شناسهٔ خبر: 52100263 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رئیسی در تهران : با پوتین توافقات خوبی کردیم

ایرنا نوشت : رئیسی گفت : وزیر اقتصاد و امور خارجه و نفت و روسای برخی سازمان ها نیز جلسات خوبی در این سفر با همتایان خود داشتند.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهوری کشورمان پس از بازگشت از روسیه در فرودگاه مهرآباد درباره توافقات صورت گرفته با مقامات روس درباره گسترش روابط در زمینه های مختلف اقتصای و سیاسی توضیحاتی ارائه کرد.

ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب در بدو ورود به کشور با اشاره به ظرفیت های مغفول مانده اقتصادی میان ایران و روسیه اظهار کرد: مقرر شد در گام اول ۱۰ میلیارد دلار سطح تجارت دو کشور ارتقا یابد و در سطوح بعدی نیز اقدامات دیگری می توان انجام داد. همچنین در توافقات صورت گرفته قرار شد ظرفیت های کشاورزی دو کشور بیشتر ارزیابی شود و مبادلات محصولات کشاورزی دوکشور در سطحی بالا توسعه یابد و اقداماتی در این زمینه شود. 

وی با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل و مسئله ترانزیت عنوان کرد: امروز زمینه خوبی در کوریدور شمال جنوب و دریای خزر داریم و مقرر شد حوزه ترانزیتی دنبال شود تا بتوانیم کار کوریدور شمال به جنوب را با همکاری دو کشور فعال کنیم و این مسیر ترانزیتی به کشورهای مختلف از جمله روسیه کمک می کند تا زمان حمل و نقل را کم کند. 

رئیس جمهوری تاکید کرد: در صنایع، همکاری های دفاعی، هوا و فضا و همکاری های فضایی نیز توسعه لازم پیدا خواهد شد و صحبت هایی کردیم که وزارت خارجه و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ما (وزیر نفت) اجرای مصوبات و توافقات دو کشور را تا حصول نتیجه قطعی دنبال کند. وزرا نیز موظف به عملیاتی کردن توافقات شدند. 

رئیسی در تهران : با پوتین توافقات خوبی کردیم

بیشتر بخوانید :

رئیسی با اشاره به مسئله ادراک مشترک نسبت به تحولات خارجی بین ایران و روسیه تاکید کرد: در زمینه سیاست خارجی، همکاری ما و روسیه می تواند به بحران های منطقه ای و مسائل بین المللی  و صلح و ثبات کمک کند. در این موضوع، درباره حوزه های مختلفی پیرامون سیاست خارجی بحث شد و نگاه های مشترکی بین دو کشور وجود داشت. در سوریه در مبارزه با تروریسم تجربه خوبی با روس ها داشتیم و این نمونه و تجربه خوب در زمینه های دیگر می تواند تکرار  و همکاری ما می تواند موجب امنیت شود. 
وی گفت: ما اطمینان داریم امروز ایران اسلامی به عنوان کشور مستقل و مقتدر در منطقه حضور امنیت ساز دارد و کشورهای همسایه دیده اند هرجا ایران حاضر شده، این حضور امنیت ساز بوده است؛ برخلاف بیگانگان که مشکل امنیتی ایجاد کرده اند. 

وی یادآور شد: سه ساعت با پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره مسائل مختلف دوجانبه و منطقه ای و بین المللی صحبت کردیم و توافقات خوبی حاصل شد و وزیر اقتصاد و امور خارجه و نفت و روسای برخی سازمان ها نیز جلسات خوبی در این سفر با همتایان خود داشتند و امیدوارم این مهم، آغازی برای  اتفاقات خوب بین ایران و روسیه باشد. 

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به روسیه علاوه بر دیدار با همتای روس خود، با ایرانیان مقیم روسیه، فعالان اقتصادی و تجار روس و رئیس شورای مسلمانان این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد.
رئیس جمهوری همچنین در جمع نمایندگان مجلس دومای روسیه و اعضای شورای علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو حضور یافته و سخنرانی کرد و دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو نیز به آیت الله رئیسی اعطا شد.
دکتر رئیسی در پایان برنامه‌های سفر به روسیه در مسجد جامع مسکو حضور یافته و پس از اقامه نماز جماعت در جمع نمازگزاران سخنرانی کرد.

2121

نظر شما