شناسهٔ خبر: 52095829 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

یک پیوند دیگر از خوک تغییر ژنتیکی‌ یافته به انسان | کلیه‌های خوک در بدن انسان مرگ مغزی‌ شده

پژوهشگران آمریکایی در تلاش برای نجات جان انسان‌ها با استفاده از اندام‌های به دست آمده از خوک‌های تغییر ژنتیکی‌یافته نتایج یک تجربه عجیب دیگر را گزارش کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این بار جراحان در ایالت آلابامای آمریکا کلیه‌های یک خوک تغییر ژنتیکی یافته را به بدن یک مرد مرگ مغزی‌شده پیوند زدند- این کار به قصد تمرین عملی انجام شد که آنها امیدوارند در ماه‌های بعدی روی بیماران زنده هم انجام دهند.

دکتر جیم لاک از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام ایالت آلاباما که سرپرست این جدیدترین بررسی است و هدفش شروع کارآزمایی بالینی پیوند کلیه خوک به انسان است، گفت: «کمبود اندام‌های پیوندی بحرانی حل‌نشده در آمریکا بدل شده است و ما هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نکرده‌ایم.»

تجربه‌های مشابهی در ماه‌های اخیر در سرخط اخبار قرار گرفته‌اند. جراحان در دانشگاه نیویورک دو بار در پاییز امسال کلیه‌های خوک را به طور موقت در بیرون از بدن به رگ‌های خونی یک فرد درگذشته پیوند زده شد تا کار کردن آن مشاهده شود. همچنین جراحان در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند قلب یک خوک تغییر ژنتیکی ‌داه شده را به یک مرد دچار نارسایی قلب و در حال مرگ پیوند زدند و تا به حال او را زنده نگهداشته‌اند.

در همین زمینه

در این پیوند کلیه‌های خوک به این فرد مرگ مغزی‌شده در طول سه روز تا هنگامی که بدن این مرد از دستگاه‌های حافظ حیات جدا شد، نشانه‌ای از رد پیوند در این کلیه‌ها مشاهده نشد. همچنین معلوم شد که رگ‌های خونی ظریف کلیه خوک تحمل فشار خون انسانی را دارند. یکی از کلیه‌ها هنگام خارج کردن از بدن خوک آسیب دیده بود و به خوبی کار نکرد. اما کلیه دوم به سرعت شروع به تولید ادرار کرد. هیچ ویروس خوکی به فرد گیرنده منتقل نشد و سلول‌های خوکی در جریان خون او یافت نشد.

پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان برای دهه‌ها بدون موفقیت انجام شده است. مشکل این است که دستگاه ایمنی بدن انسان به طور فوری بافت بیگانه را پس می‌زند. اما دانشمندان اکنون از تکنیک‌های جدید برای ویرایش ژن‌های خوک استفاده می‌کنند تا اندام‌های آن برای انسان قابل‌پذیرش باشد.

جراحان دانشگاه آلاباما در این پیوند کلیه خوک به انسان مانند پیوند قلب خوک به انسان از خوک‌های تغییر ژنتیکی‌ یافته ایجاد شده بوسیله یک شرکت آمریکایی به نام Revivicor استفاده کردند. دانشمندان این شرکت با ۱۰ تغییر ژنتیکی  برخی از ژن‌های برانگیزاننده حمله دستگاه ایمنی انسان و عامل بزرگ شدن بیش از حد اندام‌های این حیوانات را حذف کردند و برخی از ژن‌های انسانی‌ را به آنها افزودند تا اندام‌های این حیوانات کمتر برای دستگاه ایمنی انسان بیگانه به نظر برسد.

نظر شما