شناسهٔ خبر: 52115134 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دلایل رایج شدن دوباره کشت برنج در برخی استان‌ها/ پیش‌تازی استان گلستان در تولید 5 محصول اساسی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با تشریح دلایل رواج دوباره برنج در برخی استان‌ها از پیشتازی استان گلستان در 5 محصول استراتژیک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به استان گلستان، مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبی و خاکی این استان افزود: 15 محصول در این استان جایگاه اول تا پنجم کشور را دارد. 

وی با بیان اینکه 690 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در این استان کشت می‌شود، گفت: 5.4 میلیون تن محصولات زراعی، باغی و دامی در این استان تولید می‌شود. 

مهاجر همچنین تولید گندم، دانه روغنی کلزا، سویا، آفتاب گردان، پنبه و نیز چغندرقند را جزء محصولات غالب این استان عنوان کرد که جایگاه اول تا پنجم کشور را دارد.

مهاجر از برنامه‌های تولید چغندر قند در این استان اشاره کرد و گفت: مهمترین عامل موفقیت اجرای کشت پاییزه است که پیش از این بهاره انجام می‌شد و با این روش نوبت آبیاری از 10 به 3 بار کاهش یافته است.

به گفته این مسئول 20 هزار هکتار برنامه کشت چغندرقند در این استان وجود دارد که اکنون 4 هزار هکتار کشت می‌شود و قرار است تولید این محصول راهبردی در استان به 250 هزار تن تولید شکر برسد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چرا به رغم ممنوعیت کشت برنج در این استان گسترده کشت می‌شود، گفت: 15 هزار هکتار اراضی در استان گلستان وجود دارد که از قدیم از چشمه‌ها و قنوات دائمی برای کشت این محصول استفاده می‌کردند و برخی زمینهای باتلاقی هم وجود دارد که تنها می‌توان برنج کشت کرد.

وی افزود: پس از ممنوعیت کشت برنج به غیر از دو استان شمالی، مجلس تصویب کرد که هر استان می‌تواند در صورتی که میزان آب بری این محصول کمتر از 7 هزار مترمکعب باشد کشت آن را بلامانع کند و سطح آن را برای هر استان مشخص کند. به دنبال این مصوبه مجلس در استان گلستان تصمیم گرفتیم سطح زیر کشت برنج به 30 هزار هکتار برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به تصاویر ماهواره‌ای بین 65 تا 70 هزار هکتار اراضی استان گلستان زیر کشت برنج قرار دارد.

وی همچنین عنوان کرد: نصب کنتور حجمی در چاه‌ها توسط وزارت نیرو می‌تواند عامل مهمی برای جلوگیری از کشت گسترده محصولات آب بر مانند برنج باشد.

انتهای پیام/ب

نظر شما