شناسهٔ خبر: 52101590 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست دانشگاه شهرکرد: دانشگاه‌ها به رشد ۵۰ درصدی اعتبارات نیاز دارند

شهرکرد - ایرنا - سرپرست دانشگاه شهرکرد با اشاره به افزایش هزینه‌های جاری و خدماتی دانشگاه‌ها و شرایط اقتصادی موجود گفت: رشد ۵۰ درصدی اعتبارات دانشگاه‌ها لازم است و امید می‌رود نمایندگان مجلس در این باره حمایت بیشتری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از دانشگاه شهرکرد، یاسر پیرعلی‌ در نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان چهارمحال و بختیاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به میزبانی دانشگاه شهرکرد برگزار شد، افزود:  سرانه غذای دانشجویی در اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و این در صورتی است که مبلغ واقعی غذا به‌ ازای دانشجو ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان تمام خواهد شد و این تفاوت در قیمت‌گذاری اولیه و قیمت تمام شده مشکلات بسیاری را برای دانشگاه در بحث‌های اعتباری ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تحصیل هفت هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: از این تعداد دانشجو افزون بر سه هزار نفر خوابگاهی هستند که تلاش می‌شود مسائل مربوط به تهیه غذا و ساماندهی سالن‌های غذاخوری‌ و همچنین سراهای دانشجویی به شکل مطلوبی‌ تدارک دیده شود اما این کار بسیار سخت است و انتظار می‌رود نمایندگان مجلس برای افزایش اعتبارات دانشگاهی همراهی بیشتری داشته باشند.

پیرعلی یادآور شد: دانشجویان به مانند روح برای کالبد دانشگاه هستند و دانشجو است که جریان‌سازی و مطالبه‌گری را در دانشگاه ایجاد می‌کند از این رو برنامه از سرگیری آموزش به صورت حضوری در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گرفته است و از ترم آینده دانشجویان به صورت حضوری فعالیت‌های آموزشی خود را در دانشگاه شهرکرد ادامه خواهند داد.

سرپرست دانشگاه شهرکرد در ادامه به ابلاغ معاونت امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها برای راه‌اندازی اتاق فکر و هم‌اندیشی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: امید می‌رود با ایجاد این اتاق فکر در چهارمحال و بختیاری زمینه لازم برای استفاده از ظرفیت‌های علمی در راستای رفع مشکلات استان و کشور فراهم شود.

پیرعلی افزود: دانشگاه‌ها علاوه بر انجام رسالت آموزشی و پژوهشی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در حرکت هستند و دانشگاه نسل چهارم هم کارآفرین است و هم مسئولیت‌های اجتماعی متعددی را برعهده دارد.

 وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: شرایط اشتغال به ویژه در چهارمحال و بختیاری‌ قابل قبول نیست و در بحث جامعه محوری و مسوولیت‌های اجتماعی نگاه‌ها به سمت دانشگاه معطوف است که لازم است برای برآورده شدن انتظارات راهکارهای مناسب اتخاذ شود.

سرپرست دانشگاه شهرکرد با اشاره به تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اهمیت این حوزه‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در مباحث تحقیقاتی هدایت ۵۰ درصد پایان‌نامه‌ها و فعالیت‌ها به سمت کاربردی‌ شدن و سپس تولید محصول و تجاری‌سازی و در نتیجه ایجاد اشتغال است.

 پیرعلی ادامه داد: سامانه "نان" که توسط وزارت علوم طراحی و در حال اجراست باعث ثبت نیازهای جامعه و صنعت شده و در نتیجه آن پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی نیز بر اساس همین نیازها تعریف خواهند شد تا بتوان به این طریق مشکلات کشور را رفع کرد.

دانشگاهیان به عرصه مطالبه‌گری و نقد مسائل کشور وارد شوند 

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: هنگامی که راهبردی به عنوان هدف و نقش تعریف می‌شود، ضروری است دانشگاه آن را به یک راهکار عملی و برنامه عملیاتی برای حرکت جامعه تبدیل کند.

احمد راستینه افزود: دانشگاه باید به مسائل و مشکلات روز کشور ورود کند و ضرورت‌ها را به شکلی شفاف بیان کند چرا که دانشگاه صلاحیت صحبت دارد.

 وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان از نقد و بیان پیشنهادهای جامعه دانشگاهی در راستای بهبود وضعیت کشور استقبال می‌کنند، تصریح کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، دانشگاه باید به مسائل کشور ورود کند و برای حل مسائل به دولت راهکار بدهد.

 نماینده مجلس شورای اسلامی به مهاجرت جامعه نخبگانی و افزایش تمایل عمومی برای زندگی در خارج از ایران نیز اشاره کرد و یادآور شد: تحقیقات فرهنگی نشانگر آن است که اعتقاد و باور به هویت‌های‌ اصیل در حال کمرنگ شدن است و باید برای تبیین این هویت و شناساندن ارزش‌های فرهنگی و باورهای دینی به دانشجویان برنامه‌ریزی منسجمی صورت بگیرد.

راستینه بر به کارگیری ظرفیت‌های علمی و فکری اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای ایجاد تحول در عرصه اجتماعی و اقتصادی تاکید و تصریح کرد: صحنه برای نقدهای غیرکارشناسی، دور از اخلاق و غیر مسئولانه باز است و دلیل آن نیز به دوری دانشگاه و دانشگاهیان از این عرصه باز می‌گردد در حالی که دانشگاهیان از صلاحیت بالاتری‌ برای مطالبه‌گری و نقد برخوردار هستند.

 دانشگاه‌ها برای حل مشکلات اقتصادی چاره‌اندیشی کنند

 نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه تشکیل اتاق فکر نمایندگان مجلس و جامعه دانشگاهی را در راستای یافتن راه‌حل‌ برای رفع مشکلات استانی و کشوری مهم ارزیابی کرد و گفت: دانشگاهیان پیشنهادهای‌ خود را برای اصلاح امور ابتدا از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال کرده و سپس آن را در دولت و مجلس به قانون‌ تبدیل کنند.

قدرت‌الله حمزه با اشاره به نقش دانشگاه در تربیت مدیران آینده کشور تصریح کرد: در صورتی که روند تربیتی صحیحی بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اصیل ایرانی اسلامی در دانشگاه‌ها شکل نگیرد نمی‌توان به اصلاح جامعه امید داشت.

وی شرایط اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی را یادآور شد و ادامه داد: اگر جامعه دچار فقر شود نه استاد، نه مسوول و نه اغنیاء امنیت نخواهند داشت از این رو باید برای این مساله چاره‌اندیشی شده و دانشگاه نیز باید با قدرت در این زمینه وارد شود.

تکلیف به دانشگاه‌ها مطالبه شود

مسوول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه شهرکرد گفت: با نگاه به قبل، اکنون و آینده می‌توان دریافت که آنچه باعث ارزش و اقتدار جوامع بوده، علم است و اگر امروز در حوزه اقتصادی کشور مشکلاتی وجود دارد به طور قطع مرجعیت علمی باید گره‌گشا باشد.

حجت الاسلام سعید صفی با اشاره به اینکه در دانشگاه باید نگاه تمدنی حاکم باشد، تصریح کرد: دانشگاه باید در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارد و ضروری است این مهم در تمام ارکان دانشگاه جاری و ساری باشد.

وی یادآور شد: آنچه از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود این است که در مقابل قائل بودن حق و حقوق برای دانشگاه، تکلیف به دانشگاه نیز مطالبه شود.

به گزارش ایرنا، در نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان‌ چهارمحال و بختیاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی جمعی از استادان دانشگاه و نخبگان علمی نظرات خود در خصوص مسائل روز کشور و همچنین نیازها و مشکلات دانشگاه‌ها بیان کردند.

نظر شما