شناسهٔ خبر: 52097326 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جمع بندی وزیر کشور برای جبران خسارات سیل جنوب کرمان

وزیر کشور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمان، آخرین تصمیمات برای جبران خسارات سیل جنوب کرمان را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان- احمد وحیدی عصر پنجشنیه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمان که با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشور و دیگر مسئولان در فرمانداری جیرفت برگزار شد، گفت: فهرستی از کشاورزانی که از اشخاص وام دریافت کرده اند به صورت دقیق تهیه تا تسهیلات قرض الحسنه به آن‌ها پرداخت شود.

او می گوید: وام‌های کشاورزان جنوب کرمان که گرفتار سیلاب شده اند، به مدت ۲ سال استمهال می‌شود.

وزیر کشور گفت: به چاه‌های کشاورزی که بر اثر سیل کاملا تخریب شده اند نیز به فاصله نزدیک همان چاه، مجوز حفر چاه جدید داده شود و چاه‌های قابل احیا نیز به فوریت احیا شوند.

او می گوید:  آمار منازل آسیب دیده و تخریب شده در جریان سیل‌های اخیر نیز به صورت دقیق اعلام شود و باید با احداث، ترمیم و استحکام بخشی سیل بند، خیال مردم را از خسارات سیل در آینده آسوده کنیم.

به گفته وحیدی تلفات دام‌های مردم در سیلاب باید جبران شود و مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پذیرفته اند خساراتی که سیل به دامداران وارد کرده را جبران کنند و باید آمار دقیق تهیه و ارائه شود.

او می گوید: همچنین آمار دقیقی از خساراتی که به لوازم خانگی مردم وارد شده نیز ارائه شود تا هیچ اجحافی در حق کسی نشود.

وزیر کشور گفت: سپاه ثارالله کرمان نیز تقبل کرده برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های قارچی پس از سیل، تجهیزات لازم برای سمپاشی محیط را در اختیار سازمان جهادکشاورزی این استان قرار دهد.

اومی گوید: در آینده هشت طرح آبخیزداری در جنوب استان کرمان اجرامی شود و ما نهایت همکاری را برای تامین اعتبار آن خواهیم داشت.

جلسه بحران کرمان

 استاندار کرمان نیز در این جلسه با اشاره به بروز سیلاب در جنوب استان کرمان گفت: ساخت و ساز‌های غیرمجازی که در حریم مسیل‌های این منطقه انجام شده را باید تخریب کرد و حریم رودخانه‌ها را پاکسازی کنیم.

 او می گوید: با توجه به اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع سیل، توانستیم شهر‌ها را حفظ کنیم و نهایت تلاش خود را برای حفظ جان مردم انجام دادیم.

زینی وند گفت: متاسفانه در جریان ۲ سیلاب اخیر، مادر و فرزندی در سیرجان و ۲ کودک در ریگان و یک نفر در کهنوج به دلیل حوادث ثانویه پس از سیل و به دلیل سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی جان خود را از دست دادند.

او می گوید: رییس دفتر رییس جمهور که به اتفاق حجت الاسلام رییسی در سفر روسیه و در مسکو به سر می‌برد با تشکر از فعالیت‌های انجام شده در ابلاغ پیام  رئیس جمهور گفت: شخص رئیس جمهور بر خدمات رسانی به مردم، در کنار مردم بودن و بسیج امکانات و نیرو‌ها تاکید دارد.

استاندار کرمان گفت: سپاه، ارتش و بخش خصوصی برای امداد رسانی به کمک ما آمده است و فرمانداران با هم فکری اعضای ستاد بحران و سازمان جهاد کشاورزی کار‌های ضروری انجام دهند تا سیلاب‌های بعدی خسارت به بار نیاورند.

به گفته او بیشترین خسارت سیل در جنوب استان کرمان در حوزه کشاورزی بوده و برای خساراتی که سیل به لوازم خانگی و دام‌ها وارد کرده در کوتاه‌ترین زمان ممکن جبران خواهیم کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: در سیل اخیر ۱۳۴ رشته قنات و ۸۱۰ حلقه چاه آسیب دیدند و برخی اراضی کشاورزی از بین رفته و سیل ۶۴۰ کیلومتر جاده‌های بین مزارع  را از بین برده است.

سعید برخوری  می گوید: ۱۶ هزار و ۱۷۰ هکتار زراعی و یک هزار و ۷۲۰ هکتار باغات و ۲ هزار و ۲۲۸ راس تلفات دام سنگین و  ۳۵۰ راس تلفات دام سبک داشتیم.

به گفته او مجموع خسارات سیل اخیر در بخش کشاورزی، هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان و در سیل ۱۲ دی‌ماه هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان برآورده  شده است که باید برای جبران آن اعتبار اختصاص پیدا کند.

رییس جمعیت هلال احمر کشور نیز در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و خدمات مسئولان استانی گفت: با همدلی و هماهنگی مدیران ستادی در استان کرمان، امر امدادرسانی بسیار خوب پیش رفته است.

جلسه بحران استان کرمان

او می گوید: با توجه به اینکه راه‌های ارتباطی برخی روستا‌ها قطع شده، امدادهوایی در حال انجام است و  با کمک بالگرد‌های ارتش و سپاه، امر امدادرسانی تسریع خواهد یافت.

به گفته کولیوند کارکنان و نیرو‌های داوطلب تا پایان شرایط پایدار در منطقه در کنار مردم خواهند بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز در این جلسه گفت: ۱۳۰ تیم عملیاتی در ۱۴ شهرستان متاثر از سیل فعالیت می‌کنند و جمعیت هلال احمر استان کرمان، تاکنون به ۱۸ هزار نفر از سیل زدگان، خدمات امدادی و اسکان اضطراری داده است.

 به گفته او در  ۱۶۰ روستا به صورت شبانه روزی امدادرسانی انجام شده و حدود ۲۰۰ تن اقلام زیستی بین سیل‌زدگان در روستا‌های مختلف توزیع شده است.

فلاح می گوید: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای تقویت انبار‌های هلال احمر در استان کرمان لازم است و در چند روز گذشته حدود ۴۵ میلیارد تومان کالا‌های موجود انبار‌ها در امدادرسانی‌ها توزیع شده است.

سیلاب که هفته گذشته خسارت‌های زیادی در جنوب استان کرمان ایجاد کرده بود، طی چند روز گذشته نیز خسارت‌های دیگری در این مناطق و نیز شرق استان کرمان به بار آورد.

منبع: خبرگزاری ایرنا 

انتهای پیام/ م 

نظر شما