شناسهٔ خبر: 52094898 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نخستین انجمن طراحان مد و لباس گیلان تشکیل شد

رشت- معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تشکیل نخستین انجمن طراحان مد و لباس استان، گفت: فعالیت این انجمن افق های روشنی برای تغییر وضعیت بازار پوشاک ترسیم می کند.

صاحب‌خبر -

سید امیر مصباح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امروز با مشکل بزرگی در پوشاک کشور و استان گیلان مواجه هستیم، گفت: متأسفانه پوشاک موجود در بازار هیچ سنخیت و ارتباطی با داشته‌های فرهنگی، آئینی و ارزش‌ها و تمدن ایرانی و اسلامی ما ندارد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه این وضعیت در حالی است که تعداد زیادی طراح خوب و برجسته در کشور به ویژه این استان فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: طراحان این توانایی را دارند که مشکل پوشش را با استفاده از ایده‌های جذاب و دانش به روز خود حل کنند.

وی به عدم حمایت از طراحان اشاره و با بیان اینکه نبود حمایت‌ها سبب شده تا وضعیت پوشاک و مد کشور و گیلان توسط واردکنندگان لباس از ترکیه و چین تعیین می‌شود، ادامه داد: در واقع وارد کنندگان پوشاک هستند که تعیین می‌کنند که جامعه ما چه لباسی بپوشد، مد جامعه چه باشد و مشتری چه پوششی انتخاب کند.

مصباح ادامه داد: در این بخش به هر اندازه کار فرهنگی انجام شود یک واردکننده قدرتمند لباس می‌تواند به راحتی زحمت همه متولیان امر و طراحانی را که با وجود همه سختی‌ها و مشکلات اقتصادی و عدم ثبات در بازار فعالیت می‌کنند از بین ببرد.

وی اضافه کرد: قطعاً دور هم جمع شدن طراحان، رسیدن به یک نقطه اشتراک و یافتن یک راه حل برای برون رفت از شرایط موجود و استفاده از ظرفیت نمادهای ایرانی، ارزش‌ها و توصیه‌های دینی در اندازه حجاب و پوشش و ایجاد پیوند میان این مقوله‌ها با سلیقه جوانان امروزی و مد در تغییر این وضعیت بسیار تأثیرگذار است.

مصباح با تأکید بر اینکه حرکت در این مسیر سبب خارج شدن لباس‌های بی کیفیت از بازار پوشاک کشور و شکست واردات بی کیفیت می‌شود، ادامه داد: نکته مهم این است که ما مشکلی با واردکنندگان پوشاک ندارید اما این موضوع نباید سبب تعیین ذائقه اجتماعی پوشش توسط این افراد شود.

ضرورت حمایت فعالان اقتصادی و کارگاه‌ها از طراحان لباس

وی با بیان اینکه همه ارکان کشور باید زمینه دیده شدن طراحان مد و لباس را فراهم کنند، گفت: کلید و مرکز ثقل این موضوع توجه به طراحان است در همین راستا به عنوان متولیان حوزه هنر استان گیلان انجمن طراحان مد و لباس استان تشکیل و همه طراحان با سلایق مختلف دور هم جمع کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: سازمان صمت، اصناف و همه کسانی که می‌توانند در قالب بخش اقتصادی و بنگاه‌های کوچک، کارگاه‌ها و واردکنندگان پوشاک دست انجمن مد و لباس برای ایجاد ارتباط با بازار را بگیرند تا طراحان تنها نمانند.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه طراحی طراحان باید وارد بازار لباس شود و تنها تولید چند نمونه کافی نیست، گفت: قطعاً با عدم تولید انبوه ایده‌های طراحی شده توسط این طراحان و عدم نمایش آنها در فروشگاه‌های لباس مشکل بازار پوشاک کشور و استان گیلان حل نمی‌شود.

وی تأکید کرد: قطعاً زمانی نابسامانی بازار پوشاک کشور و استان گیلان حل می‌شود که حوزه‌های اقتصادی در کنار طراحان لباس قرار گیرند.

مصباح در ادامه به تشکیل نخستین هیئت مؤسس انجمن طراحان مد و لباس گیلان و اعلام فراخوان برای عضوگیری اشاره و اظهار کرد: پس از این مرحله، فراخوانی نیز برای اعلام کاندیداتوری اعضای برای عضویت در مجمع و برگزاری انتخابات منتشر شد.

وی با بیان اینکه در این انتخابات اعضای اصلی و علی البدل انجمن مشخص شدند، افزود: شاهد استقبال خوب فعالان عرصه مد و لباس گیلان از برگزاری انتخابات نخستین انجمن مد و لباس استان بودیم.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه بهترین طراحان مد و لباس استان در این انتخابات حاضر و به زودی با انجام استعلام‌ها اعضای اصلی هیئت مدیره این انجمن مشخص می‌شود، ادامه داد: بعد از این مرحله، با انتخاب رئیس وی باید فعالیت خود را در قالب تعاریف و قوانین خود انجمن آغاز کند.

نظر شما