شناسهٔ خبر: 52104679 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

ابعاد تکان‌دهنده از ایمنی خودروهای داخلی/ قصور پلیس در تصادف زنجیره‌ای بهبهان چه بود؟

کشمکش درباره کیفیت خودروهای ایرانی بار دیگر با تصادف زنجیره‌ای حدود ۶۰ خودرو در جاده بهبهان-رامهرمز بالا گرفته است و ماجرای ایمنی خودروهای ایرانی به باز نشدن ایربگ‌ها تقلیل داشته اما کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند کیفیت خودروهای داخلی ابعادی هولناک‌تر از ایربگ‌ها دارند.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین- هادی احتشام؛ کیفیت خودروهای داخلی سالهاست که زیر تیغ انتقاد مصرف‌کنندگان است اما لابی و رانت خودروسازان در ایران آنقدر قوی بوده است که نزدیک به چهار دهه انحصار بازار داخلی را در دست بگیرند و گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نباشد. حالا اما تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان-رامهرمز با واکنش گسترده رسانه‌ها در ایران مواجه شده است. 

صبح روز ۲۰ دی ماه امسال حدود ۶۰ خودرو با یکدیگر تصادف کردند و پنج نفر قربانی این تصادف زنجیره‌ای شدند. دو روز بعد سید کمال هادیان‌فر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در مصاحبه‌ای تکان‌دهنده اعلام کرد که «در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ دستگاه‌های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی‌شود؟» افشاگری پلیس موجی از انتقادها را علیه خودروسازان ایجاد کرد. 

مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد  گفت که« استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست. نظام ارزیابی کیفی خودرو، مجموعه‌ای از عوامل و مولفه‌هاست. ما کفِ کیفیت را در نظر گرفتیم، اما همان هم رعایت نمی‌شود.»

برخی نمایندگان مجلس هم شروع به مصاحبه‌هایی علیه خودروسازان کردند و در این میان خودروسازان با روش‌های عجیب و غریب سعی کردند ماجرای تصادف محور بهبهان-رامهرمز را توجیه کنند. بهانه‌هایی با این عنوان که رانندگان خودشان ایربگ‌ها را قفل کرده بودند! یا مدل‌های خودرو قدیمی بوده و برخی از این خودروها اساسا ایربگ نداشتند یا اینکه زاویه تصادف باید چقدر باشد تا ایربگ باز شود و ... 

این مساله دوباره واکنش پلیس را به دنبال داشت و پلیس راهور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که خودروسازان به جای اظهارات غیرمنطقی، به دنبال ارتقاء کیفیت خودروها باشند.

ایمنی خودروهای ایرانی چقدر است؟

حالا اما فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد آنلاین می‌گوید تست باز شدن ایربگ خودرو ساده‌ترین تست ایمنی است اما حتی اگر ایربگ این خودروها باز می‌شد استحکام بدنه خودروهای ایران به حدی ضعیف است که باز شدن ایربگ نه تنها کمکی به زنده ماندن سرنشینان نمی‌کرد بلکه ممکن است موجب مرگ چند نفر دیگر می‌شد!

او ادامه می‌دهد: وقتی بر اثر استحکام ضعیف بدنه کل صندوق عقب و کاپوت جلوی خودرو جمع شده یا خودرو از نواحی جانبی کاملا له و مچاله شده است و قفسه سینه و صورت افراد به شدت آسیب دیده است، باز شدن ایربگ می‌توانست به کاهش تبادل اکسیژن و مرگ سرنشینان دامن بزند.

او تاکید می‌کند: مساله استانداردهای تولید خودرو به این سادگی نیست و نکات فنی و بسیار دقیقی دارد که در جهان هر چهار سال یکبار بازنگری می‌شود و ارتقا پیدا می‌کند. مثلا امریکا زمانی متوجه شد که حجم بزرگ ایربگ‌ها باعث تشدید مرگ در تصادف‌ها شده است و همین مساله باعث بحران برای شرکت سازنده کیسه هوای تاکاتای ژاپن شد و بر اثر آن ۱۰۰ میلیون خودرو فراخوان شدند و از بازار جمع‌آوری شدند و یک میلیارد دلار خسارت برای خودروسازان به جا گذاشتند.

زاوه ادامه می‌دهد: پس از این ماجرا حجم ایربگ خودروها به یک سوم رسید. بنابراین تست‌های ایمنی خودرو مدام به روزرسانی می‌شوند و در حال حاضر ممکن است بنز S۵۰۰ سال ۲۰۱۵ در تست ایمنی فعلی مردود شود اما خودروسازان ایران خودروی ۵۰ سال پیش را در ایران تولید می‌کنند و با اضافه کردن چند آپشن سطحی می‌خواهند آن را مدل جدید نشان بدهند.

قصور پلیس در تصادف زنجیره‌ای بهبهان

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند که در این ماجرا نباید از قصور پلیس غافل شد. او در این زمینه توضیح می‌دهد: ماجرای تصادف بهبهان از آنجا شروع شد که یک تریلی کنار جاده متوقف بوده و چراغ‌های آن معیوب بوده است و چون خودروی جلویی متوجه آن نشده، تصادف شکل گرفته است. 

زاوه تاکید می‌کند: در بسیاری از جاده‌ها نه تنها نور کافی وجود ندارد که خودروهایی با چراغ‌های معیوب به راحتی از پلیس‌راه عبور می‌کنند یا در آزمون گواهینامه رانندگی در ایران رانندگی جاده جز تست‌های مهارت نیست و افراد با یک تست پارک دوبل و دور زدن گواهینامه رانندگی دریافت می‌کنند! این در شرایطی است که خود پلیس اعلام می‌کند که عامل عمده تصادف‌ها خطای انسانی است.

نظر شما