شناسهٔ خبر: 52095560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

ماموریت‌های جدید در انتظار دفاتر خدمات سلامت

نماینده ای از معاونت های دیگر وزارتخانه حسب سایر دستورات جلسه حضور داشتند اما نماینده ای برای دفاع از موضوع دفاتر خدمات سلامت وجود نداشت و در همان جلسه مصوبه ای را ابلاغ کردند.

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین> سلامت > معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت با بیان اینکه انجام امور توسط دفاتر خدمات سلامت کاهش بار دولت را به دنبال دارد، گفت: اکنون دفاتر خدمات سلامت صرفا خدمات بازدید از اماکن بهداشت محیط و حرفه‌ای را بر عهده ندارند بلکه ماموریت‌های جدیدی همچون خودپایشی و خودارزیابی موسسات درمانی را هم به زودی انجام خواهند داد.

به گزارش  شفاآنلاین :    دکتر حمید اسدی با اشاره به مصوبه منتشر شده از سوی هیات مقررات زدایی وزارت اقتصاد در خصوص دفاتر خدمات سلامت وزارت بهداشت، توضیح داد: چندی پیش جزییات فراخوان وزارت بهداشت برای تاسیس دفاتر خدمات سلامت منتشر شد که در پی آن، هیات نامبرده مصوبه ای را منتشر کرد که جای بررسی و تامل دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در جلسه ای که در این خصوص برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شده بود نماینده ای از معاونت بهداشت وزارت بهداشت دعوت نشده بود، گفت: نماینده ای از معاونت های دیگر وزارتخانه حسب سایر دستورات جلسه حضور داشتند اما نماینده ای برای دفاع از موضوع دفاتر خدمات سلامت وجود نداشت و در همان جلسه  مصوبه ای را ابلاغ کردند. این درحالی است که دستور جلسه هیات مقررات حذف تعرفه از دفاتر خدمات نبود و موضوع کاهش تعرفه ها مطرح بوده است. علاوه بر اینکه نماینده ای از وزارت بهداشت درباره این موضوع در جلسه حضور نداشت بلکه آنها به دستور جلسه خود هم توجه نکرده و طرحی که هیچ ارتباطی به جلسه نداشت را مصوب کردند.

فعالیت دفاتر خدمات سلامت از سال ۹۵ آغاز شده است
اسدی با اشاره به اینکه فعالیت دفاتر خدمات سلامت از سال ۹۵ آغاز شده است و تاکنون بیش از ۱۳۰۰ فرصت اشتغال ایجاد کرده اند، عنوان کرد: تاکنون ۱۸۰ دفتر مجوز  اخذ کرده اند که ۱۶۰ دفتر فعال هستند. فعالیت این دفاتر نتایج بسیار مثبتی همچون کاهش تصدی گری دولت را به همراه داشته است. دفاتر از زمانی که ایجاد شدند کمک بسیار زیادی را برای اصناف به همراه داشتند به طوریکه از پلمب ۷ هزار واحد صنفی پیشگیری شد و از نظر اقتصادی هم منافع بسیاری را برای صاحبان حرف به دنبال داشته است.

معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت افزود: نکته مهمتری که باید به آن توجه کرد این است که وزارت بهداشت اصراری بر اینکه همه اماکن خدمات خود را از دفاتر خدمات سلامت دریافت کنند نداشته و ندارد، تنها موضوعی که مطرح بوده، این است که اماکن یا خود این ارزیابی را انجام دهند و یا آنها را از دفاتر خدمات سلامت اخذ کنند که این اقدام با فعالیت همکاران ما در مرکز سلامت و محیط کار متفاوت است.

وظیفه ما این است که دولت از تصدی‌گری خارج شود
وی با تاکید بر اینکه طبیعتا بازرسی همکاران ما در مرکز سلامت و محیط کار رایگان است و آنها همچون گذشته نظارت خود را انجام می دهند، به چگونگی فعالیت دفاتر خدمات سلامت اشاره و اظهار کرد: اگر قرار باشد کسی خودپایشی انجام دهد تنها دو راه حل دارد؛ اول اینکه خود کارشناس باشد که درصد این موضوع بسیار پایین است و دوم  اینکه فرد کارشناسی را از بهداشت محیط استخدام کند که حداقل باید ماهیانه ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان هزینه کند و این درحالی است که اگر این خدمات را از دفاتر خدمات سلامت دریافت کند رقم بسیار ناچیزی می شود البته ناگفته نماند مشاوره هایی هم که آنها از این دفاتر دریافت می کنند ارزش ریالی بسیار زیادی دارند.

اسدی تصریح کرد: اکنون دفاتر خدمات سلامت صرفا خدمات بازدید از اماکن بهداشت محیط و حرفه ای را بر عهده ندارند بلکه ماموریت های جدیدی همچون خودپایشی و خودارزیابی موسسات درمانی را هم به زودی انجام خواهند داد. همچنین ۱۲ خدمت هم در سازمان غذا و دارو برای آنها تعریف شده است که همه این موارد در جهت تسهیل امور برای بخش غیردولتی و صاحبان حرف و اماکن است.

بنابر اعلام وبدا، ‌ معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه انجام امور توسط این مراکز کاهش بار دولت را هم به دنبال دارد، مطرح کرد: وظیفه ما این است که دولت از تصدی گری خارج شود و به بخش غیر دولتی اعتماد و از کمک آنها بهره مند شود که همه این موارد در تاسیس دفاتر خدمات سلامت دیده شده است. لذا طبیعی است که مصوبه هیات مقررات زدایی از نظر ما وجاهت نداشته باشد چرا که باید مسیر کارشناسی را با حضور نمایندگان ما بگذراند، طبیعی است که بعد از  آن هر تصمیمی اتخاذ شود ما هم تمکین خواهیم کرد.

نظر شما