شناسهٔ خبر: 52106995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بلینکن: هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به برجام وجود دارد

وزیر خارجه آمریکا ضمن بیان این که هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به برجام وجود دارد، مدعی شد اگر در چند هفته آینده توافقی در وین حاصل نشود، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران بازگشت به توافق سال 2015 را غیرممکن می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بعد از گفت‌وگوی امروز (جمعه) خود با همتای روسش در ژنو درباره مسائل امنیتی و تنش‌ها بر سر اوکراین، در جمع خبرنگاران گفت که با «سرگئی لاوروف» در خصوص ایران هم گفت‌وگو کرده و توافق هسته‌ای ایران را نمونه‌ای از نحوه همکاری مسکو و واشنگتن در زمینه مسائل امنیتی خوانده است.

به گزارش رویترز، بلینکن به خبرنگاران در ژنو گفت که هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا در این خصوص گفت: وزیر امور خارجه (روسیه) و من این فرصت را داشتیم که درباره ایران صحبت کنیم، نمونه‌ای از این که چگونه آمریکا و روسیه می‌توانند با یکدیگر در مورد مسائل امنیتی مورد نگرانی مشترک همکاری کنند. 

وی در ادامه با بیان این که «گفت‌وگوها با ایران درباره بازگشت متقابل به پایبندی به برجام به لحظه تعیین‌کننده‌ای رسیده»، مدعی شد: اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند.

پیش‌تر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین ضمن بیان این که امروز (جمعه) طرف‌های غربی مذاکرات در نشستی با حضور اعضای برجام و آمریکا بدون حضور ایران، بر لزوم نهایی کردن این گفت‌وگوها در اسرع وقت تأکید کردند، افزود مسکو احساس فوریت دارد اما مخالف ضرب‌الاجل‌های ساختگی است.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند هفته پیش آغاز شده است. مقام‌های آمریکایی و اروپایی با اذعان به این که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته، مدعی هستند اندازه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوان امیدوار بود توافق در دسترس است.

دیپلمات‌های غربی همچنین همواره روی عنصر زمان مانور داده و تلاش کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم مذاکره‌کننده ایران را تحت فشار قرار دهند. تحلیلگران می‌گویند هدف طرف‌های غربی از توسل به این تاکتیک، تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده ایران و وادار کردن آن‌ها به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود برای اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از طرف غربی است.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن بر اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد. 

انتهای پیام/

نظر شما