شناسهٔ خبر: 52112756 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

بازتاب گسترده سفر رئيس‌جمهور ایران به مسکو

نیویورک‌تایمز: دیدار رئيسی و پوتین نمایش اتحاد در برابر آمریکا بود

کیهان

سفر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه، بازتاب گسترده‌ای داشت و جریان‌های سیاسی و رسانه‌ایِ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ضمن پوششِ این رویداد، به‌طور خاص سعی کردند تا ابعاد مختلف این سفر و پیامدهای احتمالی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی- اقتصادی روز چهارشنبه وارد فرودگاه بین‌المللی ونوکووا مسکو شد و در بدو ورود، مورد استقبال شماری از مقامات روس و هیئت دیپلماتیک سفارت ایران قرار گرفت.
رئیس‌جمهور کشورمان سپس برای دیدار با رئیس‌جمهور روسیه به کاخ کرملین رفت و با ولادمیر پوتین نشستی 3 ساعته داشت. رئیسی در این دیدار از روابط ممتاز ایران و روسیه، در مسیر مناسبات راهبردی گفت و همکاری‌های دوجانبه در حوزه زیرساخت، انرژی، بانکی و جهش تجارت بین دو کشور محور اصلی گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور بود.
پوتین هم با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن آیت‌الله رئیسی ارتباط مستمری میان طرفین برقرار است، از توسعه روابط ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعالیت جاری برای ایجاد منطقه آزاد تجاری نیز قدردانی کرد.
شناخت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) یک الگو و سرمایه است
رئیس‌جمهور همچنین چهارشنبه به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) و گرامیداشت روز زن در دیدار با بانوان خانواده‌های ایرانی ساکن مسکو، ضمن‌ اشاره به جایگاه عظیم حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، گفت: شناخت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) یک الگو و سرمایه است.
رئیسی با تبیین گوشه‌ای از فضائل حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) افزود: در دنیایی که زن به یک وسیله تبدیل شده است، آشنایی با مکتب حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) نیاز و الزام است تا بانوان بتوانند راه صحیح تعالی را پیدا کنند.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به درخواست برخی بانوان مبنی بر تسهیل بازگشت دانشجویان برای ادامه تحصیل به کشور، تأکید کرد: این موضوع حتما با کمک وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان پیگیری خواهد شد.
در این دیدار تعدادی از بانوان در سخنانی دغدغه‌ها و مشکلات جامعه ایرانیان خارج از کشور را با آیت‌الله رئیسی مطرح کردند.
اهتمام تهران - مسکو برای افزایش سطح همکاری اقتصادی و سیاسی
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به مسکو شامگاه چهارشنبه در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه با‌ اشاره به دیدار خود با ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد: بخشی از این دیدار به مسائل مشترک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و توسعه روابط اختصاص داشت، اما بخش دیگر به نقش قدرتمند ایران و روسیه در منطقه و مسائل بین‌المللی مرتبط بود.
وی با تأکید بر تلاش اعضای دولت برای رفع مشکلات صادرات اظهار داشت: باید تولید و صادرات قابل پیش‌بینی باشد و صادر‌کنندگان و تولیدکنندگان بتوانند با پیش‌بینی در این حوزه فعالیت کنند. ریسک‌پذیری درست است اما تا حدودی باید اقتصاد نیز قابل پیش‌بینی باشد تا فعالان این حوزه هم دچار خسارات نشوند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تسهیل صادرات، تصریح کرد: برخی از اقدامات برای اصلاح نظام اقتصادی در آغاز راه است که برخی از آنها خود را در بودجه ۱۴۰۱ نشان خواهد داد.
رئیسی با‌ اشاره به امکان ایجاد بستر مناسب برای کالاهای ایرانی در بازارهای روسیه، اظهار داشت: رئیس‌جمهور روسیه هم گفت که سهم ایران در بازار این کشور حتما می‌تواند ارتقاء پیدا کند.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به افزایش سطح روابط با برخی از کشورها در ماه‌های گذشته، گفت: آمارها نشان می‌دهد به همت بازرگانان و تجار کشورمان و مسئولین، صادرات افزایش یافته است.
رئیسی در مورد رفع مشکلات دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: حتما وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم را برای حل مشکلات این دانشجویان انجام دهند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور سفرای کشورمان هستند، تصریح کرد: مردان و زنان بزرگ ایرانی در حوزه‌های علم و فرهنگ و هنر و همچنین عرصه مقاومت در مقابل دشمن تاریخ ساز شدند که می‌توان به آنها افتخار کرد.
دیدار آیت‌الله رئیسی با رئیس شورای مفتیان روسیه
رئیس‌جمهور کشورمان روز پنجشنبه و در دومین روز سفر خود به روسیه رئیسی روز پنجشنبه در دیدار «راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه با‌ اشاره به روابط خوب ایران و روسیه، گفت: این سفر نقطه عطفی در روابط اقتصادی، سیاسی و به‌ویژه فرهنگی میان دو کشور خواهد بود.
رئیس‌جمهور افزود: برای جمهوری اسلامی ایران ارتباط با مسلمانان روسیه اهمیت ویژه‌ای دارد.
رئیسی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های کشور روسیه آن است که پیروان ادیان الهی و ابراهیمی در کنار هم با اعتقادات خود زندگی می‌کنند.
وی با تأکید بر جایگاه والای مسجد در دین اسلام، خاطرنشان کرد: مساجد مرکز ارتباط مسلمانان با یکدیگر، مرکز عبادت پروردگار، جایگاهی برای اطلاع مردم از مسائل و محلی برای امید‌آفرینی هستند و بسیاری از یاس‌ها در مسجد تبدیل به امید می‌شود.
رئیسی اظهار داشت: آنچه امروز باید در کنار الحاد و بی‌دینی نگران آن بود مسئله افراط گرایی است. افراطی‌گری و تکفیر بسیار به مسلمانان ضربه زد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: عده‌ای به نام اسلام و لااله‌الاالله به دین خدا خسارت وارد کردند و ما باید نسبت به جریان تکفیری حساس باشیم.
رئیسی افزود: مواضع ما و روسیه در سوریه علیه کفار نبود بلکه علیه عامل دست استکبار و رژیم صهیونیستی بود.
«راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه نیز در این دیدار با اعلام خرسندی از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به مسکو، تصریح کرد: ما می‌فهمیم ملاقات شما با رئیس‌جمهور روسیه چقدر مهم است و برای مسلمانان روسیه هم این دیدار بسیار با اهمیت است.
وی تصریح کرد: نماز شما در کرملین بسیار نمادین و شاخص بود و از فنلاند برای من نوشتند که برکت به داخل کرملین آمد.
تقویت روابط ایران و روسیه؛ رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی
رئیس‌جمهور کشورمان در جریان برنامه‌های سفر خود به روسیه، با حضور در دومای روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال «تعامل حداکثری» با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‌‏پیمان خود است، گفت: هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏ها و شکل‏‌دهی فزاینده به یک «جامعه‌‏ جهانی متمدن» است.
وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران از اراده و آمادگی لازم برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه برخوردار است.»
رئیسی همچنین تأکید کرد که دامنه این همکاری‌ها می‌تواند در سطوح مختلف گسترش یابد و مناسبات دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را شامل شود.
رئیس‌جمهور کشورمان افزود: گسترش مناسبات دو کشور نه تنها می‌تواند باعث رونق اقتصادی دو کشور گردد، بلکه حتی می‌تواند در تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نیز موثر واقع شود.
رئیسی در سخنرانی خود در دوما به دو نکته مشترک برای هر دو کشور ایران و روسیه‌ اشاره کرد: مقابله با سلطه‌گری آمریکا و مسئله تحریم‌ها.
رئیس دولت سیزدهم همچنین به همکاری روسیه و جمهوری اسلامی در سوریه پرداخت و آن را الگویی موفق ارزیابی کرد.
رئیسی همچنین گفت که آمریکا پس از «فرار از عراق و افغانستان» در «ضعیف‌ترین وضعیت خود» قرار دارد.
رئیس‌جمهور کشورمان گفت: «ائتلافِ شیطانی» آمریکا با ‌تروریست‏‌ها، برای جهانیان به‌خصوص ملت‌های غرب آسیا از سوریه تا افغانستان چون روز، روشن است. اکنون برنامه‏‌های پیچیده‏ای برای اعزام ‌تروریست‌‏های تکفیری به مأموریت‏‌های جدید از قفقاز تا آسیای مرکزی در جریان است. تجربه نشان داده است که این اندیشه ناب اسلامی است که توان ممانعت از شکل‏‌گیری افراط‏‌گرایی و ‌تروریسم تکفیری را دارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، ناتو به دنبال نفوذ در حوزه‏‌های جغرافیایی مختلف، با پوشش‌‏های جدید است که منافع مشترک کشورهای مستقل را با تهدید مواجه می‌کند.‌ ترویج حکومت‌های غرب‏گرا و مقابله با دموکراسی‏‌های مستقل و مبتنی بر هویت و سنت‏‌های ملی، بخشی از پروژه‏‌های ناتو فرهنگی است که بیانگر ریاکاری موجود در این الگویِ رفتاریِ در حالِ افول، می‏‌باشد.
رئیسی همچنین با بیان اینکه سیاست تعامل حداکثری جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های مستقل، اصالت دارد و فارغ از تحولات محیط بین‌الملل، تداوم خواهد یافت تصریح کرد: جمهوری‏ اسلامی‏ ایران فاتح دو میدان جنگ علیه ‌تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی است. در عین حال، جمهوری ‏اسلامی‏ ایران از ظرفیت‏‌های اقتصادی گسترده، به‌خصوص در عرصه‏‌های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری برخوردار است که زمینه‏‌ساز همکاری‏‌های سودمند برای هر تعامل دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است. در همین راستا، توافق‌های اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفت که موجب جهش چشمگیر روابط اقتصادی دوجانبه به نفع رفاه دو ملت، و همکاری‌های موثر منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات ملت‌ها در مناطق مختلف خواهد شد.
رئیس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنرانی خود به تحریم‌ها‌ اشاره کرد و گفت که این تحریم‌ها به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده‌اند، اما هدف ایجاد بی‌ثباتی در ایران را دنبال می‌کنند.
مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است
رئیسی همچنین روز پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه به روسیه، با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار آشنایی با دیدگاه‌های فعالان اقتصادی در کشور روسیه را بسیار مغتنم توصیف کرد و گفت: همسایگی، منافع و دشمنان مشترک از دلایل ضرورت افزایش همکاری میان ایران و روسیه است. علاوه بر منافع مشترک دشمنان مشترکی هم داریم که رشد و پیشرفت در منطقه را نمی‌خواهند اما ما باید رشد و توسعه را به حدی برسانیم که دیگران نتوانند برای تحقق اهداف سیاسی و فرهنگی خود در این منطقه نفوذ کنند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی علل پایین بودن حجم تجارت دو کشور گفت: باید با نگاه آسیب‌شناسانه، مشکلات و موانع را شناسایی و برطرف کنیم.
رئیسی با‌ اشاره به دیدار با همتای روس خود، اظهار داشت: در این دیدار به مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختیم و بنده و آقای پوتین هم‌نظر بودیم که باید از ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه بهتر استفاده کرد، کریدور شمال به جنوب فعال شود و مشکلات پیش پای فعالان اقتصادی رفع شود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم تحول در نظام پولی و بانکی بین ایران و روسیه، گفت: برای حل این مشکل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه می‌توانند توافق کنند بانک‌های ایران و روسیه در هر دو کشور فعال شوند تا فعالان اقتصادی با سهولت مبادلات پولی و مالی خود را انجام دهند.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به پیشنهاد یکی از حاضران درباره ایجاد بستری برای شناخت ظرفیت‌های استان‌های ایران و روسیه، گفت: معرفی این ظرفیت‌ها مهم است و با رفع مشکلات گمرکی، نباید مانعی در امور گمرکی پیش پای فعالان اقتصادی باشد.
رئیسی مواضع روسای جمهور ایران و روسیه را نزدیک و دارای ‌اشتراکات فراوان توصیف کرد و گفت: مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور شماری از فعالان اقتصادی روسیه دیدگاه‌های خود و مشکلات ارتقای روابط تجاری بین دو کشور را مطرح کردند.
نقش نخبگان ایران و روسیه در جلوگیری از اضمحلال در فرهنگ بیگانه
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در جمع دانشگاهیان دانشگاه ملی مسکو با بیان اینکه اکنون در نقطه عطفی از تاریخ روابط دو کشور قرار داریم، گفت: از اساتید دانشگاه، اندیشمندان و مراکز مطالعاتی و پژوهشی دو کشور، انتظار می‌رود که نقش مهم و تاریخی خود را در این زمینه ایفا کنند تا ملت‌های همسایه ایران و روسیه، با بیشترین تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی، در رفاه و عزت زندگی کنند.
وی افزود: امروز بشریت با مسایل و چالش‌های مشترکی مواجه است. در عین اینکه غرب اعتراف می‌کند که جهان به سمت «غیرغربی شدن»، حرکت می‌کند؛ ایالات متحده، باورها، فرهنگی‌های ملی و سنت‌های راهگشایی که ریشه در هویت و تمدن کشورهای مستقل دارد را نشانه گرفته است.
رئیسی گفت: نخبگان ایران و روسیه، برای در امان ماندن هر دو ملت از این هویت‌زدایی مخرب و ارتجاعی و جلوگیری از اضمحلال در فرهنگ بیگانه، باید الگویی از «هویت‌گرایی تعاملی و سازنده» را ارائه دهند.
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه تجربه نشان داده است که می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد افزود: تحریم‌های ظالمانه نه تنها مانع رشد علمی ما نشده، بلکه موجب توسعه مجلات تخصصی و افزایش شتاب در تجاری‌سازی فناوری‌ها در ایران شده است. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که همگی ریشه در دانشگاه‌های ایران دارند، به چندین هزار رسیده که در عین ارتقای استانداردها، در تجاری‌سازی علوم، رشدی چشم‌گیر داشته است. سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافته و در حوزه دارو و تولید واکسن و بسیاری از حوزه‌های دیگر، به یک زیست‌بوم و چرخه‌ تولید داخلی دست یافته‌ایم.
مساجد جهان اسلام و جلوگیری از رشد حرکت‌های تکفیری و انحرافی
رئیسی در پایان برنامه‌های سفر به روسیه به دعوت «راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه در مسجد جامع مسکو حضور یافته و پس از اقامه نماز جماعت در جمع نمازگزاران سخنرانی کرد.
وی اظهار داشت: آنچه امروز از فساد و بداخلاقی‌ها در جهان وجود دارد گواه این است که انسان امروز خدا را فراموش کرده است.
رئیسی گفت: هفتاد سال ظلم و جنایت علیه مردم فلسطین و بیش از ۲۰ سال کشتار مردم افغانستان نتیجه سیاست بدون معنویت و اخلاق است.
رئیس‌جمهور کشورمان با‌ اشاره به اهمیت معنویت برای مسلمانان تصریح کرد: جنایات تکفیری‌ها در سوریه، عراق، افغانستان و یمن با پرچم اسلام انجام می‌شود، در حالی که این کار با نقشه و پشتیبانی آمریکا و صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد.
رئیسی یکی از کارکردهای مهم مساجد در جهان اسلام را روشنگری و جلوگیری از رشد حرکت‌های تکفیری برشمرد و گفت: رمز مسلمان بودن، ساختن خود و مسئولیت‌پذیری در قبال دیگران است.
رئیس‌جمهور کشورمان در ساعات پایانی روز پنجشنبه پس از سفری دو روزه مسکو را به مقصد تهران ‌ترک کرد.
هدف‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور در اولین گام رئیسی بامداد جمعه در بازگشت از سفر دو روزه به روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره دستاوردهای این سفر گفت: بدون‌ تردید توسعه روابط با روسیه به امنیت و رفاه دو ملت کمک خواهد کرد. گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و مسکو حتما برای منطقه و عرصه بین‌الملل امنیت‌ساز خواهد بود.
وی با بیان اینکه در این سفر همچنین درباره مسئله پولی و بانکی بین دو کشور گفت‌وگو داشتیم، اظهار داشت: دو کشور می‌توانند در جهت شکست سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی گام بردارند و مبادلات خود را با پول ملی انجام دهند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین وزیر نفت کشورمان توافقات خوبی با مسئولین انرژی روسیه در حوزه توسعه میادین نفت و گاز داشت.
رئیسی همچنین تصریح کرد: در حوزه مسایل تجاری بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین دو کشور توافق شد. در حال حاضر سطح تعاملات تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست، لذا دو کشور توافق کردند در گام اول تعاملات تجاری فی‌مابین را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دو کشور همچنین توافق کردند که ظرفیت‌های کشاورزی و نیز زمینه‌های مناسب مبادلات کالاهای کشاورزی دو طرف را به شکلی دقیق‌تر مورد شناسایی قرار دهند تا بتوانند نسبت به افزایش تبادل کالاهای کشاورزی اقدام کنند.
رئیسی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌ ترانزیت و حمل‌ونقل برخوردار است، گفت: در این سفر بر فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب توافق شد. این مسیر ‌ترانزیتی مسیر و زمان ‌ترانزیت کالا از روسیه و کشورهای مختلف شمالی ایران را به مناطق جنوبی بسیار کوتاه‌تر خواهد کرد.
رئیس‌جمهور افزود: در این سفر همچنین گفت‌وگوهای خوبی در زمینه گسترش همکاری‌های دفاعی، هوا- فضا و فضایی انجام شد و مقرر شد وزارت امور خارجه و وزیر نفت به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی اجرای مصوبات و توافقاتی را که بین دو کشور انجام شده تا حصول نتیجه نهایی دنبال کنند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در زمینه سیاست خارجی اولین نکته‌ای که در گفت‌وگوها مطرح شد، مسئله مواضع و ادراک مشترکی بود که نسبت به تحولات خارجی میان دو کشور وجود دارد. این ادراک مشترک موجب گسترش همکاری بین دو کشور خواهد شد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: بدون‌ تردید همکاری‌های ایران و روسیه می‌تواند به حل بحران‌های منطقه‌ای و مسایل بین‌المللی و ارتقای امنیت، ثبات، صلح و عدالت کمک کند. به‌عنوان نمونه تجربه همکاری خوبی که ایران و روسیه در زمینه مبارزه با ‌تروریسم و حفظ امنیت در سوریه داشتند، می‌تواند در حوزه‌های دیگر از جمله در منطقه قفقاز و بخش‌های دیگر که مورد توافق دو طرف است، تکرار شود.
بازتاب گسترده سفر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه
سفر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه، بازتاب گسترده‌ای داشت و جریان‌های سیاسی و رسانه‌ایِ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ضمن پوششِ این رویداد، به‌طور خاص سعی کردند تا ابعاد مختلف این سفر و پیامدهای احتمالی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.
وحدت دو کشور در برابر آمریکا؛ تیتری که نیویورک‌تایمز برای خبر سفر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه انتخاب کرد. این روزنامه آمریکایی، دیدار رؤسای‌جمهور ایران و روسیه را نمایش قدرت ژئوپلتیکی در کرملین در برهه حساس برای واشنگتن عنوان کرد.
فرانس ۲۴ در گزارش خود به نقل از رئیس‌جمهور ایران گزارش داد: سفر به مسکو نقطه عطف در روابط دوجانبه ایران و روسیه است. نکته‌ای که مدنظر چند رسانه دیگر هم قرار گرفت.
آسوشتیدپرس و واشنگتن‌پست هم به تمایل ایران و روسیه به گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، دفاعی، امنیتی و اکتشافات فضایی‌ اشاره کردند. واشنگتن‌پست گزارش داد: در سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه، پیش‌نویس سند همکاری ۲۰ ساله تهران- مسکو بررسی شد.
سخنرانی رئیس‌جمهور در دومای روسیه هم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
شبکه‌های تلویزیونی الجزیره مباشر، الجزیره عربی، الجزیره انگلیسی، المیادین، المنار، الاتجاه و چندین شبکه دیگر بین‌المللی سخنرانی رئیس‌جمهور ایران را در دومای روسیه به‌صورت مستقیم پخش کردند.
شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ با‌ اشاره به ارائه پیش‌نویس سند همکاری راهبردی ایران و روسیه گزارش داد این سند می‌تواند دورنمای روابط دو کشور را حداقل برای ۲۰ سال آینده‌ ترسیم کند. سند روابط راهبردی مورد توجه خبرگزاری سانای سوریه هم قرار گرفت.
تکرار تجربه موفق همکاری ایران و روسیه در زمینه مسائل منطقه و تکرار آن در دیگر عرصه‌ها مورد توجه راشاتودی و ریانووستی و چند رسانه دیگر قرار گرفت.
چند رسانه روسی هم نارضایتی مقامات دو کشور از میزان مبادلات تجاری را برجسته کردند و آن را نشانه عزم دو طرف برای گسترش این روابط عنوان کردند.
مدیر مرکز مطالعات راهبردی آسیا و خاورمیانه در مسکو هم با‌ اشاره به‌ ترکیب هیئت همراه رئیس‌جمهور ایران می‌گوید نشانه‌هایی از عملیاتی شدن عزم ایران و روسیه برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف دیده می‌شود.

نظر شما