شناسهٔ خبر: 52097413 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امروز پنجشنبه؛

بلینکن: روسیه در صورت حمله به اوکراین، منتظر پاسخ شدید ما باشد

محمدرضا الكائی

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در مورد روسیه هم صدا هستند و در صورت تجاوز مسکو به کی یف، واکنشی سریع و شدید نشان خواهند داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز پنجشنبه هشدار داد در صورتی که روسیه اقدام به اعزام نظامیان خود به اوکراین نماید، پاسخی سریع و شدید از آمریکا و متحدانش دریافت خواهد کرد.

بلینکن در کنفرانسی خبری با همتای آلمانی خود در این باره به خبرنگاران گفت: اگر نیروهای نظامی روسیه در سراسر مرز اوکراین حرکت کنند و اقدامات تجاوزکارانه جدیدی برضد اوکراین انجام دهند، با واکنش سریع، متحد و شدید آمریکا و متحدان و شرکای ما مواجه خواهند شد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده و شرکای آن در مواجهه با اقدامات مسکو متحد هستند و تاکید کرد که دیپلمات‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر بیش از ۱۰۰ جلسه با متحدان واشنگتن برگزار کرده‌اند «تا اطمینان حاصل کنند که وقتی صحبت از روسیه می شود ما با یکدیگر هم صدا هستیم و یک صدا عمل می‌کنیم».

وی ادامه داد: این اتحاد به ما قدرت می‌دهد، قدرتی که می‌توانم بگویم که روسیه با آن برابری نمی‌ کند و نمی‌تواند که برابری کند. به همین دلیل است که ما در وهله اول اتحادها و مشارکت های داوطلبانه ایجاد می کنیم و همچنین به همین دلیل است که روسیه بی پروا به دنبال ایجاد تفرقه بین ماست.

همچنین «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خط لوله «نورد استریم-۲» که برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان ساخته شده است، مشمول تحریم‌های غرب برضد مسکو می‌شود یا خیر، گفت: در صورت تشدید بیشتر تنش ها، همه اقدامات در مورد این موضوع مطرح خواهد بود.

پیشتر «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز در توضیحاتی درباره اظهارات مبهم «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره درباره عواقب اقدام مسکو برضد کی یف، گفته بود: اگر نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین عبور کنند، این مسئله یک تهاجم مجدد است و با واکنش سریع، شدید و متحد ایالات متحده و متحدان ما مواجه خواهد شد.

ساکی در ادامه افزود اما حملات سایبری و تاکتیک‌های شبه‌ نظامی روسیه با پاسخی قاطع، متقابل و متحد مواجه خواهد شد.

اظهارات فوق در حالی بیان می شود که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که انتقال تسلیحات به اوکراین نشان دهنده آمادگی غرب برای تحریکات است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین در ادامه با اشاره به اتهامات واشنگتن برضد مسکو گفت که ادعای ایالات متحده مبنی بر آماده شدن روسیه برای حمله به اوکراین مسئله ای است که آنها برای ایجاد زمینه تحریکات نظامی گسترده خود نیاز دارند.

نظر شما