شناسهٔ خبر: 52107108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

صندلی داغ گیمفا: بررسی تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت و پاسخ احتمالی سونی

مصطفی زاهدی

صاحب‌خبر -

با توجه به اتفاقات اخیر و خرید غافلگیر کننده Activision Blizzard توسط مایکروسافت، با دو تن از اعضای تحریریه به گفت و گو نشسته‌ایم و این اتفاق بزرگ را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

امروز، دو تن از اعضای تحریریه گیمفا، مهدی رضایی و امیرحسین رنجبر در کنار بنده نظرات خودشان را در مورد اتفاقات اخیر و حواشی آن بیان می‌کنند. شما عزیزان نیز نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

خب از همون اول شروع می‌کنیم. امیرحسین، اول نظرت رو در مورد این خرید بزرگ بگو و این‌که چقدر روی عملکرد گیم پس و آینده اکوسیستم مایکروسافت تاثیر می‌ذاره؟

امیرحسین رنجبر:

خب مایکروسافت در طول سال‌های اخیر کاملا نشون داد که تمرکز اصلی خودش رو روی سرویس گیم‌پس گذاشته. همه می‌دونستیم که مایکروسافت پتانسیل خرید بزرگ دیگه‌ای رو داره و این اتفاق هم افتاد. با خرید چند روز پیش، میلیون‌ها مخاطب کژوال می‌تونن به اکوسیستم ایکس باکس اضافه بشن. این چیزیه که مایکروسافت می‌خواد؛ مخاطبین بیشتر برای گیم‌پس.

تمام استودیوهای داخلی مایکروسافت در یک قاب

مهدی نظر تو در این مورد چیه؟

مهدی رضایی:

-چیزی که من فکر می‌کنم اینه که گیم پس رشد بسیار سریع تری رو نسبت به قبل از این خرید تجربه می‌کنه. شما نمی‌تونید میزان افزایش سابسکرایبرهای گیم پس رو بعد از اضافه شدن ea play و بازی‌های بتسدا با افزایش مخاطبین این سرویس بعد از اضافه شدن بازی های اکتیویژن و بلیزارد مقایسه کنید.

گیم پس رشد انفجاری‌ای رو تجربه می‌کنه. سال آینده و حتی در اثر این هایپی که به وجود اومده این رشد می‌تونه قبل از اضافه شدن بازی‌ها هم به تدریج رخ بده. این خرید باعث میشه تقریبا کسی نمونه که با گیم پس آشنایی نداشته باشه و این یه قدم بسیار بزرگه برای مایکروسافت در تصاحب بازار گیم. فراموش نکنیم که اکثر مخاطبین این بازار کژوال هستن و کالاف دیوتی سهم بزرگی از ویدئوگیم رو در اختیار داره.

مصطفی نظر خودت چیه در این مورد؟

به شخصه فکر می‌کنم همانطور که از دو سال قبل مشخص بود، مایکروسافت قدم به قدم داره خودش رو تبدیل می‌کنه به نتفلیکس دنیای گیم و حتی باید گفت که الان هم به این عنوان رسیده. الآن نتفلیکس صدها میلیون دلار فقط بابت یک پروژه هزینه می‌کنه و از این بابت مشکلی هم نداره. مایکروسافت هم شرایط مشابهی داره و به لطف درآمد فوق‌العاده‌ای که سالانه از بخش نرم‌افزار کسب کرده، می‌تونه با فراغ بال خرج کنه و دست به جیب بشه. البته نکته‌ای رو هم نباید فراموش کرد، هم تعداد استودیوهای داخلی مایکروسافت بیشتر شده و هم IP‌های مختلفی رو به خودش اضافه کرده. استودیو‌های داخلی بیشتر یعنی تولید عناوین بیشتر و تولید عناوین بیشتر یعنی پر بار‌تر شدن گیم پس.

امیرحسین، از موارد فنی که بگذریم، خودت به شخصه چه حسی پیدا کردی یعد از شنیدن این خبر؟

امیرحسین رنجبر:

حس خوشحالی! دلیلش هم مشخصه، اکتیویژن داشت کارمنداش رو آزار می‌داد و از استعدادشون به درستی استفاده نمی‌کرد. ipهاش هم در خطر بود و احتمال کنسل شدن پروژه‌های آینده‌ش وجود داشت. حالا مدیریت عوض میشه، بازی‌های بهتر ساخته می‌شه و ipهای قدیمی برمیگردن.

مهدی حس تو چی بود؟

مهدی رضایی:

کاملا شوک شدم وقتی خبر رو دیدم، شوکه کننده‌ترین اتفاقی بود که توی عمر گیمری خودم تجربه کردم. تصور این که نسخه دوم اورواچ، دیابلوها، کالاف دیوتی‌ها و وارکرفت‌ها رو قراره رایگان روی ایکس باکس و پیسی خودم با گیم پس بازی کنم برام لذت خیلی زیادی داشت.

دقیقا اکثر افراد هم همین حس رو داشتن. یا به شدت شوکه شدن یا به خاطر پلتفرمشون خوشحال شدن از اتفاقات آینده.

از این موارد که بگذریم، یک سوال بزرگ ایجاد میشه. آیا سونی باز هم دست روی دست می‌ذاره و کاری نمی‌کنه یا این که بر برخلاف خریداری شدن بتسدا واکنش نشون میده؟ نظر شما چیه؟

امیرحسین رنجبر:

من به دوستام این موضوع رو گفتم اینجا هم میگم؛ دیروز کارمندهای بخش گیم سونی بعد از چیزی حدود پنج نسل، حس شکست و ناتوانی رو برای رقابت احساس کردن. ولی خب سامورایی‌ها هیچوقت تسلیم نمی‌شن! به نظر من سونی به این خبر جواب میده اما نه به شکلی که فکرش رو می‌کنیم. قطعا ابعاد جواب سونی خیلی کوچیک‌تر از این خریده، ولی به نظرم بی‌جواب نمی‌ذاره.

مهدی رضایی:

– سونی قطعا واکنش نشون میده و کاندیداهای خریدن استودیو توسط سونی به نظرم اسکوارانیکس و فرام سافتور هستن. هرچند اگه بخواد یکم رقابتی‌تر عمل کنه می‌تونه سگا رو صاحب بشه که رابطه خیلی خوبی با مایکروسافت داره.

به نظر من خیلی بعیده که سونی دست به خرید بزرگی بزنه. اون هم به دو دلیل. اول اینکه شاید از لحاظ مالی براش مقدور نباشه، دوم هم این که آیا اصلا نیازی به خرید بزرگ داره؟ بیاین صادقانه نگاه کنیم. بیش از ۲۵ بازی بزرگ و کوچیک برای پلی‌استیشن توسط استودیو‌های داخلی در دست ساخته. از طرف دیگه هنوز فروش PS5 فوق‌العاده است و در شرایط عالی به سر می‌بره.

به نظرم سونی می‌تونه تمرکزش رو بذاره روی سرویس اسپارتاکوس که گفته شده قراره با گیم پس رقابت کنه و از طرف دیگه اگر بنا بر خرید استودیو یا شرکت باشه، کمپانی‌ها و استودیوهای ژاپنی می‌تونن گزینه‌ خوبی باشن‌.

گل سر سبد IP‌های اکتیویژن بلیزارد را باید Call of Duty دانست که فعلا انحصاری نخواهد شد.

اما یک سوال جذاب. فیل اسپنسر شب گذشته در توییتر اعلام کرد که Call of Duty (حداقل برای مدتی) انحصاری نخواهد شد. نکته‌ای که غافلگیر کننده به نظر می‌رسید. امیرحسین به نظر تو مایکروسافت چرا این تصمیم رو گرفت؟

امیرحسین رنجبر:

می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه. از قرارداد‌های از پیش نوشته شده، تا حفظ احترام بین کامیونیتی گیمرها و حتی از دست ندادن بازار فروش بازی روی کنسول PlayStation. با این وجود، توئیت فیل اسپنسر دو پهلو بود. احتمالش هست بعد از پایان این قرارداد دوباره تصمیمشون عوض شه. چیزی که مشخصه اینه که فعلا خبری از Call of Duty انحصاری نیست.

تو خودت نظرت چیه؟

حقیقتا یکم برام عجیب بود در ابتدا، اما وقتی توییت رو به دقت خوندم متوجه یه نکته شدم. توییت فیل اسپنسر به شدت روی قرارداد‌ها و Agreement‌های قبلی مانور داده بود. به همین دلیل فکر می‌کنم به خاطر پایبند بودن به قرارداد‌های از قبل تنظیم شده، مایکروسافت تصمیم گرفته فعلا Call of Duty رو انحصاری نکنه. اما فکر می‌کنم بعد مثلا دو سال، عناوین Activision Blizzard هم مسیر آثار بتسدا رو میرن و کاملا انحصاری اکو سیستم مایکروسافت خواهند شد.

یک سوال دیگه هم پیش میاد، آیا به نظرتون ممکنه مایکروسافت دست به خرید بزرگ دیگه‌ای هم بزنه؟

امیرحسین رنجبر:

به نظر من نه! نه تنها دیگه از یه حدی قانون اجازه این‌کار رو بهش نمیده، بلکه مایکروسافت هم بالاخره رمز پول بی‌نهایت نزده! بالاخره یک بودجه‌ی محدودی وجود داره. برگشتن پول خرید اکتیویژن خودش یک پروسه چندین ساله‌ست. شاید در آینده‌ی دور همچین کاری انجام بده، اما به نظر من خریدهای آینده مایکروسافت به استودیو‌های کوچک‌تر ختم می‌شه، اما به نظرم متوقف نمیشه!

مهدی رضایی:

فکر نمی‌کنم. مایکروسافت به اندازه کافی استودیو داره و بار خودش رو تا انتهای نسل بسته. اونا ۳۴ تا استودیو دارن و خیلی بعیده خبر خرید دیگه‌ای از مایکروسافت بشنویم.

خیلی ممنونم از مهدی و امیرحسین عزیز که با من همراه بودن، یه سوال نهایی ازتون دارم. در کل نظرتون در مورد خرید‌های هنگفت و انحصاری کردنای ip‌های مشهور چیه؟ به نظرت در کل ممکنه اثر منفی روی صنعت گیم بذارن؟

امیرحسین رنجبر:

همونطور که بالاتر گفتم بستگی به شرایط اون ip و وضعیت سازنده‌هاش داره. اگه بازی‌های یک شرکت مثل Activision از کیفیت بد رنج ببرن، مشخصا خریداری شدنشون توسط یک کمپانی بزرگ‌تر می‌تونه وضعیت‌ رو بهتر کنه. کی از بازی بهتر بدش میاد؟ باید خدا رو شکر کرد که مایکروسافت داره این خریدها رو انجام میده نه اپل و آمازون و گوگل! در خصوص سطح دسترسی هم بعضی‌ها صحبت می‌کنند که برای من خنده‌داره. دوتا کنسول با دو بودجه‌ متفاوت داده. پلتفرم PC هم ساپورت می‌کنه. از طرفی می‌شه بازی‌های انحصاریش رو روی موبایل هم تجربه کرد. الان سطح دسترسی کی محدود شده؟ صنعت گیم یک سرگرمی پرهزینه هست. اگه بهترین تجربه رو خواستار هستید، باید هزینه کنید.

مهدی رضایی:

اگه سونی هم مثل مایکروسافت یک سرویس اشتراکی با قیمت معقول در دسترس قرار بده و خریدهای سونی هم در آینده ادامه دار باشه که به نظرم هست، این خریدها رو چیز بدی نمیدونم. موضوع اصلی توی ضرر انحصار دسترسی محدود هست اما وقتی سرویس‌های ارزون قیمتی مثل گیم پس وجود داشته باشه که هر کس با توجه به پلتفرمش اون رو تهیه کنه این خریدها اصلا چیز بدی نیس و اتفاقا به رشد و رقابت کمپانی‌های بزرگ جهت ساخت عناوین باکیفیت‌تر کمک می‌کنه.

در طی تنها چند سال، ترکیب مدیریت هوشمندانه و پول شرایط Xbox را دگرگون ساخته است.

ممنونم از دو دوست عزیز که نظرات خودشان را با ما در میان گذاشتند.

نظر شما دوستان عزیز چیست؟ آیا سونی واکنش بزرگی در قبال این اتفاق نشان خواهد داد؟ آیا با انحصاری شدن در ابعاد وسیع موافق هستید؟

Mahdi :- amir_hasanpoor ETERNAL_MAN (از بن بازگشته) Witcher THE BATMAN mohsenj74 مرد ریش دار نامرئی Gramy k

نظر شما