شناسهٔ خبر: 52098431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رویترز از قول مقام فرانسوی: مذاکرات وین به تغییر رویکرد نیاز دارد / اگر ایران به این مسیر ادامه دهد، موفق نخواهیم شد به برجام بازگردیم

یک مقام دیپلماتیک فرانسوی روز پنجشنبه مدعی شد در روند مذاکرات مسائل اصلی مورد توجه قرار نگرفته‌اند و مذاکرات وین پیش از فرا رسیدن ماه تعیین کننده فوریه به تغییر رویکرد نیاز دارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: یک مقام دیپلماتیک فرانسوی روز پنجشنبه مدعی شد در روند مذاکرات مسائل اصلی مورد توجه قرار نگرفته‌اند و مذاکرات وین پیش از فرا رسیدن ماه تعیین کننده فوریه به تغییر رویکرد نیاز دارد.

به گزارش "رویترز"، این مقام دیپلماتیک فرانسوی که نخواست نامش فاش شود، پس از دیدار وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در برلین به خبرنگاران گفت: پیشرفت جزئی، کم و آهسته در مورد موضوعاتی وجود دارند که ما می‌دانیم مسائل اصلی مذاکرات نیستند.

وی افزود: اگر ایران به این مسیر در سطح هسته‌ای ادامه دهد و مذاکرات به همین منوال پیش برود، ما موفق نخواهیم شد این کار (بازگشت به توافق) را انجام دهیم.

این مقام فرانسوی حاضر به تعیین ضرب الاجل نشد اما ادعا کرد که روند فعلی قابل دوام نیست.

وی گفت: از نظر ما، تغییر رویکرد ضروری به نظر می‌رسد. من فکر می‌کنم که ماه فوریه کاملا تعیین کننده خواهد بود. قرار نیست ما در وین در ماه‌های مارس، آوریل، می‌و غیره اینگونه ادامه دهیم.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز پنجشنبه در برلین آلمان در تداوم بکارگیری تاکتیک بکارگیری ضرب الاجل برای فشار بر ایران در میز مذاکره اعلام کرد که مذاکرات وین باید تسریع شود.

به گزارش "خبرگزاری فرانسه"، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد برای احیای برجام، باید روند مذاکرات تسریع یابد.

وی پس از گفت و گو با همتایان اروپایی و آمریکایی خود در شهر برلین آلمان به خبرنگاران گفت: مذاکرات نمی‌توانند به این آرامی ادامه یابند.

پیش از این نیز، وزیران امور خارجه آلمان و آمریکا در نشست خبری مشترکی ادعاهای خود را درباره مذاکرات وین تکرار کردند و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن برغم ادعاها اظهار داشت ارزیابی شخصی من پس از گفت و گو با همه همکارانم این است که بازگشت به پایبندی مشترک به برجام همچنان ممکن است.

وزیر امور خارجه آمریکا که به آلمان سفر کرده است، روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت که همراه انگلیس، فرانسه، آلمان و جوسپ بورل نماینده اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری با ایران و بازگشت مشترک به اجرای کامل برجام گفت‌ وگو کردیم.

این مقام ارشد دولت بایدن با بکارگیری تاکتیک ضرب الاجل برای فشار بر تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین ادعا کرد: ما در زمان حساس و تعیین کننده‌ای هستیم، می‌توانیم این مذاکرات را به یک نتیجه موفق برسانیم و به نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها رسیدگی کنیم اما زمان رو به اتمام است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده و رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما