شناسهٔ خبر: 52108498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و روسیه مطرح شد:

آمریکا تا هفته آینده به تضمین‌های امنیتی روسیه پاسخ می‌دهد

وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه امروز در ژنو درباه حل و فصل مناقشات اوکراین و تضمین‌های امنیتی گفتگو و تبادل نظر کردند.

صاحب‌خبر -

 

باشگاه خبرنگاران جوان - آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف، وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه در ژنو درباره تضمین‌های امنیتی و بحران اوکراین گفت‌وگو کردند.

در این دیدار وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ما و شرکایمان متعهد به حل و فصل اختلافات بر سر بحران اوکراین از طریق مسیر دیپلماتیک هستیم، اما اگر این مسیر با شکست مواجه شود متعهد به آن پاسخ قاطع خواهیم داد. 

او همچنین گفت: انتظار نداریم که در این یک جلسه و همین امروز اختلافات بین دو کشور بر سر مسائل مختلف حل و فصل شود.

در این دیدار وزیر امور خارجه روسیه نیز از انتظار مسکو برای دریافت  پاسخ ‌های مشخص به پیشنهاداتی که ارائه داده از جمله تضمین‌های امنیتی و وعده بلینکن برای پاسخ دادن در هفته آینده خبر داد. لاوروف در ابتدای این گفت‌وگو اعلام کرده بود که انتظار پبشرفتی در مذاکرات با همتای آمریکایی خود ندارد.

مسکو با پیوستن واشنگتن به قالب نرماندی برای حل و فصل مناقشات اوکراین مخالف نیست

وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز در بیانیه ای اعلام کرد سخنان ناتو درباره عضویت فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو، تلاشی برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دوست است. اگر سیاست آمریکا بدون تغییر باقی بماند برای مقابله با اقدامات خصمانه واشنگتن علیه روسیه به شدت مقابله خواهیم کرد. هدف از مذاکرات بین وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا درک نتایج سه دوره مذاکرات قبلی درباره تضمین‌های امنیتی است.

روسیه در حال شدت بخشیدن تهدید خود علیه اوکراین است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی در نشست موسسه آتلانتیک بروکه در آلمان، مسئله اوکراین را بحرانی با پیامد‌های جهانی توصیف کرد و مدعی شد:  ما این را بار دیگر در چند روز گذشته با لفاظی‌های جنگجویانه فزاینده‏ و تقویت نیرو‌ها در مرز‌های اوکراین مشاهده کرده ایم. روسیه نمی‌تواند از توافقنامه‌هایی که دهه‌ها موجب صلح شده‏، روی برگرداند. اصول حاکم بر امنیت و صلح بین الملل که در دوران جنگ جهانی و جنگ سرد به وجود آمدند، حق یک کشور را برای تغییر مرز‌های کشور دیگر با توسل به زور رد می‌کند.

مایکل مک کال، نماینده جمهوری خواه آمریکا نیز بازدارندگی را راهی برای جلوگیری از تهاجم ادعایی روسیه به اوکراین دانست و توصیه کرد تحریم‌ها علیه مسکو روی میز مقامات آمریکایی قرار بگیرد. این نماینده جمهوری خواه آمریکا، به لزوم فروش تسلیحات بیشتر به کی‌یف برای جلوگیری از اقدامات مسکو نیز تاکید کرد.

ادعای احتمالی تهاجم روسیه به اوکراین از ماه اکتبر در کانون توجه بین المللی قرار گرفته است. با وجود اینکه کرملین مکرراً اعلام کرد قصد ندارد به هیچ کشوری حمله کند، غرب، روسیه را به تجمع نظامی در نزدیکی مرز اوکراین متهم و و آن را به اعمال بسته دیگری از تحریم‌ها تهدید می کند.

روسیه یک سری مذاکرات امنیتی سطح بالا با آمریکا، ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار کرد. در جریان مذاکرات، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که وخامت بیشتر در روابط روسیه و کشور‌های ناتو می‌تواند منجر به غیرقابل پیش بینی‌ترین و شدیدترین عواقب برای امنیت اروپا شود.

مسکو در پیشنهادات خود اعلام کرد که این ائتلاف باید به همکاری نظامی با کشور‌های پس از فروپاشی شوروی پایان دهد، ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک آن‌ها را متوقف کند، استقرار سلاح در نزدیکی مرز‌های روسیه را محدود، سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را از اروپا خارج و از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق جلوگیری کند.

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه به تیرگی کشیده شد. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند، به قلمرو خود است؛ ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما