شناسهٔ خبر: 52112811 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آزاد سازی حریم رودخانه کرج سر تیتر اخبار هفته گذشته البرز

کرج -ایرنا - استان البرز در هفته ای که گذشت رویدادهای جدیدی تجربه کرد که از دستور رییس قوه قضاییه برای آزاد سازی حریم رودخانه کرج تا بارش برف از مهم ترین اخبار این هفته در استان بود.

صاحب‌خبر -

 هفته گذشته (بیست و پنجم دی تا یکم بهمن ماه  )رویدادها و اخبار مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در استان البرز ثبت شد.

برش های استانی سیاست های ابلاغی محیط زیست تعیین شود این خبر به نقل از آیت الله سید محمد مهدی حسینی نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج در نشستی با مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور مطرح شد.

وی در این نشست عنوان کرد که باید برش های استانی سیاست‌های ﮐﻠﯽ محیط‌زیست اﺑﻼغی رﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ به تفکیک در هر استان مشخص شود.

 البرز به دنبال بهره برداری از فرصت تهاتر نفتی است این خبر به نقل از مجتبی عبداللهی استاندار البرز دردیدار با شرکت پیمانکار« جی. پی. زد» کشور  مالزی مطرح شد، وی در این نشست عنوان کرد که  این استان پروژه های بسیاری دارد که می توانیم در قالب تهاتر نفتی، اجرای آنها را به کشور مالزی واگذار کنیم.

اما از مهم ترین اخبار البرز در هفته ای که گذشت دستور ریاست قوه قضاییه مبنی بر آزاد سازی حریم رودخانه کرج-چالوس بود دستوری که موجب شد تا دستگاه قضا در البرز مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز را به صورت جدی تر در دستور کار خود قرار بدهد این بار مصمم تر پای کار آمده و نسبت به شناسایی بنا و مستحدثات غیر مجاز در این حوزه اقدام نمایند.

حسین فاضلی هریکندی رییس دادگستری البرز در نشستی که به همین منظور برگزار شد با اشاره به اینکه بناها و دستگاهایی که نسبت به ساخت و ساز در حریم رودخانه  اقدام کرده اند شناسایی شده اند، تصریح کرد: ۳۸۴ بنا و مستحدثات در حریم و بستر رودخانه کرج شناسایی شده است.

وی ادامه داد: به همین منظور رفع تصرف و آزاد سازی باید صورت بگیرد ضمن اینکه اخطارهای لازم نیز در این خصوص داده شده است.

میمون دردسرساز به مرکز نگهداری حیوانات البرز منتقل شد،مزاحمت و شیطنت میمون برای اهالی تنکمان این شهرستان سبب انتقال این گونه به مرکز نگهداری حیوانات البرز شد.

از دیگر اخبار محیط زیستی نیز می توان به طاعون نشخوار کنندگان که طی ماه های اخیر در استان البرز شاهد آن بود بپردازیم که  فردین حکیمی مدیر کل محیط زیست این استان با اشاره به مشاهده سه لاشه بز وحشی در اثر شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع طالقان، گفت: خوشبختانه از نیمه دی ماه جاری که این لاشه ها مشاهده شد، با تلفات دیگری روبرو نبودیم.

اما در حوزه محیط زیستی حکیمی در هفته گذشته عنوان کرد که طبق بررسی آماری ساکنان این استان از ابتدای سال جاری تاکنون از تنفس هوای پاک بی بهره بودند.

در حوزه ورزشی نیز یکی از اخبار بد استان البرز در هفته ای که گذشت سقوط تیم فوتبال گل ریحان البرز به ۲ رده پایین تر و قرار گرفتن در مرحله اول لیگ دسته سه فوتبال است، گل ریحانی که زمانی مدعی صعود به لیگ برتر بود پس از حواشی طولانی و بی مدیریتی سرانجام به سرنوشت قابل پیش بینی که سقوط بود گرفتار شد.

اما خبر خوب ورزشی هفته گذشته تداوم پیروزی های تیم فوتسال مقاومت البرز در رقابت های لیگ برتر کشور است، مقاومتی ها این بار نیز در زمین خانگی موفق شدند که  با نتیجه چهار بر یک مس سونگون را شکست داده و سه امتیازی شیرین را کسب کنند.

پایان چشم انتظاری ۴۰ ساله مادر شهید کرجی، پس از ۴۰ سال چشم انتظاری مادر شهید کرجی« خسرو قادری قمصری» با اعلام خبر پیدا شدن پیکر مطهر این شهید به پایان رسید.

همچنین در هفته ای که گذشت پیکرهای مطهر ۲ شهید گمنام تازه تفحص شده دفاع مقدس برروی دستان مردم شهید پرور البرز تشییع و در بهشت علی (ع) شهرستان اشتهارد این استان در خانه ابدی خود به خاک سپرده شدند.

احکام قضایی تعدادی از کارکنان شهرداری کرج صادر شد ،آرش استکی معاون قضایی رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج و سرپرست دادگاه های کیفری ۲ این شهرستان از صدور احکام قطعی مربوط به پرونده یکی از مدیران و تعدادی از کارکنان شهرداری و کارشناسان رسمی دادگستری خبر داد.

در این پرونده یکی از مدیران سابق شهرداری کرج، تعدادی از کارمندان شهرداری و سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری و تعدادی از افراد حقیقی به مجازات های قانونی محکوم شدند.

تعیین تکلیف مسکن مهر شهر جدید هشتگرد عنوان خبر مهمی که به نقل از علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور منتشر شد.

وی در بازدید از پروژه های عمرانی شهر جدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ از دستگاه های اجرایی استان البرز خواست نسبت به تعیین تکلیف هر چه سریع تر مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن در شهرجدید هشتگرد اقدام کنند.

استان در حوزه هواشناسی نیز هفته ای سرد و پس از مدت ها بارش برف را تجربه کرده بود، بارش هایی که در لوای خوشحالی البرزی، در حوزه راه نیز مشکلاتی ایجاد و سبب گرفتار شدن تعدادی خودرو و مردم در کولاک و برف شده بود.

در یکی از این اتفاقات حدود ۱۰۰ دستگاه خودرو گرفتار برف شده بودند، بنا به اعلام محمد باقر خلفی مدیر کل جمعیت هلال احمر البرز  ۴۵ خودرو در راه های طالقان ، ۳۰ خودرو در جاده کرج - چالوس و  ۲۵ دستگاه خودرو در جاده آتشگاه گرفتار برف شده بودند که رها سازی شدند.

همچنین برف سبب بسته شدن جاده کرج- چالوس و آزاد راه شمال شده بود که البته با اقدامات صورت گرفته در روز جمعه جاده کرج- چالوس بازگشایی شد.

از دیگر اتفاقات سقوط بهمن در محدوه کرج- چالوس بود که براثر سقوط بهمن در محدوده پیچ سرهنگ در جاده کرج - چالوس یک کشته و ۲ مصدوم کشته شدند.

بارش ها بر روی حوزه ورزش نیز بی تاثیر نبود و سبب شد تا مرحله نهایی رقابت های انتخابی اسکی آلپاین المپیک ۲۰۲۲ که قرار بود   به میزبانی پیست بین امللی دیزین آغاز شود به علت بارش برف لغو شد.

جدا از بارش های برف و ورود سامانه سرد بارشی که حوادثی برای استان رقم زد در هفته ای که گذشت شاهد آتش سوزی هایی در البرز بودیم به عنوان مثال یک واحد تجاری در فردیس دچار حریق که ۲نفر مصدوم به همراه داشت.

 همچنین در موردی دیگر آتش در یک ساختمان ۶ طبقه در حصارک کرج با مصدومیت ۲ آتش نشان و گرفتاری ۱۵ تن از ساکنان این ساختمان همراه شد. 

در حوزه ویروس کرونا نیز اخبار منتشره نشان از کاهش تعداد مبتلایان در روزهایی از هفته و به حداقل و یا حتی به صفر رسیدن تعداد فوتی های ناشی از این ویروس می دهد،  البته با وجود کاهش تعداد  مبتلایان و فوتی ها  همچنان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد.

دومین جشنواره ملی باعنوان "بهائیت محفل خیانت" به کار خود پایان داد، در هفته ای که گذشت دومین جشنواره ملی با عنوان بهاییت محفل خیانت در کرج برگزار شد این جشنواره با معرفی برترین ها در سه بخش پوستر، کاریکاتور و هنرهای گرافیکی به کار خود پایان داد.

از دیگر اخبار مهم هفته گذشته تودیع و معارفه مدیر کل آموزش و پرورش البرز با حضور معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بود، در این مراسم از زحمات سالار قاسمی تقدیر و علی حجر گشت به عنوان سرپرست اداره کل آموزش و پرورش البرز معرفی شد.

احمد محمودزاده معاون وزیر در این مراسم با اشاره به نگاه آموزش و پرورش در سال های آتی عنوان کرد که نگاه و سیاست گذاری آموزش و پرورش برای سال های آتی به مدارس غیر دولتی حمایتی و نظارتی است.

در آخر همانند هر هفته، پایان گزارش البرز در هفته ای که گذشت به خطبه های آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج اختصاص می یابد.

وی در این خطبه های این هفته خود با اشاره به مذاکرات هسته ای در وین گفت که آمریکا بهتر است که در برابر ملت قهرمان ایران عاقلانه تصمیم بگیرد.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج - چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است..

نظر شما