شناسهٔ خبر: 52099166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تاکید وزرای خارجه ایران و روسیه بر نهایی‌کردن نقشه راه روابط د‌و کشور

وزرای امورخارجه ایران و فدراسیون روسیه در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و مذاکرات وین تبادل نظر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، وزرای امور خارجه ایران و روسیه در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و مذاکرات وین تبادل نظر کردند. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار به بخشی از مشکلات فرودگاه مسکو که موجب معطلی مسافران ایرانی شده، پرداخت و خواستار اقدام فوری برای رفع این مشکلات شد.

وزیر خارجه روسیه علت اصلی این مشکلات را بی دقتی برخی اتباع ایرانی در پر کردن برگه ویزا و ذکر اهداف سفر دانست.

سرگئی لاوروف حل مشکلات کنسولی از جمله رفع موانع فرودگاهی و تلاش دوجانبه برای حل آن‌ها را با اقدام دستگاه‌های مسئول مهم عنوان کرد.

برخی رسانه‌ها گزارش دادند یکی از شهروندان ایرانی گفته پلیس امنیت روسیه در فرودگاه شهر مسکو با او برخورد نامناسبی داشته؛ این اتفاق باعث شده که این شهروند با کنسولگری ایران تماس بگیرد، اما کسی پاسخگو نبوده است.

به گفته شکرالله جمالی، او وقتی برای دیدن خانواده اش به مسکو سفر کرده، برخلاف طی کردن مراحل قانونی، با برخورد نامناسب مأموران مواجه شده است. اگرچه آقای جمالی اضافه کرده "این مسئله برای اولین بار نیست که در روسیه رخ می‌دهد. "

پیش‌تر در فرودگاه‌های کشور‌های خارجی برخورد مأموران با مسافران ایرانی انتقاد‌هایی را در بر داشته بود.

در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، سرگئی لاوروف ابراز امیدواری کرد پروژه‌های اقتصادی که با مشارکت شرکت‌های روسی در ایران در حال اجراست، هر چه سریعتر به اتمام برسد.

در بخشی از گفت‌وگوها، وزرای خارجه دو کشور بر ضرورت نهایی کردن نقشه راه روابط دو کشور که در دیدار رؤسای جمهور مطرح شده، تأکید کردند.

امیرعبداللهیان و لاوروف راه حل سیاسی افغانستان را تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام دانستند.

درباره یمن هم راه حل سیاسی مبتنی بر آتش بس، رفع محاصره انسانی و گفت‌وگو‌های یمنی مورد تأکید قرار گرفت.

در این ملاقات، وزرای خارجه ایران و روسیه با اشاره به روابط رو به گسترش دو کشور، ملاقات اخیر رؤسای جمهور ایران و روسیه را نشانه جدیت در گسترش هر چه بیشتر و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دانستند و ابراز امیدواری کردند که نهاد‌های ذیربط دو کشور هرچه سریعتر توافقات صورت گرفته در سطح روسای جمهور دو کشور را اجرایی کنند.

 وزیر امور خارجه روسیه سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به روسیه را تحول مهمی در روابط دو کشور دانست. او تأکید کرد هم اکنون زمینه گسترش تعاملات دو کشو بیش از پیش فراهم شده است.

روز گذشته، رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه سفر کرده بود.

پایان پیام/50

نظر شما