شناسهٔ خبر: 52113009 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

سرنوشت عجیب سپاهان در این فصل

شکست برابر آلومینیوم و حذف زودهنگام از مسابقات جام حذفی، تردیدها در مورد سپاهان را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

بهروز رسایلی در روزنامه همشهری نوشت: شکست برابر آلومینیوم و حذف زودهنگام از مسابقات جام حذفی، تردیدها در مورد سپاهان را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است. طلایی‌پوشان نیم‌فصل اول لیگ بیست‌ویکم را با 29امتیاز در رده سوم جدول به پایان رساندند و حالا با صدر جدول 6 امتیاز فاصله دارند، اما اگر حکم کمیته انضباطی در پرونده گل‌گهر تغییر کند، این تیم 3 امتیاز دیگر از دست خواهد داد که می‌تواند بسیار مهم باشد. سپاهان ظرف یک هفته 2 نتیجه ناامیدکننده برابر آلومینیوم به‌دست آورد.

آنها در لیگ برتر ضمن ارائه یک نمایش ناامیدکننده برابر میزبان اراکی تن به تساوی بدون گل دادند و در بازی تکراری در جام حذفی، ضربات پنالتی را به آلومینیوم باختند و در همان مرحله یک‌هشتم نهایی با این مسابقات وداع کردند. شاید پیش از آغاز فصل با توجه به تیمی که سپاهان بسته بود، خیلی‌ها طلایی‌پوشان اصفهانی را شانس اول قهرمانی می‌دانستند، اما به مرور زمان معلوم شد آن همه خوش‌بینی کمی بیش از حد بوده است. فصل گذشته سپاهان عنوان قهرمانی نیم‌فصل را به‌خودش اختصاص داد، اما امسال دور رفت را با فاصله‌ای معنادار از صدر به پایان رسانده است. آیا این تیم در پایان فصل رستگار خواهد شد؟

تجربه 10قهرمانی در یک تیم

کادر فنی و اداری فعلی مشغول در سپاهان، یکی از پرافتخارترین مجموعه‌های تاریخ فوتبال باشگاهی ایران را تشکیل می‌دهد. محرم نویدکیا به‌عنوان سرمربی طلایی‌پوشان در هر 5 قهرمانی این تیم در لیگ برتر توپ می‌زده و محبوب‌ترین چهره تاریخ این باشگاه به شمار می‌آید. بیخود نیست که مدارای هواداران با او در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. هیچ‌کس به اندازه محرم برای سپاهان افتخار کسب نکرده است. علیرضا مرزبان، دستیار او هم 2قهرمانی را به‌عنوان دستیار مربی در لیگ برتر تجربه کرده است.

او در لیگ هفتم در حالی با پرسپولیس بر قله فوتبال ایران ایستاد که درست یا غلط خیلی‌ها عقیده داشتند کار اصلی را در آن تیم مرزبان و حمید استیلی کردند، نه افشین قطبی. مرزبان یک‌بار هم در لیگ یازدهم قهرمانی در لیگ برتر را به‌عنوان دستیار زلاتکو کرانچار فقید تجربه کرد. همچنین مدیرعامل فعلی سپاهان یعنی محمدرضا ساکت هم اگرچه ممکن است بیرون از اصفهان چهره چندان محبوبی نباشد، اما به‌واسطه کسب 3عنوان قهرمانی با سپاهان در این شهر پایگاه اجتماعی بسیار خوبی دارد. این 3 نفر روی هم 10قهرمانی لیگ برتری دارند و این تازه غیر از سایر عناوین و افتخارات آنهاست. حالا این مثلث در کنار یک تیم پرستاره، در لیگی که سطح فنی فوق‌العاده‌ای هم ندارد به بن‌بست رسیده است؛ آیا آنها توانایی خروج از این شرایط را خواهند داشت؟

تغییر ادبیات محرم

البته که محرم نویدکیا همچنان یکی از محترم‌ترین و خونسردترین مربیان فوتبال ایران به شمار می‌رود، اما رد پای کلافگی و تغییر ادبیات، رفته رفته در مصاحبه‌های او هم به چشم می‌خورد. نویدکیا بعد از توقف لیگی برابر آلومینیوم شاید برای نخستین‌بار به‌طور صریح به بازیکنانش هشدار داد که برخی از آنها کار را بیش از حد ساده گرفته‌اند و بی‌خیال فوتبال بازی می‌کنند. او پس از مسابقه حذفی با تیم اراکی هم در واکنش به انتقادات گفت: «به سپاهان نیامده‌ام تا با 2 باخت کنار بروم.» چیزی که محرم نمی‌داند اما شاید این باشد که خیلی از مربیان را با همین 2باخت کنار می‌گذارند. فوتبال ورزش بی‌رحمی است که در آن تابلوی نتایج قضاوت نهایی را انجام می‌دهد.

موفقیت «شانس» هم می‌خواهد

در عین حال دوست و دشمن اذعان دارند که سپاهان امسال بهترین فوتبال را بازی کرده است. آنها زیاد حمله می‌کنند، زیاد موقعیت گل به‌دست می‌آورند، اما توپ‌ها را به در و دیوار می‌کوبند. سپاهان در شکست برابر پرسپولیس و استقلال فرصت‌های عالی گلزنی داشت، در بازی لیگی با آلومینیوم شهریار مغانلو یک موقعیت باورنکردنی را از دست داد و در بازی حذفی اخیر هم آنها کلی توپ نزدند. به هر حال چه در زندگی و چه در فوتبال رسیدن به موفقیت در کنار تلاش و شایستگی نیاز به کمی شانس هم دارد. این بخت فعلا در بساط محرم پیدا نشده؛ آیا این شرایط بالاخره تغییر خواهد کرد؟ دور برگشت برای سپاهان از امروز با نبرد سخت و تعیین‌کننده برابر مس رفسنجان آغاز خواهد شد.

نظر شما