجرایی کشور، عملا کسب و کارها راکد شده بود، افزود:  معمولا پس از هر دوره انتخابات ریاست جمهوری به مدت 8 تا 9 ماه اکثر فعالیت‌های اقتصادی نیمه تعطیل می‌شوند. امسال هم تقریبا بیش از نیمی‌از سال همه چیز در حالت سکون و سکوت قرار داشت. وی اضافه کرد:  متاسفانه اقتصاد کشور ما به دلیل تحریم‌ و خودتحریمی، مرتب در حال کوچک شدن است و تنها شرکت‌هایی باقی می‎مانند که توانسته اند خود را با شرایط جدید انطباق دهند. قطعا هر شرکتی عمری دارد و برای طولانی کردن زمان حیات خود باید هم در محصولات و هم خدمات نوآوری داشته باشد.

 الیشایی با بیان اینکه یکی از مهمترین استراتژی‌های شرکت شماران سیستم این است که هر سال یا دو سال یکبار محصول جدید به بازار ارایه کند، گفت:  طی دو دهه گذشته علی رغم تمام مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها و...، شرکت شماران سیستم تلاش کرده با جمع کردن تیمی‌مجرب و متخصص خود را با نیاز روز کشور تطبیق دهد.
 تولید نرم‌افزار با ایده و روش‌های جدید
مدیر عامل شرکت شماران سیستم افزود: در سیاست‌های شماران سیستم کپی‌کاری اصلا جایگاهی ندارد. تیمی‌هستیم که خودمان ایده و روش‌های جدید برای تولید محصولات داریم. به همین دلیل همواره در صنعت نرم‌افزار کشور اولین بوده‌ایم. 

الیشایی تاکید کرد: شرکت شماران سیستم اولین شرکتی بود که نرم‌افزار فروشگاهی تولید کرد اولین شرکتی بود که نرم‌افزار یکپارچه را روانه بازار کرد و اولین شرکتی بود که بهای تمام شده محصولات تولید کرد که به جرات می‌توان گفت نرم‌افزاربهای‌تمام شده ما در دنیا نمونه است و فاصله زیادی با نرم‌افزارهای دیگر در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ده سال است که  برای تولید “نرم‌افزارساز جامع” شماران کار شده و افتخار ما این است که برای تولید این محصول، دانش و ایده متخصصان ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول بومی‌ قطعا در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار خواهد گرفت. 

وی افزود: با “نرم‌افزارساز جامع” تمام سازمان‌ها می‌توانند با کمترین دانش فنی و کدنویسی نرم‌افزار خودشان را باتوجه به نیازهایشان تولید کنند. سازمان‌ها از پس قادرند ایده‌هایشان را به نرم‌افزار تبدیل کنند.

 1401، برنامه‌‌ریزی جدی برای صادرات
فرهاد الیشایی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه اهداف و برنامه‌های زیادی برای صادرات "نرم‌افزارساز جامع" داریم گفت: باید تشکیلاتی حرفه ای و متخصص در کشورهای هدف داشته باشیم تا بتوانیم هماهنگی‌های لازم را جهت صادرات و پیاده سازی محصول انجام دهیم.  وی افزود: سال 1401 به طور جدی‌تر روی صادرات محصولات کار خواهیم کرد. "نرافزارساز جامع" شماران کاملا امکانات صادرات به کشورهای مختلف را دارد. مدیرعامل شماران سیستم اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از دوستان خارج از کشور نرم‌افزار ERP ما را رصد می‌کنند و متعجب می‌شوند. زیرا بسیار پیشرفته بوده و نسبت به نرم‎افزارهای مشابه در بازار از قابلیت‌های بسیاری برخوردار است.

 عدم حضور دولت، دلیل پیشرفت صنعت نرم‌افزار
الیشایی تاکید کرد: با تلاش بی وفقه بخش خصوصی، صنعت نرم‌افزار کشور پیشرفت خوبی داشته است که این را مدیون عدم حضور دولت در این حوزه هستیم. وی افزود: اگر دولت مانند صنعت خودرو در این صنعت نیز پا می‌گذاشت، قطعا با ایجاد انحصارهای مختلف، جلوی پیشرفت صنعت نرم‌افزار گرفته می‌شد. زیرا بلافاصله پس از دخالت و ایجاد انحصار و رانت، کیفیت و خلاقیت از بین می‎رود. وی تصریح کرد: در واقع اگر دولت در امور تجاری هر صنعتی دخالت و تصدی‌گری کند، استعدادها از بین می‎رود و پیشرفتی در آن صنعت نخواهیم داشت.

  لزوم ایستادگی وزیر ICT در برابر طرح صیانت از فضای مجازی 
مدیرعامل شرکت شماران سیستم در خصوص وزیر ارتباطات دولت جدید و برنامه‎هایش گفت: آقای عیسی زارع پور به نسبت از مجموعه دولت جلوتر هستند. اما مشکل این است که سیاست‌گزاری‎های کشور ما استراتژی مشخص و درستی برای فناوری اطلاعات ندارد.

وی افزود: چند ماه پیش مرکز ملی فضای مجازی از تشکل‌ها دعوت کرد تا نظرشان را در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اعلام کنند. همه تشکل‌ها یک صدا و به صراحت عنوان کردند که کاملا با این طرح مخالفند. معتقدم این طرح تا مدتها نه تکذیب خواهد شد و نه تصویب، و حاصلی نیز جز فرار مغزها در پی ندارد.

الیشایی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه وزیر، پاسداری و توسعه فضای مجازی است، اظهار داشت: اگر وزیر ارتباطات قدرتمند باشد باید تمام قد جلوی طرح صیانت فعلی بایستد. زیرا حیات و ممات بسیاری از شرکت‌ها به این طرح بستگی دارد.  در همین مدتی که مطرح شده بسیاری از متخصصان و جوانان تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند. اگر کسی دلش به حال کشور نسوزد فرار مغزها هم برایش مهم نیست.

 کوچ عظیم نیروهای متخصص به خارج از کشور
الیشایی همچنین در ادامه با اشاره به فرار مغزها و کوچ عظیم نیروهای متخصص به خارج از کشور گفت: مهمترین سرمایه هر کشوری، نیروی انسانی متخصص آن است. طی چند سال گذشته به‌قدری نیروی انسانی از کشور کوچ کرده‎اند که در حال حاضر کمبود نیروی انسانی متخصص به یک معضل مهم برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهایتا توسعه کشور بدل شده است. وی افزود: امارات متحده عربی اخیرا اعلام کرده که به 100 هزار نیروی متخصص فناوری اطلاعات نیاز دارد. این تعداد نیرو از کجا تامین خواهد شد؟ قطعا بخش عمده‌ای از ایران تامین می‌شود.

وی اضافه کرد:  خود تحریمی‌و فرار مغزها دو اتفاق بسیار خطرناکی است که ایران را از درون تهی کرده و مسوولان موظفند تدبیری برای آن بیندیشند.
 

نظر شما