شناسهٔ خبر: 52113124 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

برخی می‌خواهند در همه جشنواره‌های تئاتر باشند/چطور تاثیر بگذاریم

آروین موذن زاده

نگار نادری با اشاره به اینکه وظیفه تئاتر تلنگر زدن به اجتماع پیرامون است، عنوان کرد در تئاتر خیابانی باید مانند یک سخنران، بدانیم قرار است درباره چه چیزی صحبت کنیم و چگونه تاثیرگذار باشیم.

صاحب‌خبر -

نگار نادری عضو هیات انتخاب آثار بخش خیابانی چهلمین جشنواره تئاتر فجر با ارزیابی نمایش‌های محیطی و میدانی حاضر در این دوره به خبرنگار مهر گفت: ابتدا باید به همه هنرمندان شرکت کننده در رویداد جشنواره تئاتر فجر و بخش خیابانی آن دستمریزاد گفت که در دوران سخت شیوع بیماری کرونا، اقدام به تولید تئاتر کردند. وضعیت ۲ سال اخیر جامعه هنری به اندازه‌ای نامشخص بود که هر بار تغییر رنگ‌بندی شهرها متاثر از شیوع کرونا، این توان را داشت که محاسبات اجرای جشنواره را به تعویق یا تعطیلی بکشاند. بنابراین با این شک و تردید، اقدام به تولید تئاتر، جسارت و علاقه وافری را می‌طلبد.

نادری با اشاره به اینکه از میان حدود ۱۳۰ نمایش خیابانی شرکت کننده در جشنواره، تعدادی از آثار تکراری و شامل نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره‌های مریوان، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و … بود، عنوان کرد: به جز این موارد بقیه تولیدات که درصد بیشتری از نمایش‌های شرکت کننده در این رویداد را در برمی‌گرفت، نشان از همت هنرمندان سراسر کشور داشت که تمام توان خود را به‌کار گرفته بودند تا به جشنواره راه پیدا کنند. از این منظر، این اراده و سخت‌کوشی قابل ستایش است.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان درباره پیش‌بینی خود از کمیت و کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین، توضیح داد: جشنواره تئاتر فجر در راس جشنواره‌های تئاتری کشور است و برای همین ضرورت دارد که هر سال، بهتر از سال قبلش برگزار شود تا شاهد درخشش هنرمندان سراسر کشور باشیم. اما فارغ از کیفیت جشنواره، خدا را شاکرم که این رویداد می‌تواند برگزار شود. چراکه از همان ابتدای شیوع کرونا، اولین صنفی که تعطیل شد، فرهنگ و هنر بود. لذا برگزاری جشنواره به‌خصوص جشنواره معتبری مانند جشنواره تئاتر فجر، موجب پویایی و دمیدن روح زندگی در جامعه و همچنین خانواده تئاتر خواهد شد.

نادری همچنین درباره تئاتر خیابانی و جایگاه آن، یادآور شد: متاسفانه جوایز جشنواره‌ها، ذائقه هنرمندان را تغییر داده است. گاهی حس می‌شود تعدادی مشغول کپی‌برداری از آثار برگزیده دوره‌های قبل جشنواره‌ها هستند. از طرف دیگر اینکه اسم یک نمایش را تغییر دهیم و در چند جشنواره شرکت کنیم حرکت خوبی نیست و در مرام خانواده هنر نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: در تئاتر خیابانی، طنز زبان ارتباطی خوبی با مخاطب است. اما خنداندن مخاطب «به چه قیمت» هم مهم است. برخی از هنرمندان اصلاً به طرح و ایده توجه نمی‌کنند و نمایش‌شان پر از حرکت است اما در پایان چیزی دستگیر مخاطب نمی‌شود. وظیفه تئاتر تولید اندیشه و فکر و تلنگر به اجتماع پیرامون خود است بنابراین هر بار باید از خودمان بپرسیم چرا تئاتر را به خیابان بردیم؟ مانند یک سخنران، باید بدانیم که قرار است پیرامون چه چیزی صحبت کنیم و چگونه تاثیر گذار باشیم.

عضو هیات انتخاب آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: اینکه برخی از هنرمندان می‌خواهند در همه جشنواره‌ها باشند، بی‌شک موجب بروز کاستی‌هایی در تولید نمایش‌های فاخر و ارزشمند می‌شود. تئاتر خیابانی یکی از موثرترین زبان‌های ارتباط با مخاطب است و بنابراین باید اولویت آن را تاثیرگذاری ببینیم.

نادری همچنین با بیان اینکه جای تئاتر کاربردی و شورایی در جشنواره‌ها خالی است، گفت: تئاتر هم دانش است هم تجربه؛ این ۲ در کنار هم موجب شکوفایی و خلاقیت می‌شود. برای همین به جوانان توصیه می‌کنم که در تولید تئاتر عجله نکنند و دانش خود را در حوزه تئاتر خیابانی بیافزایند و به سراغ ایده‌های ناب، خلاقه و جدید بروند.

وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: یک هنرمند باید جامعه‌شناس هم باشد، نیازهای جامعه خود را شناسایی کند و برای تولید تئاتر وقت بگذارد چراکه هنرمند با هنرش می‌تواند حال دنیا را خوب کند.

چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن با دبیری حسین مسافر آستانه برگزار می‌شود.

نظر شما