شناسهٔ خبر: 52114225 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در بحبوحه تنش ها با روسیه؛

آمریکا می خواهد افراد سفارتش در اوکراین را خارج کند

محمدرضا الكائی

رسانه های آمریکایی گزارش دادند که واشنگتن در صدد خارج کردن پرسنل سفارت این کشور به همراه خانواده های آنها از خاک اوکراین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از منابع مطلع گزارش داد که سفارت آمریکا در کی یف پایتخت اوکراین از وزارت خارجه ایالات متحده خواسته است تا به همه افراد و پرسنل غیر ضروری و خانواده های آنها در این سفارت اجازه خروج دهد و گفته می شود که احتمالا خروج این افراد از هفته آینده آغاز خواهد شد.

طبق گزارش سی ان ان به نقل از منبعی آگاه و نزدیک به دولت اوکراین، «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین این موضوع را با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در میان گذاشته و به او گفته است که این اقدام «واکنشی بیش از حد معمول» خواهد بود.

پیشتر نیز «بلومبرگ» گزارش داده بود که ایالات متحده در حال بررسی این مسئله است که آیا اعضای خانواده دیپلمات های آمریکایی در اوکراین را در بحبوحه تنش ها خارج نماید یا خیر.

مسئله خروج پرسنل سفارت آمریکا در کی یف در حالی مطرح می شود که تنش ها بین واشنگتن و مسکو بر سر بحران اوکراین بالا گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا دراین باره گفت: هرگونه ورود روسیه به خاک اوکراین با واکنش سریع و یکپارچه واشنگتن و متحدانش روبرو خواهد شد.

این در حالی است که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پس از اتمام نشست امنیتی با بلینکن در ژنو گفت: مسکو قصد حمله به اوکراین را ندارد؛ اروپا و آمریکا فکر می کنند جایگاه ویژه ای دارند و هرکاری بخواهند می توانند انجام دهند.

لاوروف ادامه داد: روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد. ناتو علیه روسیه فعالیت می کند، به همین دلیل نیز مسکو با گسترش این سازمان به سوی شرق مخالف است.

پیشتر مسکو پیشنهاداتی برای تضمین های امنیتی به واشنگتن و ناتو داد و جلساتی نیز با حضور مقامات طرفین برگزار شد، اما نتایجی ملموس که کمک به حل بحران موجود به ویژه مسئله اوکراین نماید، در بر نداشت.

نظر شما