شناسهٔ خبر: 52113670 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایپنا | لینک خبر

شمشیربازان هنوز وابسته به پیمان فخری هستند

سرمربی تیم ملی شمشیربازی سابر ایران می‌گوید بازیکنان از لحاظ روانی به پیمان فخری وابسته اند و نیاز به زمان دارند و در یکی، دو مسابقه دیگر خودشان را از لحاظ فنی و روانی پیدا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

امین قربانی در گفتگو با خبرگزاری ورزش ایران – ایپنا درباره‌ی عملکرد تیم ملی سابر ایران در جام جهانی گرجستان و اینکه در جدول انفرادی انتظارات برآورده نشد، بیان کرد: محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر نزدیک به پنج ماه بود که در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده بودند. فتوحی در مرحله گروهی بسیار خوب بازی کرد و از شش بازی که انجام داد، پنج پیروزی به دست آورد و یک بازی را باخت که به نظرم شکستی که داشت به دلیل عدم تمرکز بود وگرنه از حریفش خیلی سرتر بود. فتوحی مستقیم به جدول ۶۴ نفره رفت که در دور اول با بازیکنی از آلمان رقابت کرد. در ابتدا ۸ بر یک عقب بود اما توانست خودش را برساند و نتیجه را ۸ بر ۸ کرد. او خیلی خوب بازی کرد اما در نهایت بازی را واگذار کرد.  به نظرم محمد فتوحی در آینده حرف های خیلی خوبی برای گفتن خواهد داشت. مطمئن باشید از مسابقات بعدی هم در رنکینگ جهانی صعود خوبی خواهد داشت.

*رهبری به دوران اوجش برمی گردد

او ادامه داد: محمد رهبری با توجه به پتانسیل و توانایی که دارد توقع من از او بیشتر بود اما این را هم می دانم که رهبری بعد از پنج ماه دوری از مسابقات، در جام جهانی شرکت کرد و مطمئن باشید به دوران اوج خود برمی‌گردد چون پتانسیلش را دارد.

شمشیربازان هنوز وابسته به پیمان فخری هستند

*چنین حسی ندارم که عملکرد پاکدامن ضعیف بوده است

قربانی در مورد اینکه باتوجه به توانایی علی پاکدامن، این انتظار وجود نداشت که در نخستین بازی خود شکست بخورد، تصریح کرد: شمشیربازان همیشه فراز و نشیب‌هایی دارند ما نمی‌توانیم عملکرد پاکدامن را در یکی، دو مسابقه مد نظر قرار بدهیم و بگوییم که او خوب بوده است یا بد. قرار نیست هجمه و فشار زیادی هم به پاکدامن وارد کنیم و بگوییم که همیشه باید خوب باشد. ما در کوران مسابقات هستیم و رقابت های زیادی را پیش رو داریم و نمی‌توانیم با یکی، دو نتیجه نگرفتن بگوییم عملکرد ورزشکار ضعیف بوده است. من چنین حسی ندارم که عملکرد پاکدامن ضعیف بوده است و مطمئنم در مسابقات بعدی بهترین نتیجه لازم را خواهد گرفت.

*بازیکنان هنوز وابسته به حضور و صدای فخری کنار پیست هستند

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این پرسش که صحبتی با پاکدامن نداشته که چرا در دو مسابقه بعد از المپیک نتوانست آنطور که باید نتیجه لازم را بگیرد و شاید از لحاظ ذهنی هنوز ریکاوری نشده است؟ تصریح کرد: به هر حال برای خود من هم نبود آقای فخری سخت است. آنطور که خود آقای فخری هم گفت ما در حال گذراندن  آزمونی هستیم و نیاز به زمان داریم. آقای فخری بیش از ۱۰ سال با این بازیکنان کار کرده است و حدود پنج سال هم من دستیارش بودم و افتخارات زیادی به دست آورد. به هر حال بازیکنان از لحاظ روانی وابسته به حضور و صدای آقای فخری کنار پیست هستند و ممکن است این مسئله دخیل باشد.

او افزود: البته علی پاکدامن آنقدر بازیکن حرفه‌ای و فنی است که فکر نمی کنم این مسئله درصد خیلی زیادی تأثیرگذار بوده باشد. علی پاکدامن از لحاظ فنی بازیکن بسیار خوبی است و ما نمی‌توانیم عملکرد او را با یکی، دو مسابقه بسنجیم و از طرفی بعد از المپیک مسابقات تازه آغاز شده است و باید زمان بیشتری به بازیکنان بدهیم. ما نقاط ضعف و قوتی داریم که باید نقاط قوت مان را پررنگ‌تر و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

*بازیکنان در مسابقات بعدی خودشان را پیدا می کنند

شمشیربازان هنوز وابسته به پیمان فخری هستند

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا در بازی مقابل آلمان، محمد رهبری را در ترکیب اصلی قرار نداد؟ تصریح کرد: با توجه به مشورت هایی که کادر فنی انجام داد که در آن مسابقه صلاح دانستیم رهبری بازی نکند و از فتوحی، باهر و پاکدامن استفاده کردیم. در دیدار با فرانسه و مصر رهبری در ترکیب قرار گرفت. البته این نکته را هم باید بگویم که پیش از این همیشه در دیدارهای تیمی عابدینی، پاکدامن و رهبری بازی می‌کردند. فتوحی و باهر ذخیره بودند آنها هیچ وقت رقابت تیمی را به صورت کامل بازی نکرده بودند. با این وجود در بازی با آلمان از لحاظ فنی و روانی سوارکار بودیم و حتی امتیاز قابل‌قبولی جلو بودیم. در طول بازی ناگهان شرایط بهم ریخت و یکی از بازیکنان در امتیاز گرفتن گیر افتاد و نشد آن بازی را ببریم. البته مقام پنجمی جام جهانی هم برای من به عنوان سرمربی راضی کننده است. تیم در المپیک توکیو پس از باخت مقابل ایتالیا به دلیل اینکه روحیه خوبی نداشت بازی را به مصر هم واگذار کرد اما در این جام جهانی مصر را شکست داد. مطمئن باشید بازیکنان با یکی، مسابقه دیگر خودشان را از لحاظ فنی و روانی پیدا می‌کنند چون پتانسیل آن را دارند.

*نبود پیمان فخری امتحان سختی برایم بود

قربانی در مورد اینکه سابریست ها عادت به حضور آقای فخری داشتند و چقدر موفق بود که در کوچ کردن با بازیکنان هماهنگ شود، تاکید کرد: نبود آقای فخری برای من امتحان سختی بود. به هر حال او وزنه ای در شمشیربازی است و زمانی که در مسابقات حضور داشت همه چیز را تحت تأثیر خود قرار می‌داد. تمام تلاشم را کردم با توجه به وابستگی روانی که بازیکنان به پیمان فخری داشتند، در اولین گام آرامش را وارد تیم کنم. با آنها صحبت و حتی  مشورت کردم  که می خواهند من سر پیست مسابقه آنها حاضر شوم یا آقای پیکرآرا و از لحاظ روانی با کدام یک از ما هماهنگ تر هستند. خود بازیکنان هم تمام حرفها را گوش دادند و از لحاظ روانی و فنی  بهم نزدیک بودیم. البته من چند سال است که با آنها کار می کنم و از بازیکنان کاملا شناخت دارم.

*دختران قبل از بازی های آسیایی باید در یکی، دو مسابقه شرکت کنند

شمشیربازان هنوز وابسته به پیمان فخری هستند

مدیر فنی تیم های ملی  سابر بانوان در مورد عملکرد دختران هم در جام جهانی گرجستان بیان کرد: در مجموع از عملکرد دختران راضی هستم. آنها با حضور در این مسابقه توانستند رنکینگ خود را افزایش دهند. درست است که تامین هزینه ها سنگین است و آقای باقرزاده هم تمام توانش را می گذارد تا بتواند هزینه ها را تامین کند اما به نظرم باید قبل از بازی‌های آسیایی در یکی، دو مسابقه دیگر شرکت کنند تا تجربه بازی آنها بالا برود و بتوانند استرسشان را کنترل کنند. امیدوارم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک مثل همیشه نگاه ویژه‌ای به شمشیربازی داشته باشد به ویژه تیم بانوان تا آنها بتوانند در مسابقات بیشتری حضور داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما