شناسهٔ خبر: 52095523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسکو : روسیه نگران اعمال تحریک آمیز غرب در شرق اوکراین است

مسکو - ایرنا - ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه نگران اعمال تحریک آمیز در شرق اوکراین با حمایت کشورهای غربی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی گفت: در زمان حاضر رسانه های غربی و اوکراینی و نیز مقام های رسمی بیشتر در مورد تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین شایعه پردازی می کنند. 

وی افزود: بر این باوریم که هدف این کارزار، ایجاد پوشش اطلاعاتی برای مقدمات انجام یک اقدام تحریک آمیز بزرگ از جمله در عرصه نظامی است که می تواند پیامدهای بسیار ناگوار برای امنیت منطقه و جهان داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: متاسفانه اخباری که اخیرا از رسانه و سازمان های رسمی به دست می آید، نشان می دهد که نگرانی ما در این باره درست است. چند روز است که انگلیس با هواپیماهای ترابری نظامی تسلیحات به اوکراین ارسال می کند.

زاخارووا با بیان اینکه شش فروند هواپیمای ترابری نظامی انگلیسی به اوکراین پرواز کردند، افزود: هر هواپیما می تواند تا ۷۷.۵ تن محموله حمل کند و در مجموع ممکن است تا ۴۶۰ تن تسلیحات و محموله های نظامی به این کشور حمل شده باشد. 

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، قرار است جنگ افزارهای ویژه ضدتانک به اوکراین تحویل شود که در جنگ های شهری بکار گرفته می شود و مربیان نظامی غربی این گونه نبردها را به نظامیان اوکراینی در میدان نظامی یاروسلافسک در استان لووف در غرب این کشور آموزش می دهند.

وی خاطرنشان کرد که کانادا ۲۰۰ نیروی نظامی ویژه را به بهانه محافظت از سفارتخانه خود در کی یف به اوکراین ارسال کرده است.    

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند. روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

روسیه و بلاروس به اقدامات نیروهای ناتو پاسخ می دهند .

زاخارووا در ادامه نشست هفتگی گفت که روسیه و بلاروس مجبور هستند که به افزایش حضور نظامی نیروهای ناتو در مرزهای خود واکنش نشان دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این رابطه به افزایش حضور نظامی نیروهای لهستان، لتونی به عنوان دو کشور عضو ناتو و نیز کشور اوکراین در نزدیکی مرزهای روسیه و بلاروس اشاره کرد. 

وی یادآوری کرد که آزمایش آمادگی توان رزمی نیروی واکنش سریع دولت اتحادیه روسیه و بلاروس قرار است روزهای ۱۰ تا ۲۰ ماه فوریه برگزار شود. 

دیدار وزیران خارجه روسیه و آمریکا

زاخارووا در بخش دیگری از نشست خبری، دیدار برنامه ریزی شده سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن وزیران خارجه روسیه و آمریکا که قرار است فردا جمعه در ژنو برگزار شود را تایید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در آن دیدار دو طرف بطور مشروح در باره پیشنهاد روسیه برای دریافت ضمانت های امنیتی به آمریکا و ناتو مطرح و بررسی خواهند کرد. 

۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آذر) وزارت امور خارجه روسیه، پیش نویس توافقنامه ای بین مسکو و واشنگتن در زمینه ضمانت های امنیتی و تمهیداتی برای تضمین امنیت روسیه و کشورهای عضو ناتو را منتشر کرد.

رایزنی ها بین روسیه و آمریکا در مورد این مساله ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در ژنو انجام شد. همچنین جلسه شورای ناتو – روسیه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) در بروکسل برگزار شد و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا که در جریان آن این طرح های پیشنهادی مورد گفت و گو قرار گرفت، ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در وین تشکیل شد.

روسیه اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ نامه هایی را که حاوی پیشنهادات این کشور برای ارائه ضمانت های حقوقی- امنیتی درمورد اقدامات ناتو و گسترش این پیمان و استقرار زیر ساخت ها و تسلیحات آن در مناطق مجاور مرزهای روسیه بود به آمریکا و ناتو ارائه کرد.  

روابط روسیه و آمریکا و ناتو در هفته های اخیر پرتنش شده و مسکو هشدار داده است که در صورت استقرار تسلیحات ناتو در نزدیکی مرزهای خود و عضویت اوکراین و گرجستان در این پیمان به این اقدامات پاسخ نظامی خواهد داد.

نظر شما