شناسهٔ خبر: 52113997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خواست خدایی مطرح کرد؛

حفظ سنت‌های دیرین شیرازی با برگزاری جشنواره‌های فرهنگی

عضو شهر شیراز در حاشیه جشنواره آش و باور‌های مردم شیراز گفت: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی زمینه ساز احیای سنت‌های دیرین شهر شیراز خواهد بود.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - افسانه خواست خدایی گفت: سنت‌های زیبای شهر شیراز اگرچه یادآور خاطرات شیرین برای همشهریان میانسال است، اما باید این سنت‌ها به جوانان نیز معرفی شود تا به فراموشی سپرده نشود.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به نقش برخی از غذا به عنوان برند یک شهر، گفت: در بین سایر شهر‌های کشور، از آش سبزی به عنوان یکی از غذا‌های معروف شیراز می‌توان نام برد که طعم لذیذ آن متعلق به دستپخت بی نظیر مردمان این دیار مهمان نواز است.

مدیرگردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز گفت: در باغ هنر شیراز به مدت سه روز پذیرای همشهریان خونگرم مان بودیم و در این جشنواره به معرفی میراث معنوی آش، سنت‌های دیرینه و باور‌های مردم در ارتباط با خوراک پرداختیم.

امیرحسین حکمت نیا گفت: در این جشنواره فعالان گردشگری شیراز در بخش‌های اقامتی، پذیرایی و آموزشی و همچنین با حضور سمن‌های فعال در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی، ۱۵ غرفه را دائر کردند و به معرفی آش‌های سنتی شیراز پرداختند.

مدیرگردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: تاریخ آش و باور‌های مردم و گردشگری خوراک، در جریان سه نشست تخصصی و سخنرانی‌های علمی به همشهریان عزیز ارائه شد.

حکمت نیا گفت: با توجه به اینکه جشنواره در تنها یک نقطه شیراز برگزار می‌شد،  اتوبوس گردشگری شهرداری را به نقاط کمتر برخوردار مانند دهپیاله، سعدی و... اعزام کردیم تا همشهریان این نقاط هم به عدالت اجتماعی برسند.

نخستین جشنواره آش و باور‌های مردم شیراز به منظور معرفی فرهنگ دیرینه و تاریخ شفاهی آش‌های شیراز با حضور غرفه‌های توزیع آش‌های سبزی، شلغم و لبو، غوره، دوغ، بلغور، انار، کارده، کدوبا و گندم به عنوان آش‌های معروف استان فارس و شیراز از ٢٩ دی ماه به مدت سه روز در باغ هنر اسلامی پذیرای همشهریان بود.

معرفی گردشگری ادبی شامل ریشه شناسی، ضرب المثل هاو  متل‌ها در ارتباط با آش نیز بخش دیگر جشنواره بود. همچنین شیوه‌های پخت آش‌ها هم توسط مسئولین غرفه‌ها آموزش داده می‌شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما