شناسهٔ خبر: 52114252 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مقام مسئول در سازمان بنادر در گفت‌وگو با ایلنا:

کانال ترانزیتی روسیه - ایران -هند احیا می‌شود/ از مسکو کشتی رو-رو می‌خریم

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده با روسیه یک فروند کشتی رو-رو روسی در چندین مرحله وارد بندر انزلی شد و محصولات کشاورزی ایران را با تریلرهای یخچالی تا روسیه حمل کرد.

صاحب‌خبر -

روانبخش بهزادیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره زمینه‌های افزایش تبادل کالا بین ایران و روسیه از طریق بنادر شمالی کشور با توجه به مذاکرات جدید سران دو کشور، اظهار داشت: با توجه به سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به روسیه اگر مذاکرات در حال انجام به اجرا برسد، می‌توانیم دالان ترانزیتی روسیه - ایران- هند را تقویت و احیا کنیم. در این صورت، ارتباطی که بین جنوبِ شرق و شمال ایران برقرار می‌شود، می‌تواند افزایش عملکرد بنادر جنوبی کشورمان را هم در چابهار و بندرعباس به دنبال داشته باشد. 

وی افزود: البته این اقدام مستلزم آن است که پسکرانه‌های بنادر به ویژه بنادر شمالی و بندر چابهار از نظر دسترسی به زیرساخت‌های ریل و جاده ارتقا یابد و تکمیل شود. در این صورت است که با توافق روسیه می‌توانیم شاهد رشد جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی از مسیر هند- چابهار- بنادر شمالی به کشورهای آسیای میانه و روسیه باشیم.

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذکرات انجام شده با هند و روسیه برای تبادل گندم بین آن دو کشور از طریق ایران گفت: گندم روسیه می‌تواند از مسیر ایران به هندی برسد و همچنین مسیر انتقال ذغال سنگ بین هند و روسیه هم می‌تواند ایران باشد.

بهزادیان تاکید کرد: افزایش عبور محمولات ترانزیتی بین روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند مستلزم تکمیل کریدورهای ریلی در ایران است. مسیری می‌تواند برای کشورهای صاحب کالا مزیت ترانزیتی داشته باشد که به صرفه بوده و هزینه‌های حمل را نسبت به سایر مسیرها کاهش دهد. برای تحقق افزایش تبادل کالا بین بنادر روسیه- ایران-هند باید سرعت حمل با قطارهای باری هم افزایش یابد.

وی با اشاره به ظرفیت ناوگان دریای ایران در خزر گفت: تناژ ناوگان فعال در بنادرخزر پایین‌ است و باید بتوانید ظرفیت موجود را افزایش دهیم به ویژه در بخش کشتی‌های رو -رو و افزایش ناوگان حمل کانتینر یخچالی میزان انتقال مواد کشاورزی به روسیه را افزایش دهیم.

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود : در حال حاضر بخش عمده گندم‌های وارداتی از کشور روسیه از بنادر شمالی کشورمان جابجا می شوند و بخش عمده‌ای از فعالیت ما در بنادر شمالی به تبادل کالا با روسیه برمی‌گردد به ویژه در بخش‌های غلات و محصولات کشاورزی.

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: روسیه می‌تواند از مسیر نزدیک‌تری ما را به چین متصل سازد و این مزیت را نمی‌توان نادیده گرفت.

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تامین ناوگان رو-رو (کشتی‌های ویژه حمل کامیون و تریلر) از روسیه اظهارداشت: با توافقات انجام شده با روسیه یک فروند کشتی رو-رو روسی در چندین مرحله وارد بندر انزلی شد و محصولات کشاورزی ایران را با تریلرهای یخچالی تا روسیه حمل کرد.

وی ادامه داد: همزمان با پیگیری موضوع خرید کشتی رو-رو از روسیه، با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی داشتیم‌ و قرار بر این بود که کشتیرانی در حوزه دریای خزر ظرفیت ناوگان رو -رو داشته باشد و سازمان بنادر و دریانوردی، تسهیلات خرید اینگونه کشتی‌ها را در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

نظر شما