شناسهٔ خبر: 52094570 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خواص و فوايد ويتامين A

صاحب‌خبر -
خواص و فوايد ويتامين A
خبرگزاری آریا-ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی و آنتی اکسیدان قوی است.
به گزارش خبرگزاری آریا، جذب منظم ویتامین A برای سلامت بدن با اهمیت است و منبع غذایی ویتامین A هم در منابع حیوانی و هم گیاهی قابل دریافت است.
شیر و لبنیات، تخم مرغ به ویژه زرده آن، جگر و روغن کبد ماهی از جمله منابع حیوانی این ویتامین است؛ همچنین میوه‌های زرد و نارنجی مثل، زردآلو، طالبی، انبه، آلو، هلو، پرتقال، هویج و کدو حلوایی، سبزی‌های دارای برگ سبز، مثل برگ چغندر، اسفناج، جعفری و سبزی‌های سبز سالادی مثل کاهو، فلفل دلمه‌ای سبز، و میوه و سبزی‌های قرمز رنگ، مثل گوجه فرنگی فلفل دلمه‌ای قرمز و توت فرنگی از جمله منابع گیاهی این ویتامین مفید است.
همچنین ویتامین A نقش مهمی در ایمنی و سلامتی بدن دارد؛ وجود ویتامین A برای تبدیل نور تابیده شده به چشم‌ها به سیگنال قابل ارسال به مغز ضروری است و در واقع یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین A، کاهش بینایی فرد در نور کم است که تحت عنوان شب کوری شناخته می‌شود، علاوه بر این، ویتامین A در محافظت از قرنیه نیز نقشی اساسی دارد.
از سوی دیگر ویتامین A ماده اساسی برای رشد سلول‌ها است، به همین دلیل می‌تواند نقش موثری در کنترل روند پیدایش و یا رشد سلول‌های غیر طبیعی عامل ایجاد سرطان ایفا کند.
مصرف ویتامین A همچنین رابطه حیاتی با عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن دارد؛ این ویتامین سبب بهبود موانع مخاطی در چشم، ریه ها، روده و اندام‌های تناسلی می‌شود که نقشی اساسی در جلوگیری از ورود باکتری‌ها و سایر عوامل عفونی ایفا می‌کند؛ ویتامین A در تولید و عملکرد گلبول‌های سفید نیز موثر است و به پاکسازی باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری زا کمک می‌کند.
با اینکه از پروتئین، کلسیم و ویتامین D به عنوان مواد مغذی اصلی برای حفظ و بهبود سلامت استخوان یاد می‌شود، اما مصرف ویتامین A به میزان لازم نیز در این امر حیاتی است؛ در واقع افراد دچار کمبود ویتامین A بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
مصرف ویتامین A برای حفظ سلامت دستگاه تولیدمثل در زنان و مردان ضروری است و رابطه مستقیمی با کیفیت رشد جنین در طول دوران بارداری دارد؛ در زنان باردار ویتامین A در رشد بسیاری از ارگان‌های جنین مثل سیستم عصبی، قلب، کلیه ها، چشم ها، ریه‌ها و پانکراس نقش موثری دارد.
از دیگر فوائد ویتامین A درمان مشکلات پوستی است؛ این ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد برای درمان آکنه و سایر بیماری‌های پوستی و چین و چروک مفید است.

نظر شما