شناسهٔ خبر: 52106291 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شاخ و شانه رئیس جمهور آمریکا برای روسیه

بایدن گفت که تهاجم تمام عیار «پیامدترین اتفاقی است که در جهان از نظر جنگ و صلح از زمان جنگ جهانی دوم رخ داده است»، با خطر سرایت به خارج از مرزهای اوکراین، و «می‌تواند از کنترل خارج شود».

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از گاردین رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه ناتو درباره نحوه واکنش به «تهاجم جزئی» اختلاف نظر دارد، به دولت کی یف هشدار داد.

جو بایدن گفته است که فکر می‌کند روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد و هشدار داد که مسکو با "بهای سنگین" روبرو خواهد شد، اما او اذعان داشت که ناتو در مورد نحوه واکنش در صورت "تهاجم جزئی" اختلاف نظر دارد.

کاخ سفید مجبور شد با عجله در مورد آخرین نکته شفاف سازی کند و گفت که هرگونه حرکت نیروهای روسی بر فراز مرز به عنوان تهاجم تلقی می شود.

اما بایدن، در گسترده‌ترین اظهارات خود درباره بحران اوکراین تا به امروز، که در در کنفرانسی خبری در کاخ سفید در اولین سالگرد ریاست جمهوری اش  برگزار شد، دولت در کی یف را نگران کرد و از نمایش وحدت مصمم که ناتو به دنبال ارائه آن است، دور شد.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نیات ولادیمیر پوتین گفت: «من مطمئن نیستم که او مطمئن باشد که قرار است چه کاری انجام دهد. "حدس من این است که او وارد خواهد شد، باید کاری بکند." "آیا فکر می کنم که او غرب را محک خواهد زد؟ آمریکا و ناتو را تا جایی که بتواند خواهد آزمود؟ بله، فکر می کنم چنین خواهد کرد اما بهایی جدی و گزاف بابت آن پرداخت خواهد کرد."

بایدن گفت که تهاجم تمام عیار «پیامدترین اتفاقی است که در جهان از نظر جنگ و صلح از زمان جنگ جهانی دوم رخ داده است»، با خطر سرایت به خارج از مرزهای اوکراین، و «می‌تواند از کنترل خارج شود».

او گفت که روسیه در تهاجم نظامی پیروز خواهد شد اما تلفات سنگینی متحمل خواهد شد. این همه فقط یک راهپیمایی نظامی برای روسیه نیست.» او با اشاره به کمک های نظامی اخیر ایالات متحده گفت. 

ناتو گفته است که در صورت حمله، نیروها را به جناح شرقی خود منتقل خواهد کرد و ایالات متحده نیز در مورد طیف وسیعی از تحریم ها با متحدان اروپایی خود بحث کرده است.

با این حال، بایدن  در بازتاب سناریوهای احتمالی، اختلافات پشت پرده بین متحدان ناتو را در مورد شدت واکنش نشان داد.

او گفت: آنچه شما خواهید دید این است که روسیه در صورت تهاجم، پاسخگو خواهد بود و بستگی به کاری دارد که انجام دهد. اگر این یک تهاجم جزئی باشد، یک چیز است، و در نهایت مجبور می شویم در مورد اینکه چه کار کنیم و چه کاری انجام ندهیم و غیره بجنگیم.

وی در پاسخ به این سوال که توضیح دهد چه چیزی به عنوان یک تهاجم جزئی شناخته می شود، به حملات سایبری و حضور افسران اطلاعاتی روسیه اشاره کرد که واشنگتن گفته است که قبلا در اوکراین هستند. او پیشنهاد کرد که حرکت عمده نیروها به داخل خاک اوکراین خط قرمز خواهد بود.

بایدن گفت: در ناتو در مورد اینکه کشورها مایل به انجام چه کاری هستند، اختلاف نظرهایی وجود دارد. اگر نیروهای روسی از مرز عبور کنند... فکر می کنم همه چیز را تغییر می دهد.

او افزود: "امیدوارم که ولادیمیر پوتین درک کند که او - غیر از یک جنگ تمام عیار اتمی - در موقعیت خیلی خوبی برای چیره شدن بر جهان نیست."

او همچنین گفت "خیلی مهم است" که متحدان ناتو در برابر احتمال حمله بالقوه روسیه اتحاد خود را حفظ کنند.

چند دقیقه پس از پایان سخنرانی بایدن، جن ساکی، سخنگوی وی، توضیحاتی را ارائه کرد. جن ساکی در بیانیه ای کتبی گفت: پرزیدنت بایدن با رئیس جمهور روسیه به صراحت گفته است: اگر نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین عبور کنند، این یک تهاجم مجدد است و با واکنش سریع، شدید ایالات متحده و متحدان ما مواجه خواهد شد. و او امروز تاکید کرد که این اقدامات تجاوزکارانه روسیه با پاسخ قاطع، متقابل و متحد مواجه خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پیشتر در همان روز گفت روسیه می‌تواند «در هر لحظه اقدام تهاجمی‌تر» علیه اوکراین انجام دهد و افزود که نیات نظامی پوتین همچنان نامشخص است زیرا او برای مذاکره با همتای روسی خود در پایان هفته آماده می‌شود. 

بلینکن پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کی یف، گفت که روسیه «نیروهای بسیار مهم» را در مرزهای اوکراین، از جمله در بلاروس، جایی که رزمایش‌های بزرگ قرار است ماه آینده آغاز شود، جمع آوری کرده است. او گفت که این می تواند آنها را در "مدت نسبتا کوتاه" دو برابر کند.

بلینکن قبل از گفت‌وگوهای روز جمعه در ژنو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که بی‌وقفه به دنبال راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران است. اما به نظر می رسد نشانه های کمی وجود دارد که مسکو و واشنگتن بتوانند در سوئیس به توافق دیپلماتیک دست یابند.

کرملین خواهان خروج نیروهای ناتو از شرق اروپا و بازگشت به سطح استقرار سال 1997 است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که مسکو از تعهد یکجانبه آمریکا برای رای دادن به عضویت اوکراین در ناتو راضی خواهد بود.

بلینکن گفت که برای پاسخ به آخرین خواسته‌های امنیتی روسیه «تکه کاغذی» ندارد، اما به نظر می‌رسد که وعده وتو در مورد آینده اوکراین را رد می‌کند و می‌گوید بستن درهای ناتو به روی اعضای جدید یک «غیر شروع کننده مطلق» است. 

بلینکن در پاسخ به این سوال که روسیه در آینده چه کاری ممکن است انجام دهد، گفت: "من نمی توانم ذهن ولادیمیر پوتین را بخوانم."

اما وی خاطرنشان کرد که رئیس جمهور روسیه سابقه طولانی رفتار تهاجمی داشته است. این شامل حمله به گرجستان در سال 2008 و الحاق کریمه در سال 2014، و "آموزش، تسلیح و رهبری" شورش جدایی طلبان در شرق اوکراین بود. بلینکن افزود: ما باید اقدامات خود را بر اساس واقعیت ها بنا کنیم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که روسیه ممکن است "بدون مقدمه" به اوکراین حمله کند و هشدار داد که در این صورت با تحریم های سختی روبرو خواهد شد.

او در پی چند ماه تنش بر سر صف آرایی نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، در جریان دیداری از کی‌یف پایتخت این کشور، صحبت می کرد.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر روابط نزدیک کشورش با اوکراین قول دیپلماسی "بی امان" برای متوقف کردن تعرض روسیه را داد.

پس از کی یف، بلینکن قرار است برای مذاکره با متحدان آلمانی و اروپایی به برلین سفر کند. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، گفت که روابط با ایالات متحده با «سرعت فرمول یک» در حال پیشرفت است.

وی اذعان کرد که روسیه از مذاکره مستقیم با دولتش امتناع می کند و گفت: "آقای لاوروف از من دوری می کند."

روسیه با بیان این که این حق را دارد که نیروهای خود را در هر کجا که دوست دارد در خاک خود مستقر کند، درخواست ها برای خروج نیروهایش از مرز اوکراین را رد کرده است.

این کشور همچنین اتهامات آمریکا مبنی بر آماده سازی بهانه ای برای حمله به اوکراین را رد کرده است. لاوروف ادعای آمریکا مبنی بر «عملیات با پرچم دروغین» روسیه را رد کرد و آن را «اطلاعات نادرست کامل» خواند.

سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه که مذاکرات اخیر در ژنو با آمریکا را به عهده داشت گفت کشورش "قصد انجام هیچ گونه تعرضی را ندارد."

او در مسکو گفت: "ما به طرف اوکراین موشک شلیک نخواهیم کرد، به این کشور حمله نخواهیم کرد و وارد خاک این کشور نخواهیم شد."

او گفت که آمریکا نمی تواند روسیه را وادار به دور کردن نیروهایش از مرز اوکراین کند.

آقای ریابکوف همچنین از واشنگتن خواست حمایت نظامی از اوکراین را متوقف کند، چون گفت تهدیدی مستقیم برای امنیت روسیه است.

در همین حال، روسیه به استقرار تجهیزات نظامی خود از شرق دور تا مرزهای اوکراین ادامه داد. محققان روز چهارشنبه گفتند که عناصر پرتابگر توپخانه موشکی BM-27 Uragan را در بلاروس حدود 200 کیلومتر (125 مایل) از کیف شناسایی کرده اند.

استقرار توپخانه موشکی سنگین در نزدیکی پایتخت اوکراین می‌تواند این نگرانی را افزایش دهد که برنامه‌های رزمایش مشترک می‌تواند پوششی برای پیشروی روسیه فراهم کند که می‌تواند به سرعت کی یف و دولت آن را در برگیرد.

روز چهارشنبه، وزارت دفاع روسیه جزئیات جدیدی از رزمایش مشترک را منتشر کرد که قرار است ماه آینده آغاز شود و تا 20 فوریه ادامه یابد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که روسیه قصد دارد 12 جنگنده پدافند هوایی سوخو-35 را به همراه سامانه های پدافند هوایی اس-400 به بلاروس برای این تمرینات مستقر کند.

دولت بایدن قول داده است که در صورت انجام عملیات روسیه، کمک نظامی به اوکراین را افزایش دهد، اما اعزام نیرو را رد کرده است. روز چهارشنبه بلینکن گفت که پشتیبانی نظامی همچنان ادامه دارد و تحویل سال گذشته به بالاترین سطح خود از سال 2014 رسیده است.

آمریکا همچنین اطلاعات محرمانه ای را در اختیار اوکراین قرار داده است. یک مقام آمریکایی گفت، ویلیام برنز، مدیر سیا، هفته گذشته از کی یف بازدید کرد و ارزیابی خود را با کابینه زلنسکی در میان گذاشت.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه که خواست نامش اعلام نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که آقای بلینکن در گفتگوهای روز جمعه به دنبال ارائه راه‌حل "دیپلماتیک" به سرگئی لاوروف است.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، پیش از این در سفر روز دوشنبه به کی یف، هشدار داده بود که هر گونه تشدید تنش‌ها "بهای اقتصادی، سیاسی و استراتژیک گزافی" برای روسیه به همراه خواهد داشت.

در همین حال، روسیه کشورهای ناتو را به "سرازیر کردن" سلاح به اوکراین متهم کرده و گفته است که ایالات متحده در حال دامن زدن به تنش در منطقه است.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما